2014-01-27, 07:10
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Här var det riktigt svalt faktiskt. Bara 32 grader i skuggan!

Den där kronärtskock-dippen såg riktigt smarrig ut. Den skall jag absolut försöka mig på vid tillfälle

Här har det lagats fläskschnitzel med stekt potatis:
http://i.cubeupload.com/YPhLBN.png

Satt som en smäck.

Ahhh Schnitzel

Lite fin Sydamerikansk ryggbiff, whiskeysås

http://www.ladda-upp.se/bilder/ardtljmgbfzhe/
Citera
2014-01-27, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Såg riktigt fint ut, den där kronärtskocksdippen hade nog varit jävligt bra att trycka i lite getost i också.

Har förresten suttit och läst på din blogg idag, väldigt inspirerande och kul att få lite andra infallsvinklar på matlagningen än det man själv kör på.

Ja det vore nog inte alls dumt. Kanske ersätta mozzarellan med en chevré bara. Det får det bli nästa gång. Kul att du gillar bloggen.

Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
En hederlig jävla kalops fick det bli idag.

http://i.cubeupload.com/wAjKhS.jpg

Satan nu blev jag sjukt sugen på kalops. Det måste bli det någon dag i veckan känner jag

Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/17/j59o.jpg

Så där, gjorde rätten fastän man inte var på den bästa humöret ( loosade 2000kr på spel, mycket peng för en enkel arbetslö typ som mig)

Edit: Joo, har skumma sovtider nu igen

Ser väldigt bra ut. Såg också att du skrev om risig kvalitet på det sydamerikanska köttet. Jag vet att det hyllas som fan här inne men jag förstår inte det. Det är så klart en sak att äta det på plats som vissa (som typ bor i Argentina ) får göra. Jag tycker det sydamerikanska som säljs på t ex Willys är rena skiten. Skulle mycket hellre köpa äta 1/4 så mycket kött och köpa bra kött istället.

Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Rödbetsbiffar med koriandersås

http://i.imgur.com/QzGuyuj.jpg

De gjorde sig inte jättebra på bild, ser mer ut som en hög rödbetssallad.

Ser gott ut. Vad är det i koriandersåsen? Jag är korianderknarkare.

Citat:
Ursprungligen postat av alwayslook
Ahhh Schnitzel

Whiskysås... mmmm
Citera
2014-01-27, 11:14
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik

Ser väldigt bra ut. Såg också att du skrev om risig kvalitet på det sydamerikanska köttet. Jag vet att det hyllas som fan här inne men jag förstår inte det. Det är så klart en sak att äta det på plats som vissa (som typ bor i Argentina ) får göra. Jag tycker det sydamerikanska som säljs på t ex Willys är rena skiten. Skulle mycket hellre köpa äta 1/4 så mycket kött och köpa bra kött istället.

Det Argentinska köttet är oftast av den absoluta toppklassen, men eftersom kommunistkärringen som styr Argentina för närvarande har gjort import/export av olika slag ytterst dyrt och snårigt, så är det väldigt svårt att hitta argentinskt kött utanför själva Argentina.

Detta har gjort att handlarna köper in brasilianskt och uruguayanskt kött, och det är oftast av ytterst skiftande kvalitet. Har man tur så är det en ommärkt och insmugglad argentinsk kossa som man får tag på, men oftast så får man det smaklösa uruguayanska köttet.

I Sverige så gör man nuförtiden bäst i att antingen köpa svenskt av toppkvalitet (Dyrt som fan och svårt att hitta utanför saluhallarna då det mesta sugs upp restaurangerna) eller att köpa amerikanskt kött (US Beef, Hereford Angus)
Citera
2014-01-27, 11:15
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ahhh Schnitzel

Snaskigt Egen whiskeysås eller Jensens?
Citera
2014-01-27, 12:52
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Det Argentinska köttet är oftast av den absoluta toppklassen, men eftersom kommunistkärringen som styr Argentina för närvarande har gjort import/export av olika slag ytterst dyrt och snårigt, så är det väldigt svårt att hitta argentinskt kött utanför själva Argentina.

Detta har gjort att handlarna köper in brasilianskt och uruguayanskt kött, och det är oftast av ytterst skiftande kvalitet. Har man tur så är det en ommärkt och insmugglad argentinsk kossa som man får tag på, men oftast så får man det smaklösa uruguayanska köttet.

I Sverige så gör man nuförtiden bäst i att antingen köpa svenskt av toppkvalitet (Dyrt som fan och svårt att hitta utanför saluhallarna då det mesta sugs upp restaurangerna) eller att köpa amerikanskt kött (US Beef, Hereford Angus)

Intressant, då har man lärt sig något nytt för dagen

Såg nu på min lokala icas reklam, grytbitar för 119kr kilot (svenskt). Aldrig i livet man lägger såna där summor som ändå blir mört med billigt skit efter ca 3h.
Citera
2014-01-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vegetariskt med andra ord? Nåväl, såg gott ut fast jag inte skulle kalla dessa rödbetor för biffar, är för gammalmodig för sånt

Jupp, helt o hållet. Rödbetsbullar bättre?

Citat:
Ser gott ut. Vad är det i koriandersåsen? Jag är korianderknarkare.

Bas: Fräs lite vitlök och ha i passerade tomater, creme fraiche. ca 50:50 inte så noga.
Sen är det bara att krydda på med valfria indiska kryddor. Viktigast är ju förstås färsk koriander.
Salt, spiskummin, riven färsk ingefära. Snåla inte med kryddorna.

Det brukar också gå bra att ha i färdiga blandningar som santa marias "Curry" utöver det ovannämnda.
Citera
2014-01-27, 13:01
Medlem
Citat:

Jo det där har jag också hört. Jag har blivit så sjukt petig med köttet de senaste åren så jag köper bara riktigt bra grejer, i alla fall om det är de mörare delarna. Fläsklägg, högrev, oxkind, hel karré och sånt som ska kokas länge funkar med billigare sorter men jag köper aldrig i helvete dansk dynga.

På nyår hade jag svinbra mittbit av oxfilé US beef som jag körde sous vide. Fy fan vad mäktigt det är. Några dagar efter åt jag helstekt brasiliansk kloakfilé hemma hos mina föräldrar. Så sjukt stor skillnad på kvalitet.
Citera
2014-01-27, 15:19
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
På nyår hade jag svinbra mittbit av oxfilé US beef som jag körde sous vide. Fy fan vad mäktigt det är. Några dagar efter åt jag helstekt brasiliansk kloakfilé hemma hos mina föräldrar. Så sjukt stor skillnad på kvalitet.
Är inte amerikanskt kött fullproppade med antibiotika och tillväxthormoner? Eller är det bara namnet, medans köttet är svenskt? Är inte så insatt heller, kanske finns undantag.
Citera
2014-01-27, 15:26
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Snaskigt Egen whiskeysås eller Jensens?

De fick bli lite god steksky, grädde, CF åsså några cl Jameson i detta fall

Citat:
Jo det där har jag också hört. Jag har blivit så sjukt petig med köttet de senaste åren så jag köper bara riktigt bra grejer, i alla fall om det är de mörare delarna. Fläsklägg, högrev, oxkind, hel karré och sånt som ska kokas länge funkar med billigare sorter men jag köper aldrig i helvete dansk dynga.

Har ni testat Wagyuköttet än? Dyrt så in i bängen men eftersom man är nyfiken så
skulle de vara kul o höra från någon som har testat o få ett utlåtande
Citera
2014-01-27, 16:11
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:

Har ni testat Wagyuköttet än? Dyrt så in i bängen men eftersom man är nyfiken så

Wagyu kött är väldigt gott, men jag tycker att bra "US Beef" är minst lika bra, inte riktigt lika mört, men godare "köttsmak" enligt min mening. Dessutom betydligt billigare.
Citera
2014-01-27, 16:19
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Jag har testat det. Väldigt gott men något överprisat är mitt omdöme, man fick steka det på lite lägre temperatur än normalt eftersom det var så mycket fett insprängt. Jag serverade det med italiensk potatiskaka, smörstekta championer och ett smör med rödvinsreduktion i. Tror dock inte att jag skall köpa det igen, mer prisvärt med en bit hängmörad entrecote eller liknande.

Så här såg det ut:http://sv.tinypic.com/r/32zj7n4/5
Citera
2014-01-27, 17:43
Medlem
saggesalivs avatar
En maffig Pasta Carbonara!

http://imgur.com/SouTVKI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto