2012-12-30, 00:14
Medlem
Styrmankarlssons avatar
Hej!

Min "förra" svärmor brukade laga en sån fantastisk rätt som dom kallade lövbiff margerita. Detta receptet hade hon hittat i någon matlagningstidning.
Jag har letat som en idiot efter just det här receptet, men med noll framgång, så nu vänder jag mig till er i hopp om att någon kan känna igen det.

Det är alltså en form av lövbiffrullader som är fyllda med fetaost, vitlök, möjligen aubergine och antagligen massa mer. Vet att hon stekte rulladerna först och sedan lät hon dom koka i (inte helt säker) rött vin, buljong, mer fetaost, vitlök osv.

Känner någon igen detta, eller har ni kanske något liknande recept? Jag skulle självklart kunna ställa mig och experimentera i köket, men skulle helst vilja hitta grundreceptet.
Citera
2012-12-30, 00:21
Bannlyst
Jävlar vad hungrig jag blev.

Bläddra lite här... http://www.hittarecept.se/s/l%C3%B6v...-s%C3%A5s.html
Citera
2012-12-30, 00:25
Medlem
Styrmankarlssons avatar
Visst blir man! Det är så himla gott.

Jag har redan kollat allt där tyvärr Utan resultat...
Citera
2012-12-30, 00:33
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Steka lövbiffen gör den bara seg. Tror faktiskt att hon inte stekte den utan kokade den i såsen direkt. Men vad vet jag

Närmaste jag hittade av det du beskrev är detta: http://www.svensktkott.se/recept/rdv...-och-pastarra/
Citera
2012-12-30, 00:40
Medlem
Styrmankarlssons avatar
Du har säkert rätt, men är ganska säker på att hon stekte dom lite lätt först.

Jag tackar så hemskt mycket för hjälpen, men detta var tyvärr inte heller rätt
Citera
2012-12-30, 00:41
Medlem
TorftigStugbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Steka lövbiffen gör den bara seg. Tror faktiskt att hon inte stekte den utan kokade den i såsen direkt. Men vad vet jag

Närmaste jag hittade av det du beskrev är detta: http://www.svensktkott.se/recept/rdv...-och-pastarra/
Att ge köttet yta före bräsering ger bättre smak. Varför skulle den bli seg av det? Vad vet du
Citera
2012-12-30, 00:47
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorftigStugby
Att ge köttet yta före bräsering ger bättre smak. Varför skulle den bli seg av det? Vad vet du

Jo men i och med att lövbiffen är så tunn så hinner du inte få någon karamellisering innan köttet är segstekt. Därför är det lika bra att skippa det steget. Speciellt när du har en "marinad" du kokar köttet i.
Citera
2012-12-30, 01:21
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Om jag skulle försöka fundera ett ut grundrescept på det du söker och vad det kan ha varit och vilka smaker som går ihop så tror jag du kan landa rätt nära sanningen om du gör följande (Nu är detta ett recept som jag hittar på i skrivande stund) Lägg gärna till ingrediencer:

Ingredienser:

Lövbiff
Feta ost (skulle kanske själv satsa på någon annan ost med mer karaktär)
Valfri svamp
Smör
Paprika
Schalottenlök
Balsamvinäger
Råsocker eller honung
Rödvin (Själv har jag velat prova på att göra en sås på en Tempranillo kunde vara nått då den är söt och fin)
Morot
Palsternacka
Kalvfond
Franska örter

Såhär hade jag gjort:

Gör klyftor av morötter och palsternacka. Tjocka fina klyftor, salta och peppra dem. Släng på lite franska örter och honung på dem och skvätt olja. Rör om så att alla bitar är fint täckta.

Släng in i ugnen med grillfunktionen på för färg. Sätt ugnen på ca. 220 grader och lägg det i ett ungnsfat i mitten av ugnen. Borde ta en 30-40 minuter.

Ta några säg två fina röda paprikor och stek dem på alla sidor, stek dem så att skalet blir svart, då får du en fin rostad smak. När paprikorna har svärta runt om tar du bort dem från pannan och drar med fingrarna bort de skalet som nu är svart. Kvar blir bara det gott smakande köttet från paprikorna. Lägg dessa sedan vid sidan om.

Ta ut lövbiffen och låt stå så att den är rumstempererad
Salta och peppra lövbiffen på båda sidor
Fyll löfbiffen med den ost du vill ha, fäst kanterna med en tandpetare

Värm en panna till hög temperatur, stek biffarna på varsin sida mycket snabbt, max 10 sekunder så att du får färg. Ta och ställ biffarna vid sidan av.

Set en klump smör i pannan du stekte köttet i, låt bli gyllenbrunt och släng i finhackad schalottenlök och grovhackad svamt. Stek en stund så att löken blir mjuk men inte får för mycket färg. Sänk nu värmen och häll i rödvin, kalvfond, skvätt blasamvinäger och socker eller honung. Smaka av så att det inte är för sött (KOM I HÅG ATT SÅSEN REDUCERAS).

Ta fram en kastrull med lock och släng över såsen kottet och paprikan det vill säga allt i samma kastrull. Låt stå och koka tills såsen tjocknar. För att få lite mer tjocklek i såsen kan du även slänga i lite maizena, men jag skulle skippa det. Se till att smaka av såsen när du tycker att den börjar närma sig rätt konsistens. Tillsätt salt och peppar efter smak.

Ta ut rotfrukterna från ugnen, släng på tallriken och sätt ett par lövbiffar med god sås på dem

OBS Skrev ihop detta på några minuter, så ta gärna friheten att ändar på det. Detta är kanske lite mer av en fingervisning åt vad jag tror du tänkte på

EDIT: Nu tänkte jag inte på tillagningsordningen när jag skrev inlägget. Så preppa allt innan du börjar. Och börja med de bitar som tar längst tid.
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2012-12-30 kl. 01:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in