Citat:
Ursprungligen postat av summertimesadness
I Sverige sitter 25,2% kvinnor i styrelser och 13,7% av EUS länder. Vilket är en mycket större skillnad än hur många av respektive könen som väljer att utbilda sig (Du får gärna tala om för mig hur många procent det är). Men den största skillnaden är att det finns strukturer vilka som väljs in i styrelser och att män generellt väljer andra män, eftersom att man lättare identifierar sig med samma kön. Det beror alltså på hur samhället är uppbyggt. Varför inte införa att det i större styrelser måste vara minst 45% kvinnor och 55% män eller tvärtom?
Alltså är det som du nämner två helt olika saker och av helt olika orsaker, som inte går att jämföra.
60 % av de som går på högskolor är kvinnor, men vad du glömmer är att alla utbildningar där inte ger toppjobb i styrelser. Genusvetenskap, konst och sjuksköterskeutbildningar ger inga tobbjobb i Bryssel. Och sedan är det inte självklart att kvinnorna diskrimineras. Man vet att män drivs mer av en tävlingsanda än vad kvinnor gör, män är alltså mer benägna att slåss med andra män om statusen, och det kan lika gärna vara anledningen till att det ser ut som det gör i toppskiktet.
Citat:
Förstår inte riktigt vad du vill diskutera? Ifrågasätter du faktan att män får högre lön?
Det jag ifrågasätter är varför arbetsgivarna inte polisanmäls, det är ett LAGBROTT att ge kvinnor mindre i lön bara för att de är kvinnor. Varför anmäls de inte?
Citat:
Grejen med just vita kränkta män är att just vita män är den gruppen som har mest makt i samhället som grupp. När sen en del skyller deras egna personliga misslyckanden (som inte har med att de är vita män att göra) på feminismen, att de är män, eller invandringen så är det uppenbart helt fel att beskylla. Och eftersom få lyssnar när man säger det vanligt, så har Kawa valt att skämta om det, som är mångas humor. Humor i sig är väll ofta lite "kränkande", men det är en sak att skämta om vita män som har mest makt, än en redan förtryckt grupp.
Japp, men det betyder inte att alla vita män har makt. Jag är vit man och har inte makt över en enda person på hela jorden, varför ska jag behöva smutskastas och förlöjligas om jag blir orättvist behandlad? Sedan är det alltid kul att höra folk dra upp argumentet "men du är en vit kränkt man", när de i nästa mening klagar över att de blivit diskriminerade. Är det vägen mot ett jämställt samhälle? Jag tror inte det, jag tror det blir värre, och mer spänningar i samhället.
Citat:
Som jag sa finns kvinnonormer och mansnormer, feminister arbetar för att utplåna båda. Om det blir mindre kvinnonormer blir det även mindre mansnormer och tvärtom. Sen skulle jag inte säga att kvinnors enda krav ligger på utsendet, men det är en annan sak. Att män som misshandlas av kvinnor tas på mindre allvar än det omvända är också för att det finns normer (fast också att kvinnor oftare fått större fysiska skador). Det kan jämföras med att kvinnor oftast tas på för lite allvar i våldtäcktsutredningar (för att inte tala om all förakt från omgivningen och skuldbeläggningen på kvinnan) och den klassiska frågan vad hon hade på sig. En man som blir våldtagen tas på mycket större allvar och blir mindre skuldbelagda. Frågan är inte vilket kön som har mest normer, utan vad man kan göra åt det.
Jag har aldrig sett en feminist kämpa för att få bort normer som är negativa för män. Jag bad dig visa ett exempel på en sådan feminist. Det är ingen garanti att det blir färre mansnormer bara för att det blir färre kvinnonormer. Som jag sa så är män mer tävlingsinriktade än kvinnor, och kommer alltså att tävla mer med andra män. Och detta finns stöd för i naturen, där hannarna i stort sett slår ihjäl varandra för att imponera på honorna. I Sverige skuldbeläggs inte våldtagna kvinnor, däremot förekommer det att vissa kvinnor falskt anklagar män för att ha våldtagit dem, och detta går ganska ofta igenom, så att mannen i fråga döms.
Citat:
Det är det oehört dumt att tro att feminister arbetar mot ett matriarkat för att de belyser kvinnonormer, eftersom att mansnormer blir mindre när kvinnonormer blir det. Skulle t.e.x alla män i samhället och många kvinnor belysa mansnormer skulle jag tycka att det var jättebra! Både för männen och kvinnorna då både könens normer skulle minska och vi skulle få ett mer jämdställt samhälle, och jag skulle känna av patriarkatet mindre.
Nej, det är inte dumt, det är realistiskt. En ideologi som säger sig kämpa för jämlikhet mellan könen kan inte bara fokusera på det ena könet, och ge det fler rättigheter. Det fungerar inte, för då blir det helt plötsligt snedvridet åt andra hållet, att män får det sämre. Som det med högskolan till exempel, inte många feminister säger att det är dåligt, vilket det hade varit om det var 60 % män.
Citat:
Anledningen till att kvinnonormer belyses mer är först att de finns fler kvinnonormer som leder till strukturer och att de flesta feminister är kvinnor och att man identifierar sig bättre med sitt eget kön. Sen är det viktigt att också kunna vara objektiv (du nämner BARA mansnormer). Det finns fler kvinnonormer än mansnormer (alla är inte uppenbara så att man tänker på dom). Anser du att det finns fler mansnormer än kvinnonormer eftersom att du inte ens närmer exempel för både könen?
Jaså? Ge mig exempel på de normerna. Och där sa du det, de är kvinnor, och därför kämpar de för KVINNORS rätt, inte mäns. Därför är det FELAKTIGT att säga att de är för jämställdhet, för kvinnor har det inte sämre på alla punkter. Det finns punkter där män har det sämre. Män blir mer utsatta för våldsbrott, och i Finland visar siffror att unga tjejer OFTARE slår sina pojkvänner, än tvärt om. Ändå belyses våldet mot kvinnor MER än våldet mot män. Hur förklarar du det?