2013-01-13, 11:10
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Hörde det också. Komiskt när de tog upp hur SD:are drivs av att känna sig motarbetare och aldrig släppas fram i etablissemangsmedia

Fast det ligger det mycket i. Anledningen till att SD är så stort och har så många fanatiska anhängare är just att de motarbetas.
Drivkraften ligger i mångt och mycket o motståndet mot SD.
Citera
2013-01-13, 11:17
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Hörde det också. Komiskt när de tog upp hur SD:are drivs av att känna sig motarbetare och aldrig släppas fram i etablissemangsmedia - och så är alla som får uttala sig i inslaget kända vänsterextremister. Bland annat Lisa Bjurwald som körde sin rutin om vikten av Kina-censur. Intressant att hon gav en känga åt amerikanska servrar, och menade att USA hjälper svenska dissidenter - det var ju exakt så de nordafrikanska diktatorerna sade när de möttes av protester. Kan detta verkligen ha varit ändamålsenligt?

Det är faktiskt humor.
Sedan har de verkligen ingen koll på det politiska landskapet utanför de egna lägren. Det låter ungefär som när Hem och skolaföreningen analyserade dödsmetall, bara spekulationer som bekräftar de egna antagandena.
Nej, det är säkert inte ändamålsenligt alls utan snarare direkt kontraproduktivt.
Citera
2013-01-13, 11:24
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Fast det ligger det mycket i. Anledningen till att SD är så stort och har så många fanatiska anhängare är just att de motarbetas.
Drivkraften ligger i mångt och mycket o motståndet mot SD.
Jo, jag delar den analysen. Det komiska var att Sveriges Radio, trots att de var medvetna om det, brassade på med ännu mer av samma vara.
Citera
2013-01-13, 11:43
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Jo, jag delar den analysen. Det komiska var att Sveriges Radio, trots att de var medvetna om det, brassade på med ännu mer av samma vara.

Nja, det mest komiska är allt att sektmedlemmarna fortfarande inte fattar ett skit, fast SR skriver dem svaren på näsan, komplett med relevanta och målande exempel.
Citera
2013-01-13, 11:47
Medlem
cunthunters avatar
Mycket bra skrivet och kul att det skapas debatt om extremism.

Att alla nationella i tråden skriker och gråter bevisar ju bara hur träffsäker mästerkatten är i sitt inlägg.
Extremister av alla ideologier och religioner har en och samma ingredienser, totalt avsaknad av självkritiskt tänkande och total felfrihet.

En ex-nasse kommer ut ur mörkret och skapar debatt
Nationalisterna undrar varför debatten kring ex-nassen inte handlar om PK-ismen och extremistiska muslimer istället. Narcissism i kvadrat.
Citera
2013-01-13, 11:52
Medlem
Det enda som skrämmer mig med den här "extremismen" är att Sveriges Radio gör inslag om någon som man överhuvudtaget inte ens vet om han finns, med motiveringen att "ja det här är ju relevant även om det bara är påhittat...."

Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Nu analyserar man Mästerkattens inlägg i P1 om radikalisering och fokus är förstås på SD. De läser högt ur inläggen från Flashback. Fascinerande hur man kan bygga ett helt reportage på dessa inlägg.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=5405015

Jag håller med...när jag lyssnar på programmet så tänker jag "Alex Jones", en paranoid människa med förföljelsemani.
Senast redigerad av gummiankafb 2013-01-13 kl. 11:54.
Citera
2013-01-13, 11:53
Medlem
Joe Blows avatar
Jag hörde skiten i Godmorgon Världen idag. Inte ett ord om att vilken stolle som helst kan skriva vilka lögner som helst på Flashback. För min del tror jag att Mästerkatten är ett resultat av Expo och slabbmedia i skön harmoni. Det blir ju så mycket enklare när man får vara sin egen meningsmotståndare. Att Godmorgon Världen tar upp inlägget och får med hela programmet med nazism och Breivik gör det hela mer än övertydligt. Statsmedia i sin prydo. Gapa, svälj och rösta rätt.
Citera
2013-01-13, 11:57
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Det enda som skrämmer mig med den här "extremismen" är att Sveriges Radio gör inslag om någon som man överhuvudtaget inte ens vet om han finns, med motiveringen att "ja det här är ju relevant även om det bara är påhittat...."

Hmm, du får nog lyssna igen. Inslaget handlade om sektmentalitet inom politik och inte specifikt exemplet TS. Problemet är känt sedan länge, TS har bara aktualiserat det.
Citera
2013-01-13, 12:23
Medlem
Jag hade en lika traumatisk omvändning när jag blev liberal. Dock enbart känslomässigt, utåt ställt var det som det brukade. Har hänt mig mer än en gång att verkligheten runt mig försvann och jag förstod världen på ett annat vis.
Så många gånger att jag känner ett rus av att min världsbild förändras. Så jag slukar kunskap i en förhoppning om att det ska ske. Jag har t.om. försökt be till gud, även fast jag är ateist, för jag tror det vore häftigt att ha en sådan transformering. Jag har försökt ha någon annans världsbild, tvinga den på mig, för att få det känslomässiga ruset som kommer över en när man förstår världen på ett annat vis.

Vissa reagerar annorlunda, jag tycker det var häftigt. Det är som att vara riktigt hög och tro att man förstår någonting, fast det håller i sig. I samma obehagliga paranoia också.

Att det blir nyhet av detta är väl för att det passar en berättelse som redan finns om SD. Jag tror dock detta finns i varje parti. Dock är det nog bara SD som har denna kulturen av hat där personer som utsätts för överfall av invandrare kan även få utlopp för psykologiska problem av den trauman i en politisk kanal. Enda liknande är väl vänstern där man kan beskylla ens föräldrars skilsmässa då farsan förlora jobbet på kapitalismen som sparka honom, eller ens dålig lott i livet efter att studerat nonsens att ej hitta ett yrke på att felet ligger hos de som inte vill anställa en.
Citera
2013-01-13, 12:53
Medlem
Rursuss avatar
Ett stort tack för din rapport, mästerkatten! Jag har inte upplevt exakt samma som du, men varit involverad i destruktiva sekter:
  • kommunister -- sektist själv, hoppade av med buller och bång av egen kraft
  • EST (det som senare blev Landmark Education) -- klarade inte av att sugas med
  • mormoner (endast i studiesyfte) -- ville studera vad de sade, gillade dem emotionellt, tyckte de pratade skit
  • jehovas vittnen (endast i studiesyfte) -- ville studera vad de sade, avskydde dem emotionellt, tyckte de pratade extraordinärt okunnig skit

Jag tycker det du beskriver mest låter som vad jag läst om: en bok om extrema maoistiska sekter -- den "sekt" jag var med i var extremt tam för att vara en "sekt" (kommunistisk ungdom i VPK). Ideologiska idioter var de inte desto mindre, men de var knappt paranoida, och de var närmast trötta och sega, snarare än fanatiska.

Jag har uppfattat det såhär om sekter:
  • det måste finnas en fanatisk glöd hos många anhängare, troligen beroende på en känsla av personlig tomhet eller brist som måste fyllas ut med något innehåll,
  • det måste finnas en paranoid sammansvärjningsteori,
  • denna paranoida sammansvärjningsteori behöver inte vara sammanhängande, logisk eller sann, det räcker med att den tilltalar paranoian, som så småningom blir en slags andlig identitet,
  • ett slags krav, direkt eller indirekt, på en hård arbetsinsats -- en överarbetning om man så vill -- underhåller känslan av paranoia, men leder också till att en inte försumbar andel sektister "ramlar under bordet" med utmattningssyndrom (panikångest, koncentrationssvårigheter, emotionell utmattning, m.m.)
Det är inte nödvändigt att det finns en ondskefull sektledare i bakgrunden som skapar den paranoida sammansvärjningsteorin och underhåller den hård arbetsinsatsen, men det underlättar.

Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Det fanns det, när jag till slut hade viljan. Jag började det nya året med att ta ett tremånaders uppehåll från Flashback, jag läste inga ”alternativa” medier, jag försökte att ignorera det som hände i världen och politiken. Jag avprogrammerade mig sakta från destruktiva tankar och åsikter. Jag tvingade mig att inte reflexmässigt fnysa och rynka på näsan när jag såg en beslöjad kvinna på stan. Jag försökte att koncentrera mig på den ”lilla” världen så mycket jag kunde och jobba mig utåt. Jag gick till en psykolog och började reda upp mina mentala problem och min panikångest, jag började arbeta upp kontakten med ett par av mina närmsta gamla kompisar, jag fyllde dagarna med bra och lättsamma TV-serier och datorspel. Jag dejtade till och med en trevlig tjej ett tag. Det här är naturligtvis inte intressant för er, så jag avstår från att närmare beskriva hur mitt liv har utvecklat sig det senaste året.

Återhämtning från sektsjukan är naturligtvis precis lika intressant som hur du föll ner, och hur du till sist genomskådade den. Min erfarenhet är att det finns egen kraft att ta sig ur sekter och ur utmattningssyndrom. Som jag förstår det, har du betett dig exemplariskt i att bota dig själv från utmattningssyndromet. Utmattningssyndromet uppstår på grund av att man under lång tid varit överfokuserad under så hård emotionell press, att hjärnan till sist tappar förmåga till fokus. Därför måste man isolera sig från det yttre informationsflödet och göra ingenting, göra enkla uppgifter och försöka hålla trycket borta.

Citat:
Jag vet inte riktigt vilken respons jag förväntar mig på den här långa berättelsen. Många kommer antagligen att tycka att det är ganska patetiskt och tragiskt och det gör inget, för jag har insett att det är en ganska patetisk personlighet jag beskriver. Jag bryr mig inte om ifall jag blir kallad feg, förrädare, vekling eller idiot. De flesta av er vet ändå inte vem Mästerkatten är, och mitt verkliga jag är inte Mästerkatten längre. Jag är den jag alltid har varit, den som mina vänner och anhöriga känner mig som och tycker om. Det kommer jag att fortsätta vara, men Mästerkatten är det slut med.

Det finns ett talesätt bland f.d. sektister: vem som helst kan sugas med i en sekt. Oavsett sanningshalten i detta finns det många som du, som har följt samma livsbana. Ingen av oss håller emot dig att du föll ner i sekthålet, däremot är det strongt att du insåg helt av dig själv, eftersom många sektister måste få någon form av hjälp för att ta sig ur.

Citat:
Vad är sensmoralen? Att nationalister har fel? ...[klipp]...

Kanske snarare att sammansvärjningsteorier ofelbart leder till sektbildning.
Citera
2013-01-13, 12:56
Medlem
Rursuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nascor
"political soldier"

Har man någonsin en sådan bild av sig själv har man problem från första början. Orkade inte läsa texten utan konstaterar bara att förvirrade människor som byter ideologi efter psykiskt välmående finns det mängder av. Alla är de ointressanta för ideologiska diskussioner.

Om du inte orkade läsa texten, hur kom det sig att du orkade kommentera? Inte mycket visserligen, och inte med något som tillför något -- men du kommenterade! (??)
Citera
2013-01-13, 13:05
Medlem
MR.Rises avatar
Svensk propaganda. Lyckat..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in