2012-12-29, 10:29
Medlem
Vad är en god hjärta ?

Vem gillar att bli kallad, du har ett dåligt hjärta.
Är det inte så att varje individ utifrån sitt eget perspektiv har ett gott hjärta.
Vem är du, jag å andra som ger oss rätten till att döma andra. Jag kan inte alltid rå för mina handlingar. Men jag gör mitt bästa så att jag kan påverka dem i god avsikt.
Jag kan oxå döma folk, men det är en del av mig. 2pac sa, "Only god can judge me" visst, finns det en sanning i det. Men runt omkring finns det många andra som dömer. Å jag tror att dessa dömanden påverkar vårt beteende. Ändå om jag skriker only god can judge me, så är det inte sant. Andra människors dömanden påverkar mitt beteende å mina åsikter.
Så egentligen är jag god för att någon annan vill få mig att se god ut. Å egentligen är jag oxå god för att andra pekar fingrar på andra å anklagar det för dåligt beteende.

Så vem har ett gott hjärta egentligen ? Jag elr min fiende ?
Om jag säger att jag har gott hjärta, har jag då rätten till att säga att den andra inte har ett gott hjärta ?

Mvh

Da evil and Da good kid
Citera
2012-12-29, 10:47
Medlem
Sumsarrs avatar
Låter som om du skulle intressera dig för dygdetik. Finns så mycket diskuterat och skrivit redan att jag helt sonika rekommenderar dig att Googla det.
Citera
2012-12-29, 11:33
Medlem
Då får jag googla upp det lite
Citera
2012-12-29, 11:41
Medlem
Det är det som är det som dagens samhälle bygger på! Vi lever utifrån hu andra bedömmer oss... tja inte iallafall man åker ut helt själv på en liten res för att leva i vildmarken i resten av sitt liv.

oT: Den som ska bedöma att du har ett gotthjärta är ingen annan en du själv imo
Citera
2012-12-29, 11:42
Medlem
och när jag väl är här inne så vill jag upplysa dig om att det kallas för "ett gott hjärta"
Citera
2012-12-29, 11:42
Medlem
Allmänmoraliskt så kan du följa den stadgade lagen som verkar i det land du befinner dig i till punkt och pricka och uppfattas som godhjärtat. Men det är också därför allmänmoral är problematiskt, eftersom den skiljer sig från olika samhällen. Skulle du befinna dig i Saudiarabien så väntas du av myndigheter på ett vis som vi i Sverige skulle döma högst omoraliskt.

Den personliga moralen tänks och skrivs om rätt mycket, med ett onämnbart antal etikläror att följa, där allas mål är att vara en enskilt omnipotent lag som sträcker sig över alla möjliga situationer. Den enda som faktiskt lyckas med detta är värdenihilismen, som går ut på att een absolut stadgad bedömningsram är omöjlig. Att det inte finns ett "korrekt" sätt att handla, helt enkelt. Men där uppstår problematiken att allt dåligt och olagligt också faller därtill. Att mörda blir varken rätt eller fel.

Däremot så har du säkert en väldigt inetsad och klar kod själv, skapad av social influens. Till exempel att det inte är särskilt bra att ha ihjäl en oskyldig människa. Däremot kan det uppstå friktion när diverse kulturer ska blandas. Även interna kulturer och sociala grupper. För exempel, på sjuttiotalet i Sverige så var det väldigt vanligt med en hederskod bland kriminella och småkriminella. Man slog inte någon som hade fallit, men där emot så var det helt okej att slå någon om man hade rimliga skäl till det, såsom att den hade slagit en själv. Samtidigt växte sig grupper med totalitärt pacifistiska tendenser, där allmänmoralen sa att man absolut inte slår någon, oavsett situation.

Alltså, etikfilosofi är väldigt intressant, men en aning onödvändigt, eftersom de flesta människor har en ganska klar bild av vad man själv tycker är accepterat och vad samhället tycker, och sedan anpassar sig därtill.
Citera
2012-12-29, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobleghost
Det är det som är det som dagens samhälle bygger på! Vi lever utifrån hu andra bedömmer oss... tja inte iallafall man åker ut helt själv på en liten res för att leva i vildmarken i resten av sitt liv.

oT: Den som ska bedöma att du har ett gotthjärta är ingen annan en du själv imo

Ja, då blir vildmarken nästa mål

Citat:
Ursprungligen postat av nobleghost
och när jag väl är här inne så vill jag upplysa dig om att det kallas för "ett gott hjärta"

Tack, och nu har jag blivit ett snäpp smartare
Citera
2012-12-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Densistafilosofen
Ja, då blir vildmarken nästa mål

Tack, och nu har jag blivit ett snäpp smartare

Va bra att du blev det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera