Citat:
Ursprungligen postat av LindaLights
Såg en liknande tråd på FL och började själv fundera över ifall det finns situationer då jag tycker det är pinsamt att röka. Det finns flera olika tillfällen då jag tycker det är opassande, men inte så att jag skäms för det förutom i en speciell situation. Det är när jag träffar nya människor (exempelvis i samband med jobb) och efter en fika eller lunch, då jag normalt sett alltid tänder en cigarett, upptäcker att ingen annan i sällskapet röker. Då undviker jag också att röka trots att jag är grymt röksugen.
Så min fundering är: Har du några speciella situationer eller sammanhang där du tycker det är pinsamt, eller till och med skäms, att röka?
Nä, jag bryr mig inte om sådant. Oavsett om jag träffar någon ny eller så, så röker jag bäst jag vill. Dock undviker jag dock att röka vid ingångar osv där folk går in och ut, och är det en sen kväll och jag inte förväntar mig att någon ska komma så ber jag om ursäkt dock. Eller om jag går ute på stan så försöker jag så gott som möjligt undvika att röken hamnar rakt i deras ansikte om de står/går bredvid mig.
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
När någon random kommer fram och säger "Vet du inte att det är farligt att röka!?", man blir ganska ställd, men skäms gör man väl kanske inte. Varför måste folk påpeka det hela tiden? ALLA som röker är väl ändå medvetna om att det är farligt?
Det är då man säger, "Det är lugnt, jag hade tänkt ta livet av mig imorgon, jag tror inte att jag hinner få cancer och dö innan dess". Osmakligt? javisst, blir andra personen ställd? Absolut.