2012-12-31, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesked
...och jag går inte runt och säger att orkade tjejer är manshatande feminister eller äckliga apor. Likväl finns det kvinnor som aldrig skulle kunna tänka sig att överväga ett "fetto" som potentiell pojkvän. Likaså finns det män som drar stenhårda gränser gällande kvinnans kroppsbehåring. Nu buntar du ihop män till en stor bulk med likadana preferenser och beteende.
Egentligen har vi samma åsikter. Jag referade inte till det du sa angående att killar är äckliga eller apor utan andra inlägg i tråden.
Att tjejer tycker att män ska vara vältränade kan stödja en biologisk attraktion, dvs att mannen har bra gener.
Något jag inte förstår är att VISSA män inte vill att kvinnor ska ha hår, är inte en biologisk attraktion.

Men somsagt, jag ser inte "problemet" som ett praktiskt problem då ingen tvingar mig vara rakad. Men rent teoretiskt så känns det inte okej. Då menar jag allmänt bland båda könen.
Citera
Medlem
Kaaris avatar
Jag låg med en som är med i Fi, det var nice.
Hon hade rakat benen kommer jag ihåg, armhålorna med. Men hon kanske bara var feminist-light..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Hår på ryggen är inget kvinnor finner attraktivt till exempel, ändå klagar inte männen på det, ändå säger inte männen att kvinnor är sexistiska svin. Är det jobbigt att raka sig, TS? Till och med jag som man rakar mig under armarna, men jag gråter inte ut i trådar för det.

Självklart är inte själva handlingen att dra rakhyveln över benet jobbig i sig. "Till och med jag som man rakar mig under armarna" Det säger väll ganska mycket om att det är mindre självklart för män att raka sig. Hur blev det så?
Citera
2012-12-31, 02:41
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summertimesadness
Självklart är inte själva handlingen att dra rakhyveln över benet jobbig i sig. "Till och med jag som man rakar mig under armarna" Det säger väll ganska mycket om att det är mindre självklart för män att raka sig. Hur blev det så?
Hårighet har allmänt setts som manligt, i alla fall nu i vår tid. Män har skägg, hår på bröstet och raggarsträng och liknande, något som kvinnor inte har, utom i sällsynta fall, och då ses det som väldigt oattraktivt. Därför har man tyckt att det är manligt. Redan romerska kvinnor rakade sig under armarna, för hår ansågs barbariskt, något som tillhörde de hemska germanska stammarna i norr. De manliga romarna rakade sig i ansiktet, men jag är osäker på om de rakade sig under armarna.
Citera
Medlem
Soberphobics avatar
Citat:
Jag är så trött på objekifering av kvinnor. Objektifering som leder till manshat och kvinnoförakt. Objektifiering som jag och andra kvinnor tvingas utstå varje dag.

Och för att ta ett exempel, varför är det så provocerande om en kvinna väljer att inte raka sig. Inga män rakar sig ju i lika stor utsträckning som kvinnor! Men normen säger att kvinnor ska raka sig och bara göra så att män är nöjda. Jag vet att många blir provocerade om en tjej inte har rakat benen eller under armarna. Så ni som erkänner att ni blir provocerade av detta: VARFÖR?
För att kvinnor måste vara fina och tillfixade? Varför ska det ens vara relevant om du tycker hon är sexig eller inte (personligheten är ju det samma)

Kan det ha något att göra med:
Varför kan kvinnor inte få gå utan tröja precis som män utan att det ska bli något konstigt?
Varför kan inte kvinnor få vara sexiga och snygga utan att objektiferas?
Varför kan inte kvinnor få vara feta och fula utan att män ska kommentera det?
Varför ska kvinnliga kändisar och politiker bedömas efter utseende istället för åsikter?

JAG TROR ATT NI BLUNDAR FÖR HUR MYCKET NI OBJEKTIFERAR KVINNOR HELA TIDEN.

Så: varför tycker du att en människa som kvinna ska raka benen medans du som man inte ska göra det?

Lite fakta för dig först.
Ju högre testosteron man har i kroppen destu mer hårväxt får man, det är tydligt på exempelvis gamla ryska idrottskvinnor som var väldigt dopade, de hade praktiskt taget skägg.

Män har helt enkelt mycket mer hår på kroppen.

Varför kvinnor rakar bort hår på sin kropp har helt med att göra att de vill attrahera fler män. Historiskt sett har det ansetts att exempelvis rakade armhålor betraktades som ett tecken på renlighet hos kvinnor, medan samma gällde för männens ansikten (skäggväxt).

Hela ämnet som du egentligen är ute efter är varför män objektifierar kvinnor? För det ligger i människans natur att objektifiera. Kvinnor, vill jag hävda, objektifierar män precis lika mycket fast på andra premisser så som ekonomisk trygghet, möjlighet att bli försvarad utav, status i samhället etc.

Att påstå att bara män objektifierar är hyckleri i högsta grad.

Varför just hårborttagning är attraktivt nu har nog sina anor i vad jag beskrev tidigare gällande renlighet och det är den gällande standard för tiden, sådant här ändras hela tiden, om 200 år kanske det är storleken på näsan eller styrkan på immunförsvaret som avgör vad som betraktas som attraktivt.

Kontenta:
Visst kan du försöka vrida den nu gällande standarden till något du anser vara mer lämpligt att objektifieras för, men försök inte för en sekund övertyga någon om att människan (både män och kvinnor) objektifierar lika friskt.
Citera
Medlem
Att bara till höra gruppen med ordet Feminism säger ju sig själv, Feminint = kvinnligt , Maskulint = manligt. Om ni strävar efter att se individen så kallar er metrolismner eller vad fan som helst och inte nått som förknippar er med kvinnor för en man kan väl också va feminist right för ni står ju för åsikter och inte för kön? .

Sen har jag lite frågor..

1. varför är det så jävla många femminister som varit utstötta tidigare som hamnar i det träsket likt nazister som bara vill tillhöra något.

2. varför är så många sura på livet och manshatande, har ni inte förstått av naturen av vi är man och kvinna av ett skäl?

3. varför i helvete ska så många vara kortklippta för nån slags dum jälva revolt som aldrig kommer slå igenom.

4. varför ska ni säga till andra att dom ska sluta raka fittan tex, deras val lägg dig inte i och gillar inte killar du träffar håriga fittor så se till o hitta en istället för att gråta på flashback.

Tror du år 1538 då när det ansågs fint att vara tjock att det fanns massa jävla nötter som kände sig kränkta för för att det var normen just då?
Citera
2012-12-31, 02:42
Medlem
S.P.Q.R.s avatar
Citat:
Jag är så trött på objekifering av kvinnor. Objektifering som leder till manshat och kvinnoförakt. Objektifiering som jag och andra kvinnor tvingas utstå varje dag.

Och för att ta ett exempel, varför är det så provocerande om en kvinna väljer att inte raka sig. Inga män rakar sig ju i lika stor utsträckning som kvinnor! Men normen säger att kvinnor ska raka sig och bara göra så att män är nöjda. Jag vet att många blir provocerade om en tjej inte har rakat benen eller under armarna. Så ni som erkänner att ni blir provocerade av detta: VARFÖR?
För att kvinnor måste vara fina och tillfixade? Varför ska det ens vara relevant om du tycker hon är sexig eller inte (personligheten är ju det samma)

Varför kan kvinnor inte få gå utan tröja precis som män utan att det ska bli något konstigt?
Varför ska kvinnliga kändisar och politiker bedömas efter utseende istället för åsikter?

Så: varför tycker du att en människa som kvinna ska raka benen medans du som man inte ska göra det?

1) jag gillar håriga damer. Objektifierar bäst när dom är riktigt lurviga.
2) hur f-n skall man kunna bli kåt utan objektifiering? Berätta gärna, jag vill veta...
Citera
2012-12-31, 02:43
Medlem
Citat:
Nej, feminsitrörelsen arbetar inte för att få bort normer som är negativa för män. Inte sällan i debatter anklagar feministerna männen för att vara omanliga. Feminism är en kvinnorörelse som endast fokuserar på kvinnors rättigheter.

Läs följande inlägg: https://www.flashback.org/t1919074#3

Feminister kämpar alltså inte för jämställdhet, utan bara för kvinnorätt. Är det sunt i ett jämställt samhälle tycker du?

Nej, kvinnor tjänar inte mindre än män för samma arbete. Gör man samma sak under lika lång tid? Har man samma erfarenhet? Har man jobbat lika länge? Att en sjuksköterska tjänar mindre än en programmerare är inte ojämställt.

Feminister arbetar både med kvinnofrågor (kvinnorätt) men även att inte upprätthålla normer för män. De både sakerna hänger ihop. Sen finns det förstås extremister som vill att kvinnor ska ha det bättre än män precis som det finns extremiste män som vill att de ska ha det bättre än kvinnor. Och dessa extremister är många fler. Men jag tror att feminister extremister (som är få) kan göra att man får en felaktig bild av feminister. Läs ladydahmer till exempel för en vanlig feminist.

Undersökningar visar att kvinnor får mindre lön för samma arbete och har svårare att få jobb p.g.a av sitt kön.
Citera
2012-12-31, 02:46
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Feminister arbetar både med kvinnofrågor (kvinnorätt) men även att inte upprätthålla normer för män. De både sakerna hänger ihop. Sen finns det förstås extremister som vill att kvinnor ska ha det bättre än män precis som det finns extremiste män som vill att de ska ha det bättre än kvinnor. Och dessa extremister är många fler. Men jag tror att feminister extremister (som är få) kan göra att man får en felaktig bild av feminister. Läs ladydahmer till exempel för en vanlig feminist.

Undersökningar visar att kvinnor får mindre lön för samma arbete och har svårare att få jobb p.g.a av sitt kön.
Visa mig en feminist som kämpar för mäns rättigheter. Som kämpar för att få bort normer som är kränkande mot män (t.ex. klyschan "man får inte slå tjejer"). Gör det, så tror jag dig. I Sverige är det fler av den förstnämnda sorten, alltså den som vill att kvinnor ska ha det bättre, eftersom det finns en utbredd feministisk anda i hela landet. Det kvoteras, det finns tjejgym, kvinnor får straffrabatt i domstolar osv.

Visa mig dessa undersökningar, och visa gärna hur de gjort när de tagit hänsyn till antalet timmar arbetade och sjukdagar och liknande. För du vet väl att kvinnor sjukanmäler sig oftare än män? Du vet väl också att kvinnor kan bli gravida, vilket är arbetshämmande?

Man kan inte bara ta två stycken från samma arbetsplats och jämföra, man måste ta hänsyn till erfarenhet, hur länge de har jobbat där, om de verkligen gör utför samma arbete, hur ofta de sjukanmäler sig, hur effektiva de är mm. Sedan hur bra de löneförhandlar, och män tenderar att vara snäppet bättre på det.
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2012-12-31 kl. 02:49.
Citera
2012-12-31, 02:50
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:

De får de så gärna, frågan är om ni kvinnor vill ha män stirrande på era bröst? Det är ju endå biologiskt upphetsande för män att se era bröst. Ni får gärna gå utan tröjja på sommaren, tror inte en enda person här inne motsätter sig detta.

Vem har sagt något annat? Du hittar på detta ur tomma intet som sanna feminister oftast gör. Sluta göra en höna av en fjäder, tjejer kan självklart få vara hur sexiga de vill. Det ligger i mannens gener att attraheras av kvinnor och kvinnor är minst lika snusiska som män bland varandra, de är bara inte lika öppna med det. Ta lite initativ och vissla på killar du tycker ser bra ut du med så jämnar du ut skillnaderna istället för att sitta här och gnälla .

Vem kommenterar detta till kvinnor? Vad är de som säger att kvinnor inte är precis lika illa när de kommer till detta? Vet flera tjej kompisar som snackar hur mycket skit som helst om killar de blir äklade av. Återigen, feministiskt påhitt.

Jag har då aldrig sett kvinnliga politiker bli bedömda för sitt utseende. Kändisar är väl rätt självklart att de kommer få komplimanger eller kommentarer då de är offentliga personer? Kända män får precis lika mycket bu och bä, varför tror du tonorstjejer endast hänger "snygga" kändiskillar på väggen? De om något är objektifiering mina kära dam! Vad tror du dessa tjejer vill ha när de växer upp? Någon som liknar Brad Stake eller Rolf 25, på 134 pannor? Klart som fan kvinnor är lika jävla illa i denna meningen också!

varför tycker du att en människa som kvinna ska raka benen medans du som man inte ska göra det?

Jag har inget att säga ifrågan mer än varför ska killar klä sig snygg och dusha om det inte är för att attrahera en tjej? Tänk efter! Kvinnor vill väl vara attraktiva för män, män för kvinnor. Kvinnor är inte män, eller tycker du det? Det är självklart kvinnorna som bestämmer att de vill raka benen, inte männen, kvinnan kan välja att skita i detta, men de flesta kvinnor vill ligga med snygga män. <- där har du svaret!

Trött jag blir på dessa tramstrådar från feminister.
Citera
2012-12-31, 02:57
Medlem
Citat:
Visa mig en feminist som kämpar för mäns rättigheter. Som kämpar för att få bort normer som är kränkande mot män (t.ex. klyschan "man får inte slå tjejer").

Du efterlyser en feminist som kämpar för att kvinnomisshandel ska normaliseras?
Suck, nu kom jag ihåg varför jag undviker den här avdelningen som pesten, folk är kort sagt sjuka i huvet här.
Citera
2012-12-31, 02:59
Medlem
Scubbles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvamarin
Du efterlyser en feminist som kämpar för att kvinnomisshandel ska normaliseras?
Suck, nu kom jag ihåg varför jag undviker den här avdelningen som pesten, folk är kort sagt sjuka i huvet här.
Snarare en feminist som inte sätter misshandel av ett kön framför ett annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in