2013-01-01, 18:19
Medlem
Hej jag undrar om någon har en ide hur jag kommer i kontakt med fotostudenter eller liknande för att fotografera min och min sambos borgerliga vigsel. Vi kommer att ha en jättesnabb vigsel i ett rådhus och behöver ingen professionell fotograf men någon som kanske tar några bilder före, under och efter vigseln och som trots allt har lite fotokunnande och intresse. Hur kommer jag i kontakt med aspirerande fotografer som vill ha den här typen av jobb? Budget kanske cirka 1500 kronor.

Vi har diskuterat och bestämt att inte anlita någon traditionell professionell bröllopsfotograf så behöver inga tips om sådana.
Citera
2013-01-01, 19:30
Medlem
kristoes avatar
Ja, just här på flashback kan man ju börja leta.
Vart i trakterna?
Citera
2013-01-02, 02:19
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristoe
Ja, just här på flashback kan man ju börja leta.

Nej, det kan man inte eftersom att det är förbjudet enligt regelverket att såväl efterfråga som erbjuda alla former av kommersiella tjänster av andra användare via forumet. Likaså är även kontaktannonser, inklusive icke kommersiella sådana (med vissa undantag, se regelverk), förbjudna.

/mod
Citera
2013-01-02, 04:51
Medlem
Paijters avatar
Kika runt på fotobloggar i din trakt och se om du finner någon som har en stil du gillar.
Citera
2013-01-02, 12:40
Medlem
1500 låter som väldigt lite, men om det inte spelar så stor roll och ni inte har råd med mer: SE UPP och trippelkolla den som ska fotografera. Se till att mötas innan, skriv ett ordentligt kontrakt med hur många bilder ni ska få, vad era önskemål är och prata med referenser. Risken finns att ni kommer att locka till er oerfarna som vill "testa" men som kanske inte riktigt vet vad de ger sig in på. Fundera på om det är värt risken - eran dag får ni inte tillbaka.

Fotostuderande kan dock säkert vara en bra idé, men kolla upp dem rejält innan och var säker på att ni är på samma våglängd. Internet svämmar över av folk som är missnöjda med sina brölloppsbilder för att de anställde fel person.

På fotosidan.se finns det ett aktivt forum där ni kan annonsera ut jobbet, tror att det kanske går att göra via deras köp och sälj-funktion också.

Tillsist, grattis till brölloppet och lycka till i framtiden!
Citera
2013-01-02, 12:45
Medlem
MartinStLouiss avatar
Du kanske kan leta upp nå universitet som ger kurser inom foto o lägga upp lite flyers här den skolan? Eller söka efter större "foto-bloggar"-hemsidor o se ifall du hittar någon som bor i närheten.
Citera
2013-01-02, 13:23
Medlem
Mrkicklings avatar
Kolla fotosidan.se eller googla runt lite.
Citera
2013-01-02, 18:17
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boleyn
1500 låter som väldigt lite, men om det inte spelar så stor roll och ni inte har råd med mer: SE UPP och trippelkolla den som ska fotografera. Se till att mötas innan, skriv ett ordentligt kontrakt med hur många bilder ni ska få, vad era önskemål är och prata med referenser. Risken finns att ni kommer att locka till er oerfarna som vill "testa" men som kanske inte riktigt vet vad de ger sig in på.

Klart att de kommer locka fram sådana.
Jag skulle aldrig i livet fota ett bröllop för under 7000 (vänner undantagna så klart, då ställer man naturligtvis upp utan att ta betalt). När jag jobbade ihop med en annan fotograf så tog vi 14'000 för en heldag.
Referenser kan man nog glömma - den som gör ett bröllop för 1500 spänn har troligtvis inga referenser att visa upp. Har man det så tar man bättre betalt.

Vill man inte ge mer än 1500 så får man vara beredd på att eventuellt inte bli helt nöjd med vad man får.
Citera
2013-01-02, 20:37
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Klart att de kommer locka fram sådana.
Jag skulle aldrig i livet fota ett bröllop för under 7000 (vänner undantagna så klart, då ställer man naturligtvis upp utan att ta betalt). När jag jobbade ihop med en annan fotograf så tog vi 14'000 för en heldag.
Referenser kan man nog glömma - den som gör ett bröllop för 1500 spänn har troligtvis inga referenser att visa upp. Har man det så tar man bättre betalt.

Vill man inte ge mer än 1500 så får man vara beredd på att eventuellt inte bli helt nöjd med vad man får.

Fast om det handlar om kanske en till två timmars aktivt fotande på en liten borgerlig vigsel, så är det ju lite annorlunda. Finns säkert många fotografer som inte har foto som försörjning, som kan nappa på den typen av jobb. Vill TS inte ha professionella foton ska de ju inte behöva betala för det heller. Görs det svart så är det ju inte allt för dåligt betalt för några timmars jobb oavsett.
Citera
2013-01-09, 18:04
Medlem
Det finns väldigt få fotografer som fotar för typ endast 1500. I somras tog jag typ 1500 för fotografering innan,vigsel och lite efteråt samt konsulationer på det.

Det finns men välldigt sällsynt,har fotat ca 5-6 bröllop. Leta runt googla typ: bröllop fotograf 1500 kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in