Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-29, 16:41
  #1
Avstängd
cocoloco1s avatar
Hej, jag har 3 katter som jag har haft i 5 år , varav en är en Russian blue-
underbar kattras!

Men det senaste året har hon fällt väldigt mycket päls villket är jobbigt då jag är pedantisk och inte vill ha päls och så på mina mattor och sängkläder.
Det funkar inte i min vardag att ha smutsigt omkring mig.

Så jag åkte till clas ohlsson idag och köpte en rakapparat och rakade av min katt all hennes päls.
( ska tilläggas att jag är världens djurvän) jag anser inte att katter tar skada av att rakas.
Och min rykade katt är som hon var innan jag rakade henne, hon mår bra

Nu till frågan, hur lång tid tar det innan pälsen växer ut igen?

Andra tankar och synpunkter tas emot =..=
Citera
2012-12-29, 16:54
  #2
Medlem
GeorgeTakeis avatar
Det är ingen utekatt hoppas jag??
Pälsen växer nog ut om ett par månader kanske? Låter jobbigt med kliande stubb dock.
Nästa gång katten fäller päls rekommenderar jag en borste. Borsta ur pälsen varje kväll så får du bort det värsta. Fäller katten extremt mycket kan det vara läge att gå till veterinären, då det kan vara ett tecken på att katten är sjuk.
Citera
2012-12-29, 17:01
  #3
Avstängd
cocoloco1s avatar
Off topic- är det lagligt att klippa av sin katt dens morrhår?
inget jag ska göra, bara undrar ..
Citera
2012-12-29, 17:03
  #4
Medlem
apflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocoloco1
Men det senaste året har hon fällt väldigt mycket päls villket är jobbigt då jag är pedantisk och inte vill ha päls och så på mina mattor och sängkläder.
Det funkar inte i min vardag att ha smutsigt omkring mig.

Vill du inte ha katthår i lägenheten så ska du ju inte ha katt, din dumma jävel.

Citat:
Ursprungligen postat av cocoloco1
Nu till frågan, hur lång tid tar det innan pälsen växer ut igen?


Det kommer nog ta en 6 månader ungefär för pälsen att växa ut helt igen.
Citera
2012-12-29, 17:05
  #5
Medlem
Anatoly-Slivkos avatar
Skulle du kunna ladda upp en bild den?
Citera
2012-12-29, 17:08
  #6
Avstängd
cocoloco1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anatoly-Slivko
Skulle du kunna ladda upp en bild den?

absolut
Citera
2012-12-29, 17:10
  #7
Medlem
Niramons avatar
Jag kräver att vi får en bild på din friserade katt
Citera
2012-12-29, 18:24
  #8
Medlem
fourthofjulys avatar
Jag tycker det är djurplågeri.
Katter använder sin päls för att reglera värme, precis som vi gör när vi sätter på eller tar av oss en tröja.
Dessutom sitter det djupt inpräntat i kattens natur att vårda sin päls och tvätta den ofta.. därför kommer den lida av att du förnekat den en av sina grundläggande drifter.

Jag tror inte det kommer dröja så länge innan du märker av beteendestörningar på din katt.
Citera
2012-12-29, 18:36
  #9
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocoloco1
Off topic- är det lagligt att klippa av sin katt dens morrhår?
inget jag ska göra, bara undrar ..

Det är en myt bara att det inte växer ut igen, hade en katt som brände bort sitt morrhår flera gånger, det växte ut på nytt.
Kanske det finns enstaka raser vars morrhår inte växer ut, så jätte kunnig är jag inte, vet bara av egen erfarenhet att det växer ut, inte bara genom det jag skrev ovanför.

Däremot så kanske det klassas som djurplågeri att klippa bort morrhåret. Eftersom det är ytters viktigt för kattdjuret
__________________
Senast redigerad av Manboiii 2012-12-29 kl. 18:39.
Citera
2012-12-29, 18:57
  #10
Medlem
M_Wittmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocoloco1
Off topic- är det lagligt att klippa av sin katt dens morrhår?
inget jag ska göra, bara undrar ..

Det skulle förmodligen klassas som djurplågeri och därför vara olagligt. Även TS tilltag att raka bort allt hår på sin katt pga att han inte gillar katthår, bör i lagens mening betraktas som djurplågeri.

Dock skulle det självfallet vara lagligt att raka en katt av medicinska skäl (tex inför en operation).
Citera
2012-12-29, 19:14
  #11
Awaiting Email Confirmation
CiaoCiaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourthofjuly
Jag tycker det är djurplågeri.
Katter använder sin päls för att reglera värme, precis som vi gör när vi sätter på eller tar av oss en tröja.
Dessutom sitter det djupt inpräntat i kattens natur att vårda sin päls och tvätta den ofta.. därför kommer den lida av att du förnekat den en av sina grundläggande drifter.

Jag tror inte det kommer dröja så länge innan du märker av beteendestörningar på din katt.

Jag håller med dig, en kattras som har päls ska också få ha den kvar, borsta hellre den på kvällarna om du tycker katthår är så farligt.
Eller varför köpte du inte en ''nakenkatt'' från början?
Citera
2012-12-29, 19:15
  #12
Medlem
Rompetrolls avatar
Som redan sagts - pedanter bör inte ha katt (eller pälsdjur överlag) F.ö. får man då jaga alla dammråttor. Endera eller.
Förstår inte hur du kan ha 3 st under detta förhållande. Har du inte städat själv tidigare?
Det finns tillfällen när det behövs att raka bort päls men hela pälsen är sällsynt.

Har du tänkt över att du nu får ta hand om och skydda katten extra mycket så här års?
Ingår vädring i din städning? I så fall låt inte katten vara där du vädrar.
Låt den inte vara där det är risk för drag och kyla. Kattpälsen är anpassad för att kunna skydda katten både för kallt och varmt.
Ha nu ställen som är varma och skyddade där katten kan krypa ner den den är frusen.

Morrhåren är "känselorgan" som hjälper katten i fullständigt mörker och på ställen den är ovan. De har alltså fantastisk känsel. I och med det så tycker den säkert inte om att dom klipps bort. Vilket en del barn och tuffingar hittar på då och då.

Det är i varje fall lika korkat som att raka katten mitt i vintern - även en innekatt.
Det tar f.ö. ett antal månader före pälsen växt ut helt igen. Helt kan kanske ta uppåt 5-6 månader. Delvis kanske omkr. 2-3 månader. Olika precis som för oss. Testa att raka ditt eget huvud. Jag är rätt säker på att vårt hår växer ut snabbare.

Kamma o. borsta katten dagligen minskar problemen med fällda hår. Har själv en korthår som hämtar kammen flera gånger om dagen och vi kammar - hon fäller en hel del ändå.

Så ta nu väl omhand din rakade katt! Tänk på luftvägsinfektioner, veterinärräkningar är dyra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback