Citat:
Ursprungligen postat av
Havdahl
Tänkte att jag också skulle posta i den här tråden.
Här är en av mina hamburgare. Vid det här tillfället fuskade jag med Max Friscobröd, men jag håller på att försöka baka det perfekta brödet till den här hamburgaren. Jag har provat att baka lite olika bröd, men ännu är jag inte riktigt nöjd.
Hamburgaren i sig är väldigt enkel. Mal själv, eller satsa på ganska grovmalet, vill du göra det enkelt för dig köper du grovmalen färs av högrev på i stort sätt vilken affär som helst. Vad du sedan vill krydda med avgör du själv. Jag kryddar beroende på vad för typ av hamburgare jag vill tillaga. Den här innehåller vitlök, rökarom, salt och peppar - otroligt enkelt. Kör gärna en ordentlig burgare på omkring 200g.
http://i.imgur.com/hFdRqxS.jpg
Såg högst passabel ut, även med friscobröd.
Ett bra hamburgerbröd gör du genom att lösa upp ett tredjedels paket färsk jäst i en dl vatten + två msk mjölk.
Sedan har du i en msk honung, en tsk salt och en msk olja.
Sedan arbetar du in mjöl tills dess att degen blir hanterbar (Ca 3dl)
Sedan knådar du degen tills dess att den är riktigt seg och följsam, pudrar över litet mjöl och täcker bunken med en fuktig handuk.
Låt degen jäsa till dubbel storlek.
Tag upp degen och dela den i fyra.
Rulla degklumparna och forma till halvplatta bollar (I brist på bättre ord haha)
Låt jäsa i ytterligare 20 minuter medan du värmer ugnen till ca 225C med en bakplåt inuti.
Pensla bollarna med litet olja och strö över sesamfrö/vallmofrö/valfritt frö.
Lägg upp bullarna på den nu heta plåten och baka av dem i ca 20 minuter.
Klart