• 1
  • 2
2013-01-02, 17:35
Medlem
Tunnelbanans avatar
Nu får det räcka är 22 år gammal och har inte åstadkommit någonting.

Vill börja studera i Stockholm men jag vet inte till vad. Jag har 13.0 i snitt. Har läst matte C, natur B, sam B, eng B och sv B.

Kan någon göra en lista åt mig på utbildningar ( kan vara vad som helst) som jag har rimlig chans att komma in på // tunnelbanan.
Citera
2013-01-02, 17:44
Medlem
Soulsurfers avatar
Du har fortfarande chansen att bli vad du vill även fast dina betyg inte är bra. Högskoleprovet finns ju! Känns lättare att ge tips om du berättar vad du vill göra eller vad du är intresserad av. Annars kan man ju bara gissa.

Här har du en lista du kan leta i: http://www.scribd.com/doc/105021199/...Urval2-Program
Citera
2013-01-02, 17:47
Medlem
Gwains avatar
Dina betyg är inget att skryta med precis. Men plugga upp dem på komvux eller så satsar du på högskoleprovet!

Citat:
http://www.su.se/utbildning/alla-program-kurser
Citera
2013-01-02, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnelbanan
Kan någon göra en lista åt mig på utbildningar ( kan vara vad som helst) som jag har rimlig chans att komma in på

Alltså, nej. Tror du det själv? Det är detta www.su.se, med hänvisning till statistik.vhs.se, är till för.
Citera
2013-01-02, 18:01
Medlem
13,0? Är det G i snitt eller?
Citera
2013-01-02, 18:21
Medlem
Synovialledens avatar
Bli Lärare !
Citera
2013-01-02, 18:27
Medlem
panelbeaters avatar
Vad gillar du för något? Vad tycker du om att läsa? .. Gillar du fysiskt krävande jobb?
Vindkraftstekniker kanske funkar?
Citera
2013-01-02, 22:25
Medlem
Tunnelbanans avatar
Jag tycker om människor framför allt barn och ungdomar. Har ett även intresse för fotboll och Business ( affärer, pengar m.m.) Slarvade bort gymnasietiden genom att endast satsa på G i de flesta kurserna fast jag hade kapaciteten för mycket mer än så. Vad skulle ni göra i min situation. Vill plugga till något bra fan!
Citera
2013-01-03, 09:47
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Jag tycker om människor framför allt barn och ungdomar. Har ett även intresse för fotboll och Business ( affärer, pengar m.m.) Slarvade bort gymnasietiden genom att endast satsa på G i de flesta kurserna fast jag hade kapaciteten för mycket mer än så. Vad skulle ni göra i min situation. Vill plugga till något bra fan!

Om du hade kapacitet till mycket mer så borde du kunna få riktigt bra högskoleprovsresultat på några års sikt. Då breddar du dina möjligheter rejält. Du verkar ha behörighet till det mesta, eventuellt borde du komplettera med Matte D på Komvux om du exv. skulle vilja satsa på t.ex. Handels.

Det är bara att börja leta. Finns säkert många halvtaskiga utbildningar som du kommer in på redan idag, men om du vill ha något bra så får du nog jobba lite. Kolla på SU vilka utbildningar som verkar intressanta för dig, kolla sedan på vhs.se vad som brukar krävas för att komma in på dem. Gillar du affärer och pengar så bör du ju även kolla på HHS som är Sveriges bästa på området.
Citera
2013-01-03, 10:30
Medlem
Interaktionsdesign, grafisk design, produktdesign eller Informationsarkitekt kanske?
Citera
2013-01-03, 13:40
Medlem
fraKturs avatar
Citat:

Av ovan skriva framgår det att du mest vill plugga något som är coolt och ger status. Du kommer aldrig trivas eller ens genomföra en utbildning som du inte ens är intresserad av.

Istället för att fråga Flashback om tips på vad du ska studera på universitet/högskola, så ser jag hellre att du på en lapp skriver ner vad du är intresserad av, och sedan går in och läser vilken av de erbjudna utbildningarna som passar dig bäst.
Citera
2013-01-06, 12:24
Medlem
Tunnelbanans avatar
Blir nog att satsa på högskoleprovet för min del.. Inte mycket utbildningar som kom fram i form av alternativ till mitt fortsatta grubblande. Har ni något tips är det bara att posta fullt med utbildningar. Kommer att söka allt som går att söka, självklart ska sökningarna anpassas utifrån mina förutsättningar (betyg, meriter osv.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in