2013-01-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan

Såg riktigt gott ut även om bilden kanske var i den minsta laget. Vill ju drägla över detaljer jöh!

Ptja, jag vet inte. Jag tar bilderna från min blogg och om jag lägger upp större bilder så ser det lite klumpigt ut. Det är fan svårt med matfoto och jag håller som bäst på och försöker lära mig. Jag är på det hela taget sjukt ointresserad av foto.
Citera
2013-01-19, 20:13
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Wow, kokboksmaterial.

Mums! Vad är det för bröd?

Hatting fiberrikt hamburgerbröd, vet inte om det finns i Sverige.

Brukar baka bröden men ibland är man ju jävligt lat.
Citera
2013-01-19, 20:31
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larimar
Haha ok så t.o.m. getpung är du bra på

Ja jag är konditor men jobbar inte som det längre, jobbar i flygbranschen sedan länge. Dock så bakar jag bl.a. specialtårtor på beställning på fritiden. Bröllopstårtor och figurtårtor t.ex. Mycket mer inspirerande än att göra 60 likadana vanliga tårtor varje dag

Självklart ska du får receptet på kakan! Om du menar den med 3 lager chokladmousse?

4 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
3 msk kakao
1 tsk bakpulver
3 msk mörk rom

Chokladmousse

200 g mörk choklad + 1.5 dl grädde + lite socker efter smak
200 g mjölkchoklad + 1.5 dl grädde
200 g vit choklad

4.5 dl grädde

Chokladganache

100 g mörk choklad
0.5 dl vispgrädde
25 g smör
socker efter smak

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt rommen. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver och sikta ner det i smeten och rör om försiktigt. Bred ut hälften av smeten på en plåt med bakplåtspapper så det blir ca 30x40 cm. Grädda kakan i 5-6 min. Stjälp upp på bakplåtspapper med strösocker på och dra av pappret. Gör likadant med andra delen av smeten. dela sedan kakan i 2 delar så det blir totalt 4 bitar kaka.

Smält de 3 chokladsorterna i 3 kastruller tillsammans med grädden. Låt svalna.
Vispa 4.5 grädde, dela på 3 och blanda med chokladen.

Spruta starkt kallt kaffe på ena kakan, bred på den mörka chokladmoussen. Lägg på en kaka till, spruta på kaffe och på med ljusa chokladmoussen. Sedan tredje biten kaka, på med kaffe och vita chokladmoussen. Och så på med sista kakan.

Lägg alla ingredienser till chokladganachen i en kastrull utom smöret och låt koka i ca 10 min. tills det blir en tjock massa. Ta av från värmen och rör ner smöret. Bred massan på kakan och ställ in den i kylen.
Dekorera efter smak. Kakan blir godast man låter den stå i runstemperatur någon timme innan den ska ätas tycker jag

Det här är alltså min version av kakan som jag hittade på ensmakavkarin.wordpress.com
Man tackar så ödmjukt. Skall göra ett försök på tårtan inom snarast
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ptja, jag vet inte. Jag tar bilderna från min blogg och om jag lägger upp större bilder så ser det lite klumpigt ut. Det är fan svårt med matfoto och jag håller som bäst på och försöker lära mig. Jag är på det hela taget sjukt ointresserad av foto.
Jo nog finns det större intressen i livet än foto. Matlagning t.ex, och det verkar du behärska fullt ut .
Angående entrecôten; vad var det för nationalitet på kossan? Såg stor och fin ut (Även fast bilden var liten hehe)
Citera
2013-01-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Angående entrecôten; vad var det för nationalitet på kossan? Såg stor och fin ut (Även fast bilden var liten hehe)

Det var en svensk kossa. Från Lövsta i Uppland. annars har jag en stor favorit och det är US Beef. Deras högrev är verkligen to die for. 109 spänn kostar den på Kvantum i Uppsala och den är i runda slängar 122 ggr bättre än den bästa högreven jag ätit av annan sort.
Citera
2013-01-19, 21:08
Medlem
Bylines avatar
Vi var ju några som lagade korvstroganoff häromdagen. Jag lade även upp en bild på min korvstroganoff på fejan, och fick en massa önskningar om receptet från några av mina amerikanska online-vänner. Eftersom jag helt enkelt inte fixar att skriva recept på engelska med deras konstiga rymd- och viktmått, så gjorde jag en liten pedagogisk bildserie istället. Jag är alltså så förbaskat snäll att jag ställde mig och gjorde en ny laddning korvstroganoff på den sista korvbiten bara för att ta dessa bilder.

Nåväl, tänkte jag delar med mig här också utifall någon är intresserad av att se hur jag gör min korvstroganoff. Den maträtten finns ju i lika många varianter som det finns kockar... http://imgur.com/a/dyHGD
Citera
2013-01-19, 21:26
Medlem
RogerPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Vi var ju några som lagade korvstroganoff häromdagen. Jag lade även upp en bild på min korvstroganoff på fejan, och fick en massa önskningar om receptet från några av mina amerikanska online-vänner. Eftersom jag helt enkelt inte fixar att skriva recept på engelska med deras konstiga rymd- och viktmått, så gjorde jag en liten pedagogisk bildserie istället. Jag är alltså så förbaskat snäll att jag ställde mig och gjorde en ny laddning korvstroganoff på den sista korvbiten bara för att ta dessa bilder.

Nåväl, tänkte jag delar med mig här också utifall någon är intresserad av att se hur jag gör min korvstroganoff. Den maträtten finns ju i lika många varianter som det finns kockar... http://imgur.com/a/dyHGD

Väldigt fina bilder och förklaring, den borde de flesta förstå. Lite förvånad dock att du inte hade dijonsenap i den. Tycker det tillför väldigt mycket i en stroganoff.
Citera
2013-01-19, 21:31
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerP
Väldigt fina bilder och förklaring, den borde de flesta förstå. Lite förvånad dock att du inte hade dijonsenap i den. Tycker det tillför väldigt mycket i en stroganoff.
Ssssh.... jag brukar ha i engelskt senapspulver, men jag glömde.
Citera
2013-01-19, 21:33
Medlem
RogerPs avatar
Citat:
Ssssh.... jag brukar ha i engelskt senapspulver, men jag glömde.

Hehe sånt händer
Citera
2013-01-19, 21:34
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:

Väldigt bra gjort! Bara för det måste jag ställa mig och laga en stroganoff de närmasta dagarna eller så!
Citera
2013-01-19, 21:51
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Väldigt bra gjort! Bara för det måste jag ställa mig och laga en stroganoff de närmasta dagarna eller så!
Det var så det började för mig också. Någon postade en bild på sin korvstroganoff och jag fick ett sådant fasligt sug att jag gick ut och handlade och lagade korvstroganoff samma kväll.
Citera
2013-01-19, 22:03
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Det var en svensk kossa. Från Lövsta i Uppland. annars har jag en stor favorit och det är US Beef. Deras högrev är verkligen to die for. 109 spänn kostar den på Kvantum i Uppsala och den är i runda slängar 122 ggr bättre än den bästa högreven jag ätit av annan sort.
Lövsta gård har bra grejer. Det kan jag skriva under på
Den amerikanska högreven säljs här i stan också och jag håller med dig om kvaliteten! 122kr/kg tar min lokala handlare och kvaliteten på köttet är femtio resor bättre än de giktbrutna kossorna som Mamma Scan och Herr Flodin med underhuggare vill få oss att köpa. Högrev av sådan kvalitet funkar även suveränt att skiva i halvtjocka skivor för att sedan grilla.

Angående köttnationalitet så är jag ju litet bortskämd i.om att jag har en direktlina ned till Argentina och därmed världens bästa kött (Till en bråkdel av priset hehe), men det amerikanska importköttet är verkligen bra!

Citat:

Jag bugar mig i respekt! För mig så har Korv Stroganoff (Till skillnad mot Biff Stroganoff) alltid varit en fråga om att fräsa på lök, falukorv och tomatpuré för att sedan skvimpa i vispgrädde, persilja och oregano och koka ihop. Nödrätt så att säga.
Din stoffe spöar min med hundrafemton hästlängder (El. korvlänkar) och nästa gång det skall lagas slikt så blir det efter ditt recept
Citera
2013-01-19, 22:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Nom, nom, nom, nom... Sådant där är livsfarligt att duka fram om jag är i närheten. Jag älskar gamla ostar och kallskuret, speciellt när det är av den här kvalitén. Det enda som går bort för mig är saltinerna som jag tycker är närmast en förolämpning mot de fina ostarna och mot pata negron.

Tänk på hjärtat, hjärtat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in