• 4
  • 5
2013-01-01, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Alice-
Vilka söta katter du har!

Och TS du är helt störd i huvudet, stackars lilla katt..

du vet inte vad du pratar om, jag är djurvän och älskar katter.

Citera
2013-01-01, 13:19
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Alice-
Vilka söta katter du har!
Tack! Här har du en bild på min äldsta katt som även stortrivs ute i snö o kyla några timmar åt gången. Men så har han en rejäl vinterpäls.

http://img87.imageshack.us/img87/5624/19mars2006.jpg
Citera
2013-01-01, 13:40
Medlem
Ceilingcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocoloco1
du vet inte vad du pratar om, jag är djurvän och älskar katter.

Ok. Du är alltså en djurvän som har någon form av kognitiva problem, eftersom du inte tycks ha förstått att katten faktiskt BEHÖVER sin päls
Citera
2013-01-01, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ceilingcat
Ok. Du är alltså en djurvän som har någon form av kognitiva problem, eftersom du inte tycks ha förstått att katten faktiskt BEHÖVER sin päls

GTFO !!
Citera
2013-01-01, 20:15
Medlem
Ceilingcats avatar
Citat:
GTFO !!
Nä.
Citera
2013-01-01, 21:22
Medlem
Citat:
äe jag orkar inte, kastar ut katterna och gör slut på mig själv, lägger dom i skogen och hoppas dom får det bra.

Bra ge dig själv en riktigt plågsam död!!!
Citera
2013-01-02, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hateyoubitch
Bra ge dig själv en riktigt plågsam död!!!

önskar dig ett dåligt 2013
Citera
2013-01-02, 11:11
Medlem
0th3rlands avatar
Pedanter ska inte ha djur.

Sluta vara antingen pedant eller djurägare.

Gällande pälsen så har jag rakat en katt som hade tovor som växt ihop ovanpå som en filt och stramade i huden. Det var en omplacering.
Vi rakade den på kroppen men ej huvud, och det tog ett år innan den såg normal ut, men den led inte av det utan var glad att slippa den smutsiga "filten".
Själva handlingen att raka en katt är väl ok, men inte utan bra skäl.
Morrhåren ska man låta bli.

OT:
samma katt hade klorna växt in i trampdynorna och ruttnat, fick klippa och dra dem ur trampdynan med tång, packade in i antiseptiskt Sorbact och det läkte fint.
Katten blev helt "ny" som en kattunge, fast den var nästan 20 år.
När jag omplacerade den igen dog den tuvärr rätt sbart men den fick ett bra slut.
Citera
2018-05-10, 08:12
Medlem
Citat:
Hej, jag har 3 katter som jag har haft i 5 år , varav en är en Russian blue-
underbar kattras!

Men det senaste året har hon fällt väldigt mycket päls villket är jobbigt då jag är pedantisk och inte vill ha päls och så på mina mattor och sängkläder.
Det funkar inte i min vardag att ha smutsigt omkring mig.

Så jag åkte till clas ohlsson idag och köpte en rakapparat och rakade av min katt all hennes päls.
( ska tilläggas att jag är världens djurvän) jag anser inte att katter tar skada av att rakas.
Och min rykade katt är som hon var innan jag rakade henne, hon mår bra

Nu till frågan, hur lång tid tar det innan pälsen växer ut igen?

Andra tankar och synpunkter tas emot =..=

Det ar bra att raka ner katten. De brukar må bra av det. Hårar mindre, ingen risk for tovbildning, osv. Det tar ca 4 månader for palsen att vaxa ut helt och hållet, så 3 gånger per år kan man satsa på.
Senast redigerad av raggare85 2018-05-10 kl. 08:14. Anledning: glomde svara på frågan
Citera
2018-05-10, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Som redan sagts - pedanter bör inte ha katt (eller pälsdjur överlag) F.ö. får man då jaga alla dammråttor. Endera eller.
Förstår inte hur du kan ha 3 st under detta förhållande. Har du inte städat själv tidigare?
Det finns tillfällen när det behövs att raka bort päls men hela pälsen är sällsynt.

Har du tänkt över att du nu får ta hand om och skydda katten extra mycket så här års?
Ingår vädring i din städning? I så fall låt inte katten vara där du vädrar.
Låt den inte vara där det är risk för drag och kyla. Kattpälsen är anpassad för att kunna skydda katten både för kallt och varmt.
Ha nu ställen som är varma och skyddade där katten kan krypa ner den den är frusen.

Morrhåren är "känselorgan" som hjälper katten i fullständigt mörker och på ställen den är ovan. De har alltså fantastisk känsel. I och med det så tycker den säkert inte om att dom klipps bort. Vilket en del barn och tuffingar hittar på då och då.

Det är i varje fall lika korkat som att raka katten mitt i vintern - även en innekatt.
Det tar f.ö. ett antal månader före pälsen växt ut helt igen. Helt kan kanske ta uppåt 5-6 månader. Delvis kanske omkr. 2-3 månader. Olika precis som för oss. Testa att raka ditt eget huvud. Jag är rätt säker på att vårt hår växer ut snabbare.

Kamma o. borsta katten dagligen minskar problemen med fällda hår. Har själv en korthår som hämtar kammen flera gånger om dagen och vi kammar - hon fäller en hel del ändå.

Så ta nu väl omhand din rakade katt! Tänk på luftvägsinfektioner, veterinärräkningar är dyra.

Det ar inte alls korkat att raka ner en katt, varken på vintern eller annars. (Morrhåren behover de forstås ha kvar) Toviga katter behover rakas t ex, aven på vintern, for en tovig pals varmer inte katten. Det ar inget fel att raka ner en katt som hårar heller.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in