Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-01-02, 23:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Resonemanget faller tillbaka på att man en gång i tiden valt att slå ihop allt till samlingstrådar, snarare än att skapa ett separat delforum, vilket är precis vad ts kritiserar.

Vad man skulle kunna göra är att titta på aktiviteten i dessa samlingstrådar och därigenom försöka avgöra hur aktivt delforumet skulle vara.

Det var lite så jag tänkte. Idag placeras trådar om t ex högtalare i samlingstråden och på så sätt "försvinner" dom ur synfältet. Det hade varit kanon om någon relevant moderator hade hoppat in här med lite synpunkter.

Citera
2013-01-03, 10:27
Medlem
najass avatar
Mjo, kanske är det motiverat med ett underforum köpråd. I och för sig så är ju hela Hemelektronik nästan bara köprådsfrågor. Lägger man till ett delforum om "problem/hårdvara" utöver Köpråd så har man nog täckt in 99 % av alla trådar i forumet.

Å andra sidan vetefasen om det löser så mycket egentligen. Det hade väl blivit några tjog trådar om dan av typen "en länk till Netonnet + "är denna TV:n prisvärd"". Men om folk vill ha det så istälelt för en samlingstråd så visst.
Citera
2013-01-03, 11:25
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Mjo, kanske är det motiverat med ett underforum köpråd. I och för sig så är ju hela Hemelektronik nästan bara köprådsfrågor. Lägger man till ett delforum om "problem/hårdvara" utöver Köpråd så har man nog täckt in 99 % av alla trådar i forumet.

Å andra sidan vetefasen om det löser så mycket egentligen. Det hade väl blivit några tjog trådar om dan av typen "en länk till Netonnet + "är denna TV:n prisvärd"". Men om folk vill ha det så istälelt för en samlingstråd så visst.

I samlingstråden Den stora tråden om TV-köp, ställ dina frågor här...

https://www.flashback.org/t1754367

...ställs många frågor som aldrig besvaras. Jag påstår inte att det enbart beror på att det är en samlingstråd men ofta fylls det på med frågor...men ganska få svar. Om det efter en fråga dyker upp ytterligare 2-4 nya frågor så försvinner den första frågan i bruset.

I samlingstråden Högtalare - köpråd och allmänna diskussioner [samlingstråd]...

https://www.flashback.org/t1842209

...samlas av någon anledning diskussioner om högtalare. Jag tycker det är lite märkligt att högtalare klumpas samman medan däremot förstärkare, receivers, CD-spelare, Blu-rayspelare, skivspelare m.m inte klumpas samman. Enligt min uppfattning kräver ofta högtalare minst lika mycket (om inte mer) diskussioner som övriga komponenter i en ljudanläggning.

Att köpa en CD-spelare för en tusenlapp är ofta ganska odramatiskt till skillnad från om man funderar på att lägga 8000:- på nya högtalare.

Jag tycker med andra ord att det känns lite ologiskt att klumpa ihop högtalardiskussioner i en samlingstråd där dom riskerar att "försvinna".

Kan vi fixa det här på något sätt?
Citera
2013-01-03, 11:46
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
I samlingstråden Den stora tråden om TV-köp, ställ dina frågor här...

https://www.flashback.org/t1754367

...ställs många frågor som aldrig besvaras. Jag påstår inte att det enbart beror på att det är en samlingstråd men ofta fylls det på med frågor...men ganska få svar. Om det efter en fråga dyker upp ytterligare 2-4 nya frågor så försvinner den första frågan i bruset.

...samlas av någon anledning diskussioner om högtalare. Jag tycker det är lite märkligt att högtalare klumpas samman medan däremot förstärkare, receivers, CD-spelare, Blu-rayspelare, skivspelare m.m inte klumpas samman. Enligt min uppfattning kräver ofta högtalare minst lika mycket (om inte mer) diskussioner som övriga komponenter i en ljudanläggning.

Att köpa en CD-spelare för en tusenlapp är ofta ganska odramatiskt till skillnad från om man funderar på att lägga 8000:- på nya högtalare.

Jag tycker med andra ord att det känns lite ologiskt att klumpa ihop högtalardiskussioner i en samlingstråd där dom riskerar att "försvinna".

Kan vi fixa det här på något sätt?

Jag ska lyfta det i Outlaw så får vi se vad folk säger där.
Citera
2013-01-03, 11:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Jag ska lyfta det i Outlaw så får vi se vad folk säger där.

Det hade varit kanonbra...
Citera
2013-01-03, 13:50
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Lite så är det iofs men samtidigt tror jag att man får bättre svar specifikt på det man frågar om.
I en drömvärld där folk kanske tom skriver modellnamn i rubriken så blir behållningen bättre för alla eftersom man på ett annat sätt får en överblick på vad folk frågat om.

Man kan då läsa vad andra skrivit om just den modellen.
Citera
2013-01-03, 18:58
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:

...samlas av någon anledning diskussioner om högtalare. Jag tycker det är lite märkligt att högtalare klumpas samman medan däremot förstärkare, receivers, CD-spelare, Blu-rayspelare, skivspelare m.m inte klumpas samman.
Det startades ett par trådar i veckan med innebörden "Vilka högtalare ska jag välja", "Är de här bra" osv.

Det var en handfull av dessa och aningen äldre likartade trådar som sammanfogades av ädla överskådlighetsskäl medan frågorna och svaren fortfarande är någotsånär färska. Finns åtskilliga icke-sammanfogade högtalartrådar kvar, men jag tror inte att det finns något värde i att klumpa ihop alltför gamla diskussioner med samlingstrådens någotsånär färska diskussioner.

Det är inte samma volymer av nystartade trådar om förstärkare, receivers, CD-spelare, Blu-rayspelare, skivspelare m.m. och därigenom kanske inte samma vinst med att starta samlingstrådar för vart och ett av objekttyperna.

Men visst, regelrätta köprådstrådar fyller helt klart sin funktion så länge avgränsningar och diskussionsregler funkar så att det inte enbart blir ren soppa av allt.

En av de nuvarande tillfälliga och väldigt aktiva trådarna i Hemelektronik som har gjort sitt när mellandagsreorna är till ända (hint, hint...) är ett paradexempel på hur inläggs-soppa uppstår om inte avgränsningarna är tydliga och lättolkade.
Citera
2013-01-06, 23:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof

Det var en handfull av dessa och aningen äldre likartade trådar som sammanfogades av ädla överskådlighetsskäl medan frågorna och svaren fortfarande är någotsånär färska. Finns åtskilliga icke-sammanfogade högtalartrådar kvar, men jag tror inte att det finns något värde i att klumpa ihop alltför gamla diskussioner med samlingstrådens någotsånär färska diskussioner.

Jag är inte helt säker på att jag förstår ditt svar. Menar du att vi fortfarande skall bunta ihop högtalartrådar (trots mina argument varför vi inte borde göra det) eller ska vi inte?

Citera
2013-01-09, 03:28
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Jag är inte helt säker på att jag förstår ditt svar. Menar du att vi fortfarande skall bunta ihop högtalartrådar (trots mina argument varför vi inte borde göra det) eller ska vi inte?

Jag menar att alla dessa evinnerliga "lösa" trådar om "-Vad ska jag köpa för högtalare?" gärna får buntas ihop i en och samma köpråd/tipstråd, så länge frågor och svar är någotsånär aktuella för utbud och priser på marknaden.

Proffstrådar är en annan sak. Gäller hela registret förstärkare - hembio - högtalare - BluRay - OLED-skärmar - whatever. Där måste förhoppningsvis nya och adekvata samlingstrådar utkristalliseras efter behov och funktion.

Men när Glade Gustav precis köpt någon plast-stereo på ICA MAXI och inser att den låter plast och skit och sedan ska försöka vara lite listig och koppla in andra högtalare och startar den femtioelfte tråden om sådant, så finns det helt klart ett behov av samlingstråd för den typen av högtalarfrågor.
Citera
2013-01-09, 13:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Jag menar att alla dessa evinnerliga "lösa" trådar om "-Vad ska jag köpa för högtalare?" gärna får buntas ihop i en och samma köpråd/tipstråd, så länge frågor och svar är någotsånär aktuella för utbud och priser på marknaden.

Proffstrådar är en annan sak. Gäller hela registret förstärkare - hembio - högtalare - BluRay - OLED-skärmar - whatever. Där måste förhoppningsvis nya och adekvata samlingstrådar utkristalliseras efter behov och funktion.

Men när Glade Gustav precis köpt någon plast-stereo på ICA MAXI och inser att den låter plast och skit och sedan ska försöka vara lite listig och koppla in andra högtalare och startar den femtioelfte tråden om sådant, så finns det helt klart ett behov av samlingstråd för den typen av högtalarfrågor.

OK...du menar att en proffstråd innehåller en något mer genomarbetad frågeställning? I så fall är jag med dig. Betyder det att trådarna bedöms och att icke-proffstrådar förs över i samlingstråden?
Citera
2013-01-09, 17:01
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Betyder det att trådarna bedöms och att icke-proffstrådar förs över i samlingstråden?
Sådant där beror ju alltid på frågeställningens/diskussionens art och syfte i en startad tråd.

Väldigt förenklat kan man säga att mainstream-frågor ofta sammanfogas med mainstream-trådar.
Citera
2013-01-09, 19:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Sådant där beror ju alltid på frågeställningens/diskussionens art och syfte i en startad tråd.

Väldigt förenklat kan man säga att mainstream-frågor ofta sammanfogas med mainstream-trådar.

Det låter som om vi menar samma sak...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in