2013-01-05, 13:41
Medlem
Flash-Gordons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigeralia
Han har ändå skrivit "Du klarar detta kapten" och inte "vår kapten". Grabben har förövrigt ingenting med rånet att göra.

Skärmdump och/eller namn....?

Bra för sheriffen att hitta de som visste vad som ska ske (även om de letar spår Själva där också)
Citera
2013-01-05, 13:41
Medlem
Celles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Det skulle ju den skjutne också kunna svara på, om han agerade för att skjuta först.
Spelar ju ingen roll om han hade för avsikt att skjuta eller inte, eller ens om det var en leksak han höll i. Rånaren höll i ett vapen, bara en idiot kan hävda att detta inte är något som skall tas som ett hot.

Själva vapnet är ju ett hot i sig, annars så hade dom ju lika gärna kunna rånat stället med en flugpiska!
Citera
2013-01-05, 13:42
Medlem
Hasselhoffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstark
Fortfarande är det bara NI och Pike`n som har P226...
Har svårt att tro att 5 eller fler satt och fikade på den lokala polisstationen.

Det finns för många incitament till att en insats var nära förestående eller att GM var satta under span.

Polisernas aggressiva och orädda beteende trots den mycket stora hotbilden tyder på att det är mycket välutbildade och rutinerade poliser. Det här var inga duvungar mina herrar.

Dom ställdes inför en mycket svår situation och löste uppgiften trots stor fara för eget liv helt enkelt.

Är du dum på riktigt eller har du sjukt svårt att läsa? Det är inte enbart piketen och NI som har P226r, även vanliga ordningspoliser och närpoliser utrustas med sådana. Du måste vara förståndshandikappad.
Citera
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirectX
Ja men varför arbetskläderna?

De höll på med något annat jobb i Södertälje. Finns gott om kriminalitet där. Man kan gissa att de var på station för att käka lunch eller så.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celle
Det du måste ha med i dina beräkningar när du fantiserar ihop saker och ting med hjälp av OMberättelser, är att det finns lika många fantasier OM vad som skulle kunna hända om man inte stoppar dom på plats.

Finns gott om exempel på personer som polisen slutat jagat, och som sedan kört ihjäl folk. Bra val enligt dig alltså?

Malexander hade aldrig hänt OM Amnesty och RödaKorset inte vurmat för den krigsbrottsdömde nazisten!

Kan väl säga som så att jag är inte någon jätteduktig skytt, men ändå rätt skaplig. Däremot är jag hyggligt insatt i olika vapenkonstruktioner. Jag har även skjutit såväl AK som pistol (dock ingen AK47a). AKn har bättre precision, högre eldhastighet och framförallt så är den betydligt kraftigare. Det är som att jämföra en T-Ford med Ferrari Testarossa, när man jämför en pistol med en automatkarbin.

Faktum är ju snarare att pressade personer gör dumma saker. Jagade personer blir nervösa, jagade personer tar större risker. Jagade personer gör misstag. Pressade personer gör misstag.

Jag säger inte att man ska sluta jaga brottslingar, bara det att man bör klippa dem när de inte har möjlighet att göra så stor skada. Nej, jag tycker inte att det är lämpligt att 2-3 poliser öppnar eld med 9 mm pistoler på en gågata mitt i centrala Södertälje med massor av folk runtomkring när de 3-4 beväpnade rånarna har vad som ser ut som Ak47or. Man borde iakttagit och dragit sig tillbaka och kallat in nationella insatsstyrkan. Det var bara ren tur att inga oskyldiga kom till skada.

Hade det däremot handlat om terrorister, typ 3 stycken Anders Breivik som går runt och dödar förbipasserande helt random hade jag också applåderat polismännens agerande.
Citera
Medlem
Aftonbladet har gjort en sammanställning av rånarna med bihang.
Citera
2013-01-05, 13:43
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Enligt Expressen är följande anhållna:

Man 21 år
Man 19 år
Man 22 år
Kvinna 21 år

Utöver det har vi den skottskadade 26-åringen.

Hur stämmer åldrarna med de namn som tagits upp i tråden? Ha*an G*ven tex ska vara 29 år?

---

Från artikeln:

"26-åring, Norsborg:

Den 26-årige mannen vårdas på Karolinska. Hans tillstånd är, enligt polisen, kritiskt på lördagsmorgonen.

Är gripen misstänkt för grovt rån alternativt medhjälp till grovt rån.

21-åring, Norsborg:

En 21-årig kvinna, som tillhör samma familj som en av männen, anhålls klockan 19.39 och misstänks för medhjälp till grovt rån.

22-åring, Skärholmen:

Är anhållen, misstänkt för grovt rån.

19-åring, Norsborg:

En 19-åring man anhålls och misstänks för förberedelse för grovt rån.

21-åring, Norsborg:

En 21-årig man hämtas till förhör från en adress i Norsborg klockan 01.26. 02.52 anhålls mannen för skyddande av brottsling.

Jagas:

– Vi utgår från att det är ytterligare en eller flera personer som har varit inblandade i rånet, säger Lars Byström, kommissarie och presstalesman vid polisen i Stockholm."

Länk: http://www.expressen.se/nyheter/polisen-jagar-fler-misstankta-ranare/

---

Frågan är om de anhållna var på plats vid själva rånet eller bara är sk medhjälpare?

Och dessa personer är förmodligen farligare med sina automatvapen än vad Mattias Flink kommer vara när han är fri om 1 år. BRA polisen att ni tog svinen!!! Sätt åt dom hårt nu bara, för BÅDA rånförsöken!
Citera
Medlem
Citat:

Jag vill påstå att det alltid förkommer civilpolis i en stad av Södertäljes storlek.
Antingen var de på jobb i närheten, eller så befann de sig på stationen i närheten på väg ut på jobb, eller hade nyss kommit tillbaks från jobb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Är ni på riktigt eller? Situationen för nödvärn har utgått när de beger sig i flykt. Skulle bli rätt så märkligt om polisen fick i stöd i verkligheten att skjuta grovt misstänkta brottslingar i huvudet.

Nu pratar jag om händelsen då de satt i bilen och backade ut från torget, och Jack Bauer sätter två skott mot förarsätet likt som han vore på jakt efter Mulla Omar eller någon annan taliban.

Nu får du ge dig lite. Så naiv kan du ju inte vara.

Du pratar om när dem sätter sig i bilen med stöldgods och vapen efter att ha utfört ett rån? - Hur vet poliserna att dem ska backa och inte köra rätt fram.. eller backa över någon? Eller backa, stanna, och gå ut med AKn och lysa upp hela gågatan som om det vore Kabul.

Rånarna har vapen - polisen har vapen, proportionalitetsprincipen. Han sköt ju inte honom i huvudet med mening, det är helt omöjligt, det är ren tur eller otur beroende på politisk ställning.
Citera
Medlem
Gwildors avatar
Citat:

De var civilare.. Det är väl inte så konstigt?
Citera
2013-01-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasselhoffen
Är du dum på riktigt eller har du sjukt svårt att läsa? Det är inte enbart piketen och NI som har P226r, även vanliga ordningspoliser och närpoliser utrustas med sådana. Du måste vara förståndshandikappad.

Ordnings och närpolis har P225...
Citera
2013-01-05, 13:45
Medlem
Citat:

Herregud vad ni hakar upp er på det. (menar inte bara dig)

FÖR att det är smidigt att ha vapen, fängsel, batong, ocspray, extra mag osv i kläderna. Det sticker inte ut i ögonen på folk att man är "tjock runt midjan", dessutom är det bekvämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in