2012-12-31, 16:08
Medlem
andfrekas avatar
Hej,
Ska fixa en pavlova med lemon curd till ikväll. Tyvärr verkar den inte stelna. Jag värmde den över vattenbad till 71 grader och nu har den stått ett par timmar i kylen men fortfarande rinnig. Finns det nåt knep för att göra den hårdare nu i efterhand?

Använde per morbergs recept om någon är intresserad.

Tack

A
Citera
2012-12-31, 16:13
Medlem
larvenfs avatar
Kör den på spisen låg temp och börja röra om, får du inget fäste i den släng ner lite gelatin pulver. Dock vete fan om det kommer påverka smaken eller om det kommer bli en grädd moss av det.
Citera
2012-12-31, 16:17
Medlem
WakeUpScreamings avatar
Häll i lite Maizena !
Citera
2012-12-31, 16:30
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andfreka
Hej,
Ska fixa en pavlova med lemon curd till ikväll. Tyvärr verkar den inte stelna. Jag värmde den över vattenbad till 71 grader och nu har den stått ett par timmar i kylen men fortfarande rinnig. Finns det nåt knep för att göra den hårdare nu i efterhand?

Använde per morbergs recept om någon är intresserad.

Tack

A

Nu är jag ingen expert på lemon curd men, vad jag kommer ihåg, så skall du låta den värmas och röra om den tills det att den tjocknar. Temperaturen den uppnår är inte så viktigt så länge du inte kokar den. För koka får den absolut inte göra.

Om du inte har något att förlora, så ta ut den igen, och värm upp den och rör om tills den börjar stelna. Då det är båge ägg och smör i det, så kan den skära sig om du värmer upp det igen. Sedan slänger du in den i kylen igen. Men som sagt är inte lemon curd min specialtet direkt. Men då det bara är smör, ägg, socker och citron i den så är det ju inte så svårt att starta från noll. Alltid bättre än att försöka fixa känsliga rätter som denna.
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2012-12-31 kl. 16:33.
Citera
2012-12-31, 16:35
Medlem
andfrekas avatar
Tack för alla svar. Kommer inte hinna göra en ny så får försöka värma på nytt. Den första curden jag gjorde blev bra konsistens (dock läste jag receptet fel och dubblerade smörmängden)
Citera
2012-12-31, 16:41
Medlem
n00bwinners avatar
Det brukar oftast bero på att maienan är alldeles för varm i smeten. Så ställ in den i kylen eller frysen så blir den bra.
Citera
2013-01-01, 04:31
Medlem
andfrekas avatar
Jag värmde upp igen(vattenbad) och tillsatte lite maizena. Blev kanonbra, tack för er input!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in