Citat:
Ursprungligen postat av
1optimistjolle
Ja, jag har bott p samma stlle. Men det r inte bara hemma hos mig, utan jag har ven mrkt detta hemma hos vnner.
Hur rent r vrat kranvatten idag? Ngon som vet?
Jag har ocks funderat p det. Hur mycket vgar man lita p. Det har nyligen uppdagats att frn vissa lokala vattenverk s har hga halter av pfas pvisats, utver det har mngder av vriga vattenverk inte svarat p vad provtagningar har visat fr resultat.
I Blekinge fick kommunen betala ut skadestnd till boende som hade ftt i sig fr hga halter av pfas under lng tid, detta skrmmer nog andra kommuner i landet. Det r ven givetvis en kostnad fr vattenverken att rena vattnet extra mot pfas s sammantaget tvivlar jag p att kranvattnet r s bra p en del platser i Sverige som det sgs nu fr tiden. I mnga kommuner r nog kranvattnet frhllandevis rent men hur rent? och r det trots allt bttre i lngden med mineralvatten/kllvatten n det kranvatten som kommer direkt frn ytvatten och grundvatten i nromrden med diverse tidigare industrier och olika bruk som har lckt ut tungmetaller och kemikalier. Utver det ven all nedskrpning folk gr nu fr tiden i nrheten av dessa vattendrag vilket ger pspdning av mikroplaster och allt mjligt. Sjlv kan jag dessutom knna en ltt klordoft av kranvattnet hr sedan mnga r tillbaks.
Man fr ocks lgga p minnet att en stor andel av befolkningen i Sverige har lnge tidigare varit ganska naiva i sitt frtroende fr staten och kommunen, det gr det givetvis ltt att d eventuellt undanhlla och mrklgga en del saker fr folk d det r f som ifrgastter olika besked.