2013-01-01, 18:29
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summertimesadness
Nej, vi går inte mot ett matriarkat (vilket det är typiskt rädda män att tro).
Varför fler kvinnor vidareutbildar sig än män kan jag inte såklart inte svara på.
En logisk anledning skulle kunna vara att flickor som små har lärt sig att sitta stillam, tysta och koncentrera sig och pojkar att ta plats och busa. Då har kvinnor från barnsben vant sig mer med det. Också att kvinnor vet att de måste plugga och jobba för att komma någon vart medan män vant sig vid att kunna få sin vilja fram ändå. En uppfostran av barn som varken gynnar män eller kvinnor.
Att fler kvinnor än män utbildar sig leder inte till ett matriarkat? Men att fler män sitter i styrelser är ett patriarkat? Goddag Dubbelmoral, vi möts igen. Haft det trevligt under jul? Jo fan det var najs.
Citat:
* Undersökningar visar att män tjänar bättre än sina kvinnliga kollegor för samma jobb (den minsta skillnaden vi har uppnått i genomsnitt i Sverige är 14%)
http://www.svd.se/naringsliv/karriar/kvinnliga-karriarister-tjanar-10-000-mindre_6834343.svd
http://ec.europa.eu/justice/gender-equality/gender-pay-gap/index_sv.htm
Så män betalar medvetet ut mindre i lön till kvinnor för samma arbete? Säg mig, varför anmäler man inte arbetsgivarna? Det är olagligt att diskriminera någon utifrån könstillhörighet i Sverige.
Citat:
* Undersökningar visar att du som man har större chans att bli anställd på anställningsintervju än som kvinna. Precis som att du har lättare att bli anställd om ditt namn är svenskt och inte utländskt klingande.
Det beror nog på bransch, inom fysiskt arbete är män bättre lämpade t.ex. Men visa mig undersökningen samt hur den är utförd.
Citat:
* Kvinnor objektiferas mer än män (gå in i närmaste affär och kolla i tidningsghyllan). Används mycket mer sexualisering av kvinnors kroppar för att sälja saker, än män. Objektiferingen av kvinnor leder till våldtäckter. Pga av att heterosexuella män lättare ser kvinnor som kroppar att ta sig friheter på, i och med samhällets ständiga objektifering. Eller hur kvinnor tvingas skyla sina kroppar jämfört med männen eller hur du får helt olika relationer om du som kvinna går ut med linne med orakade armhålor jämfört om du som man gör det.
Ändå finns grupper på Facebook som "Vita kränkta män" där man skrattar åt de män som blivit diskriminerade. Ändå finns det normer som gynnar kvinnor (man slår inte en tjej), män har enorm press på sig att komma uppåt i karriären medan kvinnors enda press ligger på utseendet, kvinnor får straffrabatt i domstolar och män som misshandlas av kvinnor tas på mindre allvar än det omvända.
Citat:
Sen finns det MANSNORMER (som att män ska vara tuffa, starka, inte gråta) vilket självklart är negativt och något femenister vill inte ska finnas. Jag tror att du vill använda mansnormer för att försöka peka på att vi är på väg in i ett matriarkat?
Precis som att det finns KVINNONORMER fast dom pratas det mer sällan om, hur en kvinna ska vara och bete sig (alltid vara tillfixad, snygg naturligt, göra mycket i hemmet, vara den perfekta mamman osv). Varken kvinnornormer eller mansnormer är bra, och femenismen försöker få bort dessa. Att jobba med jämdställldhet mellan könen så som kvinnofrågor hjälper till för att få bort båda könens normer. Att påstå att tack vare dessa normer som finns för både män och kvinnor gör så att vi är på väg in i ett matriarkat är helt absurdt, och att dessutom anklaga femenismen för mansnormer är absolut galet.
Mansnormer finns men belyses aldrig av feminister, vilket stöder tesen om att feminister bara är ute efter matriarkat. Kvinnor är som sagt i majoritet på högskolor, vilket aldrig nämns av feminister. Män gör bättre på högskoleprovet = patriarkat. Flickor får bättre betyg i skolan = pojkar är dumma i huvudet. Män tjänar mer än kvinnor = patriarkat.
Citera
2013-01-01, 18:34
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Jag är så trött på objekifering av kvinnor. Objektifering som leder till manshat och kvinnoförakt. Objektifiering som jag och andra kvinnor tvingas utstå varje dag.

Och för att ta ett exempel, varför är det så provocerande om en kvinna väljer att inte raka sig. Inga män rakar sig ju i lika stor utsträckning som kvinnor! Men normen säger att kvinnor ska raka sig och bara göra så att män är nöjda. Jag vet att många blir provocerade om en tjej inte har rakat benen eller under armarna. Så ni som erkänner att ni blir provocerade av detta: VARFÖR?
För att kvinnor måste vara fina och tillfixade? Varför ska det ens vara relevant om du tycker hon är sexig eller inte (personligheten är ju det samma)

Kan det ha något att göra med:
Varför kan kvinnor inte få gå utan tröja precis som män utan att det ska bli något konstigt?
Varför kan inte kvinnor få vara sexiga och snygga utan att objektiferas?
Varför kan inte kvinnor få vara feta och fula utan att män ska kommentera det?
Varför ska kvinnliga kändisar och politiker bedömas efter utseende istället för åsikter?

JAG TROR ATT NI BLUNDAR FÖR HUR MYCKET NI OBJEKTIFERAR KVINNOR HELA TIDEN.

Så: varför tycker du att en människa som kvinna ska raka benen medans du som man inte ska göra det?
Män rakar sig ofta varje dag...
Sexig utan objektifieras... Beskriv gärna hur det ska gå till.
Tjejer får väl göra som de vill. Varför caps lock???
Citera
2013-01-01, 18:58
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Jag tänker snarare på tiden de spenderar på sitt utseende och hur viktigt kvinnor tycker att mäns utseende är. Som jag upplever det har det skett en förändring de senaste årtiondena där män ägnar mer tid åt sitt utseende och även att kvinnor lägger större vikt vid mäns utseende.

Så, hur var det nu? Gör du dig någonsin fin för dig själv? (och då menar jag inte rakning utan det du tycker är fint)

Eftersom jag tycker att alla är fina i sej själva utan att behöva köpa modekläder, sminka sej eller raka sej, så lever jag som jag lär

Borstar håret en gång per dag för att det inte ska tova sej, köper de kläder som är billigast och mest praktiska, duschar i bara vatten varannan dag, sminkar mej inte, använder inte parfym, bantar aldrig, går aldrig till frisör och rakar/vaxar mej aldrig.

Så enligt dina defenitioner så gör jag mej aldrig fin ( jag är fin i mej själv )

Kan du tänka dej att jag ändå har en make som dyrkar marken jag går på
Citera
2013-01-01, 19:03
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Eftersom jag tycker att alla är fina i sej själva utan att behöva köpa modekläder, sminka sej eller raka sej, så lever jag som jag lär

Borstar håret en gång per dag för att det inte ska tova sej, köper de kläder som är billigast och mest praktiska, duschar i bara vatten varannan dag, sminkar mej inte, använder inte parfym, bantar aldrig, går aldrig till frisör och rakar/vaxar mej aldrig.

Så enligt dina defenitioner så gör jag mej aldrig fin ( jag är fin i mej själv )

Låter fruktansvärt äckligt, hur står karln ut?
Citera
2013-01-01, 19:23
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Kanske är det en ful, fet och dum bondjävel som annars hade fått sätta på grisarna i stian.

Nu har har han tydligen hittat ett annat substitut i en orakad och ovaxad "snuttegris".

Det finns alltid någon jävla desperat idiot över som skiter i om det växer buskar under armarna på kvinnan
och vi alla andra som har krav får lov att ha det bäst fan vi vill.
Citera
2013-01-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avman
Det är helt och hållet upp till varje enskild kvinna att raka sig eller inte raka sig. Denna fråga har ingenting att göra med feminism eller jämställdhet.

Jo, när det finns normer som säger att kvinnor ska raka sig. Ren mobbning mot kvinnor som inte rakar sig, kvinnoförakt från andra kvinnor, män som tycker att kvinnor måste raka sig. Ja, då blir det inte riktigt lika enkelt för varje enskild kvinna att göra ett fritt val. Så jag skulle säga att det har med både feminism och jämställdhet att göra.
Citera
2013-01-01, 19:38
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Citat:

Vi tycker tvärtom att det är konstigt att inte människor får duga som de är naturliga.

Varför ska man behöva raka bort de känselstrån man fått av en anledning?

Varför ska man parfymera bort den naturliga lukten som ska attrahera den man gillar?

Varför ska man läga en massa pengar på mode och smink för att bli ihop med någon som inte hade stått ut med en annars?

Vi tycker mest det liknar självplågeri och självbedrägeri.
Citera
2013-01-01, 19:54
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Vi tycker tvärtom att det är konstigt att inte människor får duga som de är naturliga.

Varför ska man parfymera bort den naturliga lukten som ska attrahera den man gillar?

Varför ska man läga en massa pengar på mode och smink för att bli ihop med någon som inte hade stått ut med en annars?

Fast skönhetsideal har alltid funnits, i alla kulturer, i alla tider. Egyptens befolkning sminkade sig, mayaindianerna knöt band runt små bebisars huvuden, så att deras pannor skulle luta bakåt och i Afrika och andra fattiga delar av världen är det ett tecken på skönhet och välstånd att vara överviktig.

Så det finns all anledning att sminka sig, banta, raka sig, parfymera sig och träna.
Citera
2013-01-01, 20:31
Medlem
Citat:
Att fler kvinnor än män utbildar sig leder inte till ett matriarkat? Men att fler män sitter i styrelser är ett patriarkat? Goddag Dubbelmoral, vi möts igen. Haft det trevligt under jul? Jo fan det var najs.

Så män betalar medvetet ut mindre i lön till kvinnor för samma arbete? Säg mig, varför anmäler man inte arbetsgivarna? Det är olagligt att diskriminera någon utifrån könstillhörighet i Sverige.

Det beror nog på bransch, inom fysiskt arbete är män bättre lämpade t.ex. Men visa mig undersökningen samt hur den är utförd.

Ändå finns grupper på Facebook som "Vita kränkta män" där man skrattar åt de män som blivit diskriminerade. Ändå finns det normer som gynnar kvinnor (man slår inte en tjej), män har enorm press på sig att komma uppåt i karriären medan kvinnors enda press ligger på utseendet, kvinnor får straffrabatt i domstolar och män som misshandlas av kvinnor tas på mindre allvar än det omvända.

Mansnormer finns men belyses aldrig av feminister, vilket stöder tesen om att feminister bara är ute efter matriarkat. Kvinnor är som sagt i majoritet på högskolor, vilket aldrig nämns av feminister. Män gör bättre på högskoleprovet = patriarkat. Flickor får bättre betyg i skolan = pojkar är dumma i huvudet. Män tjänar mer än kvinnor = patriarkat.

I Sverige sitter 25,2% kvinnor i styrelser och 13,7% av EUS länder. Vilket är en mycket större skillnad än hur många av respektive könen som väljer att utbilda sig (Du får gärna tala om för mig hur många procent det är). Men den största skillnaden är att det finns strukturer vilka som väljs in i styrelser och att män generellt väljer andra män, eftersom att man lättare identifierar sig med samma kön. Det beror alltså på hur samhället är uppbyggt. Varför inte införa att det i större styrelser måste vara minst 45% kvinnor och 55% män eller tvärtom?

Alltså är det som du nämner två helt olika saker och av helt olika orsaker, som inte går att jämföra.

Förstår inte riktigt vad du vill diskutera? Ifrågasätter du faktan att män får högre lön?

Grejen med just vita kränkta män är att just vita män är den gruppen som har mest makt i samhället som grupp. När sen en del skyller deras egna personliga misslyckanden (som inte har med att de är vita män att göra) på feminismen, att de är män, eller invandringen så är det uppenbart helt fel att beskylla. Och eftersom få lyssnar när man säger det vanligt, så har Kawa valt att skämta om det, som är mångas humor. Humor i sig är väll ofta lite "kränkande", men det är en sak att skämta om vita män som har mest makt, än en redan förtryckt grupp.

Som jag sa finns kvinnonormer och mansnormer, feminister arbetar för att utplåna båda. Om det blir mindre kvinnonormer blir det även mindre mansnormer och tvärtom. Sen skulle jag inte säga att kvinnors enda krav ligger på utsendet, men det är en annan sak. Att män som misshandlas av kvinnor tas på mindre allvar än det omvända är också för att det finns normer (fast också att kvinnor oftare fått större fysiska skador). Det kan jämföras med att kvinnor oftast tas på för lite allvar i våldtäcktsutredningar (för att inte tala om all förakt från omgivningen och skuldbeläggningen på kvinnan) och den klassiska frågan vad hon hade på sig. En man som blir våldtagen tas på mycket större allvar och blir mindre skuldbelagda. Frågan är inte vilket kön som har mest normer, utan vad man kan göra åt det.

Det är det oehört dumt att tro att feminister arbetar mot ett matriarkat för att de belyser kvinnonormer, eftersom att mansnormer blir mindre när kvinnonormer blir det. Skulle t.e.x alla män i samhället och många kvinnor belysa mansnormer skulle jag tycka att det var jättebra! Både för männen och kvinnorna då både könens normer skulle minska och vi skulle få ett mer jämdställt samhälle, och jag skulle känna av patriarkatet mindre.

Anledningen till att kvinnonormer belyses mer är först att de finns fler kvinnonormer som leder till strukturer och att de flesta feminister är kvinnor och att man identifierar sig bättre med sitt eget kön. Sen är det viktigt att också kunna vara objektiv (du nämner BARA mansnormer). Det finns fler kvinnonormer än mansnormer (alla är inte uppenbara så att man tänker på dom). Anser du att det finns fler mansnormer än kvinnonormer eftersom att du inte ens närmer exempel för både könen?
Citera
2013-01-01, 20:35
Medlem
Kate80s avatar
Citat:

Varför borstar du håret varje dag och duschar varannan dag? För din skull? För din mans skull? För någon annans skull?
Senast redigerad av Kate80 2013-01-01 kl. 20:42.
Citera
2013-01-01, 20:37
Medlem
Detvardåsjälva
Du får det här att låta som någon slags tävling! Ju mer kvinnonormer som tas upp desto mer matriarkat blir det, och ju mer mansnormer som tas upp desto mer patriarkat blir det: Yeeeey.
Förstår du inte att ju mer mansnormer som tas upp desto mer jämdställt blir det?
Förstår du inte att ju mer kvinnonormer som tas upp desto mer jämdställt blir det?
Citera
2013-01-01, 20:38
Medlem
Kate80s avatar
Citat:

Att inte vilja lägga ner tid och pengar på smink, raka sig och liknande är en sak, men jag är tveksam till det här med att inte tvätta sig ordentligt. Det kan bli rätt otrevligt för omgivningen även om man själv har vant sig vid sin egen lukt. Och, ja, jag vet, vissa personer dränker sig i parfym och jag tycker inte att det är trevligt för omgivningen heller.

Edit: För att inte tala om att tvätta händerna med tvål efter toalettbesök.
Senast redigerad av Kate80 2013-01-01 kl. 20:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in