Citat:
Ursprungligen postat av SuperSwede79
Fyllekäk:
http://imgur.com/2UwIW9a.jpg
Tänker stekt potatis och gräddsås till. Synd att man inte har gelé eller sylt hemma.
Edit,
Timmen är sen så jag förväntar mig inga svar men frågar ändå:
Kan man göra gräddsås på endast stekfettet+grädde? Jag brukar köra fond+grädde. Har heller ingen mjölk hemma. Bara c:a 1 dl vispgrädde.
Annars kör jag killer-vitlöksdressing som jag fick med mig från stammiskrogen ikväll och förtränger gräddsåsen.

För framtida bruk. så nej, det funkar inget vidare med fett på fett, dvs hälla grädde i stekfettet. Om du inte har buljong eller vin, så funkar gammalt hederligt kranvatten hur bra som helst. Du får bara salta och peppra lite extra. Ta bara ur det du har stekt ur pannan. Häll på hett kranvatten och koka ur pannan rejält. Sila över i kastrull om du vill ha fin och slät gräddsås. Tillsätt soja för färg och andra favvo kryddor (en nypa cayenne och lite timjan brukar gå i här hemma). Gillar du som jag, din gräddsås med en söt touch, så låt även en tesked gelé glida ner i såsen eller en tesked svartvinbärssaft eller liknande. Toppred med mjöl och grädde. Det där är nog det snabbaste sättet jag vet att göra en gräddbaserad brunsås som funkar till köttbullar, köttfärsbiffar eller köttfärslimpa.