2013-01-03, 07:46
Medlem
kerfuffles avatar
Som så många andra är jag en person med behov av mycket sömn, men tyvärr får jag sällan all den sömn jag behöver då jag är helt sanslöst lättväckt.
Jag vaknar vanligtvis 2-3 gånger per natt, och ett par timmar innan jag ska gå upp kan jag vakna flera gånger i timmen.

Jag vaknar främst av ljud. För det mesta bor jag ensam i egen lägenhet, men då jag är och hälsar på mina föräldrar eller sover hos min partner får jag väldigt lite sömn. Det räcker med att jag hör hur mina hundar går omkring för att jag ska vakna, eller att någon går på toa och låser toalettdörren.
Självklart påverkar denna lättväckthet mig otroligt negativt. Jag vaknar ofta med huvudvärk och känner mig sällan utvilad på grund av att sömnen störs så mycket.

Så vad gör man åt en sådan här sak? Självklart har jag testat öronproppar, men de sitter sällan kvar en hel natt. Finns det några preparat som gör att man sover tyngre, utan att man blir en zombie sedan på morgonen?
Finns det naturliga preparat jag kan testa själv utan att behöva blanda in en läkare?

Alla tips mottages tacksamt.
Citera
2013-01-03, 08:09
Medlem
39ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kerfuffle
Som så många andra är jag en person med behov av mycket sömn, men tyvärr får jag sällan all den sömn jag behöver då jag är helt sanslöst lättväckt.
Jag vaknar vanligtvis 2-3 gånger per natt, och ett par timmar innan jag ska gå upp kan jag vakna flera gånger i timmen.

Jag vaknar främst av ljud. För det mesta bor jag ensam i egen lägenhet, men då jag är och hälsar på mina föräldrar eller sover hos min partner får jag väldigt lite sömn. Det räcker med att jag hör hur mina hundar går omkring för att jag ska vakna, eller att någon går på toa och låser toalettdörren.
Självklart påverkar denna lättväckthet mig otroligt negativt. Jag vaknar ofta med huvudvärk och känner mig sällan utvilad på grund av att sömnen störs så mycket.

Så vad gör man åt en sådan här sak? Självklart har jag testat öronproppar, men de sitter sällan kvar en hel natt. Finns det några preparat som gör att man sover tyngre, utan att man blir en zombie sedan på morgonen?
Finns det naturliga preparat jag kan testa själv utan att behöva blanda in en läkare?

Alla tips mottages tacksamt.

Samma här ,vaknar direkt när hunden går på golvet eller när tidningsbudet öppnar porten,vaknar också 2-4ggr/natt och det är skitjobbigt, man har ingen lust o käka massa piller heller el dricka för att sova. Att somna är inget problem för mig men jag vaknar för minsta lilla.. DET SUGER
Citera
2013-01-03, 08:16
Medlem
Gå till vårdcentralen och be om Propavan.

Propavan är ett läkemedel som gör att man sover djupare/längre men är inte beroendeframkallande.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...17&DocTypeID=5
Citera
2013-01-03, 08:25
Medlem
39ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Experience666
Gå till vårdcentralen och be om Propavan.

Propavan är ett läkemedel som gör att man sover djupare/längre men är inte beroendeframkallande.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...17&DocTypeID=5

Blir man inte jävligt såsig i pallet på morgonen då?
Citera
2013-01-03, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 39an
Blir man inte jävligt såsig i pallet på morgonen då?

Mjo.. Lite morgontrött kan man vara. Verkar dock vara ganska individuellt.
Citera
2013-01-03, 11:22
Medlem
Kan rekommendera julas öronproppar, gul/vita strlk small! Funkar ypperligt! Använder dem då jag är nattarbetare och omgiven av småbarnsfamiljer, de känns knappt i öronen. Tar några nätter att vänja sig men efter man vant sig kan man inte vara utan dem!
Citera
2013-01-03, 12:16
Medlem
Turbomachines avatar
Samma här men efter jag började använda öronproppar när jag såver så har det blivigt bättre.
Citera
2014-06-30, 10:17
Medlem
Testa att äta tillskott av magnesium. Jag var extremt lättväckt i 10 år innan jag upptäckte att jag hade magnesiumbrist. Nu sover jag som ett barn igen.

/Tomas
Citera
2014-06-30, 13:15
Medlem
CredFrosts avatar
Skulle avråda från Propavan, är enligt mig rävgift och det faktum att läkare inte ens längre föreskriver det till äldre borde ge en fingervisning... (åt det själv i ca 8 år innan läkaren övergick till insomningstabletter i stil med Immovane, DOCK rekomenderar jag inte heller dessa då de är beroendeframkallande)

Du skulle kunna beställa Melatonin från uk varianten av Ebay. Det finns som läkemedel i sverige men då endast med extended release, de kan man ibland bli lite seg dagen efter av men de som säljs i övriga EU som kosttillskott är bättre på den fronten.

Hoppas det löser sig för dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in