2019-03-09, 10:48
Medlem
GunnarSparrs avatar
Träna mage (söker en bra situps-bräda)

Jag tänkte jag skulle börja träna lite för att få en snygg kropp.

Jag tänkte jag skulle börja simma lite också. Men jag har kollat lite på situpsbrädor, de verkar finnas en del att välja på.

Men man vill ha en stabil och inget billigt skräp som flyttar på sig och känns plastig.

En koll på pricerunner,

https://www.pricerunner.se/cl/1222/F...82607=58182611

Någon som har någon av dessa , verkar skilja en del i pris. Jag vill inte ha någon som man monterar i väggen utan en fristående. Är lutningen viktig för att få bra magmuskler eller vad är det viktiga vid köp av situpsbräda?
Citera
2019-03-09, 11:04
Medlem
Finns bättre övningar för magen än situps och som skonar ryggen.

- plankan. Bra start om man är otränad för att få igång musklerna.
- ab wheel. Den här tar bra. Börja knästående. Jag kör den hemma fast med skivstång.
- leg raises. Häng i armarna och lyft benen.
Citera
2019-03-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSparr
Jag tänkte jag skulle börja träna lite för att få en snygg kropp.

Jag tänkte jag skulle börja simma lite också. Men jag har kollat lite på situpsbrädor, de verkar finnas en del att välja på.

Men man vill ha en stabil och inget billigt skräp som flyttar på sig och känns plastig.

En koll på pricerunner,

https://www.pricerunner.se/cl/1222/F...82607=58182611

Någon som har någon av dessa , verkar skilja en del i pris. Jag vill inte ha någon som man monterar i väggen utan en fristående. Är lutningen viktig för att få bra magmuskler eller vad är det viktiga vid köp av situpsbräda?

Kör hängande benlyft då det är en effektivare övning. Grym övning. Dra knäna till bröstet långsamt och mer igen medan du hänger i raka armar. Kör minst 5-7 set x 10 reps 3 ggr vecka .

Tror ingen kommer märka eller ens du själv kommer se någon skillnad över att göra magövningar dock. De växer så brutalt långsamt och du lär väl inte äta som en bodybuilder bara för att träna 3 gånger 20min i veckan? Blir dyrt att äta så att musklerna växer.

Då kan du likaväl träna hela kroppen 60min 3ggr veckan och få alla muskler att växa istället. Kosten kommer inte vara någon skillnad på. Räkna med att kosten kommer vara 3-5 tusen i månaden.

Hoppas du inte blir avskräckt. Men det kändes som du inte hade koll på verkligheten så ville bara ge dig mer koll.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-03-09 kl. 11:08.
Citera
2019-03-09, 11:13
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kör hängande benlyft då det är en effektivare övning. Grym övning. Dra knäna till bröstet långsamt och mer igen medan du hänger i raka armar. Kör minst 5-7 set x 10 reps 3 ggr vecka .

Tror ingen kommer märka eller ens du själv kommer se någon skillnad över att göra magövningar dock. De växer så brutalt långsamt och du lär väl inte äta som en bodybuilder bara för att träna 3 gånger 20min i veckan? Blir dyrt att äta så att musklerna växer.

Då kan du likaväl träna hela kroppen 60min 3ggr veckan och få alla muskler att växa istället. Kosten kommer inte vara någon skillnad på. Räkna med att kosten kommer vara 3-5 tusen i månaden.

Hoppas du inte blir avskräckt. Men det kändes som du inte hade koll på verkligheten så ville bara ge dig mer koll.

Tack bra råd men jag vill inte se ut som en bodybuilder, jag vill ha samma kroppstyp som simmare har, dvs vältränade men inga gorillor

Hängande magträning känns lite svårt som nybörjare även om det säkert som du säger är mycket mer effektivt. Menar du att situps är onödigt för magmuskler eller knappt märks? Finns det något mellan alternativ för en som inte klarar av de där hängande ännu. Känns mer som att det är ryggen som övas om man kör hängande åtminstone första momentet att överhuvudtaget få upp hela kroppen.
Citera
2019-03-09, 11:24
Bannlyst
En chinsstång kan jag rekommendera.
Citera
2019-03-09, 11:25
Medlem
Citat:
Tack bra råd men jag vill inte se ut som en bodybuilder, jag vill ha samma kroppstyp som simmare har, dvs vältränade men inga gorillor

Hängande magträning känns lite svårt som nybörjare även om det säkert som du säger är mycket mer effektivt. Menar du att situps är onödigt för magmuskler eller knappt märks? Finns det något mellan alternativ för en som inte klarar av de där hängande ännu. Känns mer som att det är ryggen som övas om man kör hängande åtminstone första momentet att överhuvudtaget få upp hela kroppen.

Bodybuilder = skulptera kroppen. Skulptera fram den kroppen du vill ha.

Att hängande benlyft är jobbigt är för att det är en så himla bra övning där du inte kan fuska. Är den svår så kasta upp benen i en snabb rörelse och släpp dem långsamt. Du behöver inte klara 10 reps utan det är målet i början. Du kommer säkert orka en rep mer för varje pass.
Situps är skräp så det får du inte slösa tid på. Enda du får är väl nackproblem av Situps då du kommer fuska och spänna nacken...

En skillnad mellan en större byggare och en simmare är att byggaren tränat under längre tid och mycket effektivare. Ska du få en kropp som en simmare och vill ha det inom en snar framtid är det nog bäst att börja träna som en bodybuilder. Kör de muskelgrupper du vill ska växa. Mycket överkropp. Sen ska du nog inte jämföra dig med en elitsimmare då de är framgångsrika bara för att de är insnöade på träning. De ser ut som de gör eftersom de älskar att simma och har gjort det under åratal. Din chans att se ut sådan är om du älskar att träna kroppsövningar. Bröst, rygg, armar, mage, ben. Medan du tränar så formar du kroppen som du vill ha den. Därav bodybuilder.
Citera
2019-03-09, 11:32
Medlem
Citat:

Fast du kan börja med att endast träna magen och se. Sen utveckla intresset.
Citera
2019-03-09, 12:18
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:

För hängande benlyft skulle jag tro att en faktor som kan försvåra om man inte har tränat en del tidigare är greppstyrka. Alltså att helt enkelt orka hänga från stången under tillräckligt lång tid för att kunna utföra sina reps.

En gissning men skulle tippa att en normalviktig otränad person kanske pallar hänga i 30 sekunder innan greppet fallerar. Möjligt jag underskattar.

Greppstyrka går dock träna upp ganska fort. Bara lyfta tungt. Sen såklart får man styrka om man regelbundet gör pull ups och häng. Att hänga känner jag också är skönt för ryggen. Brukar alltid avsluta mina pass med att bara hänga så länge jag orkar. Tycker det stretchar till ryggen fint.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2019-03-09 kl. 12:22.
Citera
2019-03-09, 15:10
Medlem
okok1s avatar
Front squat tränar mage.
Citera
2019-03-09, 17:38
Medlem
Citat:
Menar du att situps är onödigt för magmuskler eller knappt märks?

Det är främst en övning för höftböjarna och om du vill träna magen dynamiskt i den så måste du flektera (runda ryggen), vilket är allt annat än bra för ländryggen ur ett skadeperspektiv.
Bra, funktionella och säkra övningar för magen:

Utrullning mot boll
Stir the pot
•Benlyft-varianter
• Sidoplankan (går göra jobbigare på flera sätt)
• Maghjulet, den kräver dock en väldigt stark bål, så det är ingen övning för nybörjaren

Ett tips om du kör utrullning eller maghjulet är att först värma upp triceps långa huvud, det är nämligen inte alls ovanligt att få en bristning i den muskeln om man rullar långt ut.

Kom även ihåg att huvudfokusen i övningar som utrullning, stir the pot, plankan och maghjulet är att INTE svanka, gör du det så har du antingen inte lärt dig att kontrahera den djupa magmuskeln (transverse abdominis) eller så är du för klen och bör starta med en lättare övning, som t.ex. plankan.
Senast redigerad av Plopp123 2019-03-09 kl. 17:41.
Citera
2019-03-09, 18:00
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Det är främst en övning för höftböjarna och om du vill träna magen dynamiskt i den så måste du flektera (runda ryggen), vilket är allt annat än bra för ländryggen ur ett skadeperspektiv.
Bra, funktionella och säkra övningar för magen:

Utrullning mot boll
Stir the pot
•Benlyft-varianter
• Sidoplankan (går göra jobbigare på flera sätt)
• Maghjulet, den kräver dock en väldigt stark bål, så det är ingen övning för nybörjaren

Ett tips om du kör utrullning eller maghjulet är att först värma upp triceps långa huvud, det är nämligen inte alls ovanligt att få en bristning i den muskeln om man rullar långt ut.

Kom även ihåg att huvudfokusen i övningar som utrullning, stir the pot, plankan och maghjulet är att INTE svanka, gör du det så har du antingen inte lärt dig att kontrahera den djupa magmuskeln (transverse abdominis) eller så är du för klen och bör starta med en lättare övning, som t.ex. plankan.

Intressant, kanske borde köpa en sådan där boll då också och se vad jag gillar. Det gör ont i svanken när jag gör situps men jag trodde det var bästa sättet få stark mage men jag tackar för tipsen.
Citera
2019-03-11, 17:17
Medlem
Citat:
Intressant, kanske borde köpa en sådan där boll då också och se vad jag gillar. Det gör ont i svanken när jag gör situps men jag trodde det var bästa sättet få stark mage men jag tackar för tipsen.

Jag har en sådan här: https://www.sporttema.se/styrketraen...ab-lifter-easy

Jag tycker att den är jättebra eftersom man kommer åt nedre magmusklerna också, vilket jag är helt hopplös på när jag tränar utan redskap. Däremot så tar man onekligen i med låren och armarna också, så om det är isolerad rörelse du är ute efter så får du hitta något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in