Citat:
Ursprungligen postat av Celle
Det du måste ha med i dina beräkningar när du fantiserar ihop saker och ting med hjälp av OMberättelser, är att det finns lika många fantasier OM vad som skulle kunna hända om man inte stoppar dom på plats.
Finns gott om exempel på personer som polisen slutat jagat, och som sedan kört ihjäl folk. Bra val enligt dig alltså?
Malexander hade aldrig hänt
OM Amnesty och RödaKorset inte vurmat för den krigsbrottsdömde nazisten!

Kan väl säga som så att jag är inte någon jätteduktig skytt, men ändå rätt skaplig. Däremot är jag hyggligt insatt i olika vapenkonstruktioner. Jag har även skjutit såväl AK som pistol (dock ingen AK47a). AKn har bättre precision, högre eldhastighet och framförallt så är den betydligt kraftigare. Det är som att jämföra en T-Ford med Ferrari Testarossa, när man jämför en pistol med en automatkarbin.
Faktum är ju snarare att pressade personer gör dumma saker. Jagade personer blir nervösa, jagade personer tar större risker. Jagade personer gör misstag. Pressade personer gör misstag.
Jag säger inte att man ska sluta jaga brottslingar, bara det att man bör klippa dem när de inte har möjlighet att göra så stor skada. Nej, jag tycker inte att det är lämpligt att 2-3 poliser öppnar eld med 9 mm pistoler på en gågata mitt i centrala Södertälje med massor av folk runtomkring när de 3-4 beväpnade rånarna har vad som ser ut som Ak47or. Man borde iakttagit och dragit sig tillbaka och kallat in nationella insatsstyrkan. Det var bara ren tur att inga oskyldiga kom till skada.
Hade det däremot handlat om terrorister, typ 3 stycken Anders Breivik som går runt och dödar förbipasserande helt random hade jag också applåderat polismännens agerande.