2013-01-02, 11:34
Medlem
1optimistjolles avatar
r det bara jag som tnkt p att kranvattnet smakar skit? Det var bttre frr. Nu mste vattnet rinna i en evighet innan man fr kallt, klart vatten - som nd inte smakar som det ska. r det p den vgen det gr, att det kommer bli som i de fattiga lnderna, vattnet smakar mer och mer skit fr att sedan bli odrickbart? Det hr gr inte. Mste kpa vatten p flaska fr att f i mig vatten.

Sder om Stockholm.
Citera
2013-01-02, 11:37
Medlem
Carl Serungs avatar
Vattnet i och runt Stockholm har vl alltid smakat skit??

Vrt vatten smakar gott och blir kallt p nolltid. (Fr vattnet frn Vombsjn)
Citera
2013-01-02, 11:40
Medlem
Otems avatar
Ser inga problem dr jag bor heller i Norra Halland, alltid varit gott, klart och kallt vatten, visst behver man alltid sklja en stund fr att f kallt men det r ju mest standard
Citera
2013-01-02, 11:43
Medlem
1optimistjolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vattnet i och runt Stockholm har vl alltid smakat skit??

Vrt vatten smakar gott och blir kallt p nolltid. (Fr vattnet frn Vombsjn)

Nej, inte alltid. Det var godare frr, det var faktiskt drickbart. Nu gr det inte att dricka det.
Citera
2013-01-02, 12:28
Medlem
Hamnkakas avatar
Ja, verkligen! Det var godare frr.

Kan inte f kallt vatten hr hemma, s fr frvara vatten i kylskpet... jvligt jobbigt. Har fr mig att man kunde f kallt vatten efter ngon timme. Detta r bara i kket, men i duschen s kan man f iskallt vatten. Lite lustigt det dr. Frgade en granne fr ett tag sen, men hon hade inte liknande problem. :s
Citera
2013-01-02, 12:46
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1optimistjolle
Nej, inte alltid. Det var godare frr, det var faktiskt drickbart. Nu gr det inte att dricka det.
Har du bott p samma stlle nda sedan "frr"? D kanske ledningar och kranar har blivit gamla och belagda med allt mjligt s att de pverkar smaken. Vattnet i Mlaren blir annars mer och mer frorenat och det kanske r svrt att rena bort alla bismaker.

Att du fr spola lnge innan du fr kallt vatten beror p att vattenledningarna in till din bostad r lnga och gr igenom uppvrmda ytor. Mjligen kan isoleringen p rren ha skavts av s att varmvattenledningarna strlar ver fr mycket vrme till kallvattenledningarna. Det r i vilket fall som helst inte ngon trend i samhllet att man behver spola lngre och lngre fr att f kallvatten.
Citera
2013-01-02, 13:15
Medlem
1optimistjolles avatar
Ja, jag har bott p samma stlle. Men det r inte bara hemma hos mig, utan jag har ven mrkt detta hemma hos vnner.

Hur rent r vrat kranvatten idag? Ngon som vet?
Citera
2025-08-18, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1optimistjolle
Ja, jag har bott p samma stlle. Men det r inte bara hemma hos mig, utan jag har ven mrkt detta hemma hos vnner.

Hur rent r vrat kranvatten idag? Ngon som vet?

Jag har ocks funderat p det. Hur mycket vgar man lita p. Det har nyligen uppdagats att frn vissa lokala vattenverk s har hga halter av pfas pvisats, utver det har mngder av vriga vattenverk inte svarat p vad provtagningar har visat fr resultat.
I Blekinge fick kommunen betala ut skadestnd till boende som hade ftt i sig fr hga halter av pfas under lng tid, detta skrmmer nog andra kommuner i landet. Det r ven givetvis en kostnad fr vattenverken att rena vattnet extra mot pfas s sammantaget tvivlar jag p att kranvattnet r s bra p en del platser i Sverige som det sgs nu fr tiden. I mnga kommuner r nog kranvattnet frhllandevis rent men hur rent? och r det trots allt bttre i lngden med mineralvatten/kllvatten n det kranvatten som kommer direkt frn ytvatten och grundvatten i nromrden med diverse tidigare industrier och olika bruk som har lckt ut tungmetaller och kemikalier. Utver det ven all nedskrpning folk gr nu fr tiden i nrheten av dessa vattendrag vilket ger pspdning av mikroplaster och allt mjligt. Sjlv kan jag dessutom knna en ltt klordoft av kranvattnet hr sedan mnga r tillbaks.

Man fr ocks lgga p minnet att en stor andel av befolkningen i Sverige har lnge tidigare varit ganska naiva i sitt frtroende fr staten och kommunen, det gr det givetvis ltt att d eventuellt undanhlla och mrklgga en del saker fr folk d det r f som ifrgastter olika besked.
Senast redigerad av svedjo88 2025-08-18 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in