2013-01-21, 22:13
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Det är lite läskigt att improvisera med mat. Smakar ni mycket när ni lagar? Har tänkt på att det kan vara väldigt smart att göra det, men vet inte riktigt när jag ska smaka och hur det ska smaka för att det hela i slutändan ska bli gott. Antar att man måste ha någon typ av plan och idé från början om hur det ska smaka och sedan försöka uppnå den smaken?

Men ibland så har man ingen idé då man inte är tillräckligt erfaren. Svårt. Blir nog bäst att slaviskt följa lite recept så att man får en bra bild av kombinationer osv och vad som smakar gott och passar bra tillsammans med annat.
Jo, det är sant. Är du helt ovan vid att laga mat, så är det bra att börja med att följa recept och laga mång olika typer av mat. Sakteliga eftersom du blir säkrare, så kommer lusten att ändra på recepten för att passa dina preferenser, och innan du vet ordet av så lagar du mat utan recept och kanske även gör dina egna recept.
Citera
2013-01-21, 22:14
Medlem
Domesticators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvadratNegerBoll
Ser väldigt gott ut!

Hur stekte du biffen?

Tack så mycket

Gjutjärnspanna, så het som det bara går på en elspis. Smör blandat med rapsolja och ca 1-1½min per sida för den storleken (ca 1-1½cm). Pepprar alltid efter jag har stekt, upplever annars att pepparn får en lätt bränd smak.
Citera
2013-01-21, 22:21
Awaiting Email Confirmation
KvadratNegerBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domesticator
Tack så mycket

Gjutjärnspanna, så het som det bara går på en elspis. Smör blandat med rapsolja och ca 1-1½min per sida för den storleken (ca 1-1½cm). Pepprar alltid efter jag har stekt, upplever annars att pepparn får en lätt bränd smak.
Perfekt! Låt den bli rumsvarm, låt den ligga ett par timmar i ett varmt rum och sen 30 minuter innan du steker salta rejält på varje sida. Låt den stekas som du gör fast vänd varenda 15 sekund så får du en perfekt yta och insidan blir perfekt (faktiskt bättre än att låta den ligga en viss tid på varje sida) Låt den vila 5 minuter innan du skär i den för annars rinner safterna ur den!

Ha helst neutral olivolja då rapsolja inte är speciellt bra för kroppen och tål inte så hög värme. Men måste säga att rapsoljan tillför en fin nötig smak!

Hade lätt köpt din rätt på en restaurang! Bra jobbat!

Om du vänder på den varje 15 sekund samt låter den ligga i 5 minuter innan du skär i den så blir även well done biffar saftiga och möra.

MvH
Senast redigerad av KvadratNegerBoll 2013-01-21 kl. 22:38.
Citera
2013-01-21, 22:23
Medlem
Spackelackans avatar
Här har lagats först Korvstroganoff efter Bylines recept. Myyyycket god
http://www5.picturepush.com/photo/a/12014458/1024/Spackelackemat/20130121-161459-3.jpg

Sedan så har jag svängt ihop en argentinsk Cazerola de pollo (Kycklinggryta) också, men den skall ätas först i morgon så det blir bara en bild på själva grytan:
http://www4.picturepush.com/photo/a/12014457/1024/Spackelackemat/20130120-213416.jpg
Citera
2013-01-21, 22:30
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Här har lagats först Korvstroganoff efter Bylines recept. Myyyycket god
http://www5.picturepush.com/photo/a/12014458/1024/Spackelackemat/20130121-161459-3.jpg

Sedan så har jag svängt ihop en argentinsk Cazerola de pollo (Kycklinggryta) också, men den skall ätas först i morgon så det blir bara en bild på själva grytan:
http://www4.picturepush.com/photo/a/12014457/1024/Spackelackemat/20130120-213416.jpg
Den där kycklinggrytan såg grym ut. Vad är det för någonting i den, ja förutom kycklingen då?
Citera
2013-01-21, 22:41
KvadratNegerBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Igår serverades det lammgryta...

Lammsteken delades upp i mindre bitar och bryntes tillsammans med spiskummin, chilipulver, sambal, paprikapulver och lite riven muskot.
Löken, ett par vitlöksklyftor samt katrinplommonen fick samma behandling.
Stekjärnet deglacerades med lite äppelmust och smakerna följde mer ned i grytan.
Lite mer äppelmust + grönsaksfond, en bit riven mörk choklad av hög kvalité samt några lagerblad tillsattes.

Härligheten fick stå och puttra på svag värme i ganska exakt två och en halv timme tills köttet var riktigt mört.

Här är resultatet strax innan servering: http://i49.tinypic.com/n6yumx.jpg
Ser så sjukt gott ut!
Citera
2013-01-21, 22:43
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Den där kycklinggrytan såg grym ut. Vad är det för någonting i den, ja förutom kycklingen då?
Jo den är inte dum! Den innehåller förutom kycklingbröst: hackade skållade tomater (Alt. en burk krossade dito), tomatpuré, rödlök, vitlök, squash, spenat, kycklingbuljong, spiskummin, paprikapulver, svartpeppar, lagerblad, chilipulver av starkare sort samt salt.

Fräs på allt utom kycklingen och tomathacket i olivolja, häll på buljongen och tomathacket, dumpa i kycklingen, koka i 30 minuter, klart. Servera som den är ihop med lantbröd
Citera
2013-01-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ha helst neutral olivolja då rapsolja inte är speciellt bra för kroppen och tål inte så hög värme. Men måste säga att rapsoljan tillför en fin nötig smak!

Rapsolja tål högre värme än olivolja samt innehåller mindre mättade fetter än olivolja samt mer omega-3 så hur menar du nu? Olivolja är faktiskt än av de minst värmetåliga oljorna som används för matlagning.
Citera
2013-01-21, 22:50
KvadratNegerBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knuutby
Rapsolja tål högre värme än olivolja samt innehåller mindre mättade fetter än olivolja samt mer omega-3 så hur menar du nu? Olivolja är faktiskt än av de minst värmetåliga oljorna som används för matlagning.
Oj förlåt hade visst fel! Men det skiljer ungefär runt 20 grader på hur mycket mer rapsolja tål!

Har nog fått för mig fel information
Citera
2013-01-21, 22:56
Medlem
Citat:
Oj förlåt hade visst fel! Men det skiljer ungefär runt 20 grader på hur mycket mer rapsolja tål!

Har nog fått för mig fel information

Det kan hända vem som helst . Jag bär bara lite trött på hur alla höjer olivoljan till skyarna och använder den till allt och ingenting. Det är en god olja men för stekning finns det andra oljor som lämpar sig bättre i nästan alla fall. Att den skulle vara nyttigare är också en myt. Jag lägger dock inget stort värde i vad som är "nyttigt" eller ej.
Citera
2013-01-21, 22:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Jo den är inte dum! Den innehåller förutom kycklingbröst: hackade skållade tomater (Alt. en burk krossade dito), tomatpuré, rödlök, vitlök, squash, spenat, kycklingbuljong, spiskummin, paprikapulver, svartpeppar, lagerblad, chilipulver av starkare sort samt salt.

Fräs på allt utom kycklingen och tomathacket i olivolja, häll på buljongen och tomathacket, dumpa i kycklingen, koka i 30 minuter, klart. Servera som den är ihop med lantbröd
Spännande. Jag har aldrig haft spenat i en gryta förut, så det skall testas. Lägger ett bokmärke på din post.
Citera
2013-01-21, 23:05
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Spännande. Jag har aldrig haft spenat i en gryta förut, så det skall testas. Lägger ett bokmärke på din post.
Det låter kanske litet märkligt med spenat i en gryta, men den ger en god smak till den här rätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in