2013-01-02, 17:53
Medlem
Jag har länge velat komma igång med något instrument men inte riktigt hittat motivationen. Något som verkligen sinkat mig är bristen på struktur. Nu har jag emellertid bestämt mig för att försöka igen, och den här gången tänker jag mig att lägga all satsning på basen för att kunna koncentrera mig på en sak. Men var ska jag börja? Vilka övningar är bra? Länkar gärna tabs och annat som kan vara hjälpsamt.
Citera
2013-01-02, 17:57
Medlem
Kluffs avatar
http://www.ultimate-guitar.com/lessons/bass_lessons/ har jävligt många lektioner i olika nivåer. Det var där jag lärde mig grunderna i gitarr!
Citera
2013-01-02, 18:01
Medlem
Till att börja med, ska du spela med fingrarna eller plektrum?
Citera
2013-01-02, 18:21
Medlem
Nordafejds avatar
Övningar och övningar.

Jag säger såhär, övningar betyder skit.

Det som i slutändan kommer göra dig bra på ditt instrument är ett intresse för musiken du vill spela.
Gör som jag gjorde, jag skippade all teori och övningar och körde direkt på låtar jag tyckte om. Det är då du lär dig snabbt.

Övningar kommer bara få dig att tappa intresset. Ge dig rakt på sak istället och misslyckas samt lär dig av dina misstag.

Ett annat tips är att inte tvinga dig själv att spela när du inte känner för det.
Ha basen i närheten vid tex datorn om du sitter där ofta så spelar du småsessioner istället.
Senast redigerad av Nordafejd 2013-01-02 kl. 18:24.
Citera
2013-01-02, 18:28
Medlem
steveharrisffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordafejd
Övningar och övningar.

Det som i slutändan kommer göra dig bra på ditt instrument är ett intresse för musiken du vill spela.
Gör som jag gjorde, jag skippade all teori och övningar och körde direkt på låtar jag tyckte om. Det är då du lär dig snabbt.

Övningar kommer bara få dig att tappa intresset. Ge dig rakt på sak istället och misslyckas samt lär dig av dina misstag.

Ett annat tips är att inte tvinga dig själv att spela när du inte känner för det.
Ha basen i närheten vid tex datorn om du sitter där ofta så spelar du småsessioner istället.
Helt sant.

Lär dig hur man läser tabulatur sen sitter du och övar på låtarna du vill spela i din egen takt tills du kan dom.
Citera
2013-01-02, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steveharrisffs
Helt sant.

Lär dig hur man läser tabulatur sen sitter du och övar på låtarna du vill spela i din egen takt tills du kan dom.

JAg skulle hoppa över tabulaturerna. Lär dig litet grundläggande harmonilära, typ Tonika,subdominant, dominant och liknande. Lär dig några enkla basgångar i lättspelade tonarter. Börja med väldigt enkel musik, typ 3-ackordslåtar i lätta tonarter. Skit i om du mest lirar grundtoner i början, sen kanske grundton-kvint. När du känner dig mer hemma i harmonierna är det lättare att utveckla enkla basgångar. Men börjar med enkel musik och lär dig lyssna! Mycket bättre än att spela mekaniskt efter tabulaturer.

En god övning kan vara att spela till musikinspelningar, men välj som sagt enkla låtar, även om du tycker låtarna är skit. Det är viktigt att känna att man går framåt snabbt och kan behärska det man lirar.
Citera
2013-01-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordafejd
Övningar och övningar.

Jepp! Klokt! Det får inte bli tråkigt och betungande! Korta pass är bra, kanske t o m bara att jamma litet på egen hand för att lära sig känna instrumentet och hur det svara och låter.

Skalor är förbannat bra, men tråka inte ut dig för mycket med sånt. Men skalor ökar snabbt förståelsen för harmonilära, något som är viktigt i längden! HA det så kul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in