Citat:
Ursprungligen postat av christery
Såg mumzigt (lite svarta?) ut, men en
brunsås fixar du väl?
I ugnen under natten, fan det har inte jag tänkt på annat än för julskinka och sånt.
Men klart, med lergrytan så blev det väl såna tankar ibland. Gud vad man glömmer bort knep ibland.
De ser svartare ut på bilden än i verkligheten. Jag var dock lite rädd för att det skulle bli bränt under natten, men det smakade inte ett dugg bränt.
Nja, det är inte brunsås. Det är spadet som köttet har legat i i grytan, i det här fallet rödvin och oxfond (alltså inte en helt ortodox boeuf bourguignon). Hade en halv vitlök i grytan också som fick följa med genom silen. Det känns nödvändigt att sila då det är en massa fett och diverse restprodukter från köttet som annars följer med, men det blir svårt med konsistensen.
Att köra den i ugnen under natten var inget planerat, utan den ursprungliga planen var 3-4 timmar på 175 grader. Sedan dök det upp en sak under kvällen som gjorde att jag inte kunde dra igång grytan förrän vid 22 igen, och då blev det som det blev. Vaknade för övrigt flera gånger under natten av den starka matdoften i lägenheten. Inte helt optimalt kanske.