2012-12-28, 21:21
Medlem
flashgrenades avatar
Såg nyss en reklam om Swish, vilket verkar vara en tjänst som de flesta storbankerna har startat.

https://www.getswish.se/?gclid=CKGm7...FdB8cAod_BIAdQ

Vad tror ni om detta, kommer det slå igenom?
Citera
2012-12-28, 21:28
Medlem
Aberaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Såg nyss en reklam om Swish, vilket verkar vara en tjänst som de flesta storbankerna har startat.

https://www.getswish.se/?gclid=CKGm7...FdB8cAod_BIAdQ

Vad tror ni om detta, kommer det slå igenom?
Förr eller senare så kommer du sköta alla dina betalningar genom mobiltelefonen eller liknande. Det är vad jag tror i alla fall.
Citera
2012-12-28, 21:47
Medlem
Vetares avatar
Har testat tjänsten 4-5 gånger och det fungerar verkligen utmärkt. Transaktioner sker direkt och oberoende av vilka banker som användarna har. Är gratis fram till juni 2013 därefter kostar det 1 kr per transaktion har jag för mig.
Citera
2012-12-28, 21:54
Medlem
Frågan är ju bara varför det helt plötsligt kan gå så fort att överföra pengar mellan två skilda banker. Ska jag föra över till ett konto i en annan bank så ska det ju alltid ta minst en bankdag innan mottagaren ens kan få en hint om att pengarna är på väg!

Blir inte klok på detta!
Citera
2012-12-28, 21:59
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aberath
Förr eller senare så kommer du sköta alla dina betalningar genom mobiltelefonen eller liknande. Det är vad jag tror i alla fall.

SEQR finns ju redan i Sverige. Med hjälp av en app så kan man betala i matvarubutiker och möjligtvis andra ställen också genom att läsa av en QR-kod i kassan, sedan får man kvittot i appen. De är så givmilda att de till och med beviljar 5000kr i kredit till alla nya kunder som öppnar ett konto hos dem helt gratis. Med denna app kan man även skicka pengar till varandra via mobiltelefonnummer.

http://www.seqr.se
Citera
2012-12-28, 22:41
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
SEQR finns ju redan i Sverige. Med hjälp av en app så kan man betala i matvarubutiker och möjligtvis andra ställen också genom att läsa av en QR-kod i kassan, sedan får man kvittot i appen. De är så givmilda att de till och med beviljar 5000kr i kredit till alla nya kunder som öppnar ett konto hos dem helt gratis. Med denna app kan man även skicka pengar till varandra via mobiltelefonnummer.

http://www.seqr.se

Anväder du SEQR? Några skillnader? Detta verkar nästan vara ett ännu bättre alternativ ju.
Citera
2012-12-28, 23:17
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Anväder du SEQR? Några skillnader? Detta verkar nästan vara ett ännu bättre alternativ ju.

Plockade på mig en broschyr om det på Willys här i stan förra veckan så har precis registrerat mig och mitt konto är aktiverat. Visste inte innan att man blev beviljad 5000kr i kredit så är lite skeptisk faktiskt då jag aldrig har tagit kredit förut.

Hur fungerar det? Är jag skyldig dom 5000kr nu eller blir jag bara skyldig det jag använder av dessa 5000kr och får en faktura på det i slutet på varje månad?

Det står såhär i deras avtal med faktura konto från Collector:
Citat:
2. DELBETALNING MED COLLECTOR KONTO
2.1. Collector konto kostar ingenting att öppna och har ingen årsavgift. Vi beviljar en kredit på 5 000 kr för nya konton. Du kan ansöka om en högre kredit på maximalt 50 000 kr. Du kan dela upp betalningen så att det passar din ekonomi, upp till 24 månader. Varje månad får du ett kontoutdrag med inbetalningskort. Du betalar i slutet av varje månad tillsammans med dina övriga räkningar. Ränta och aviavgift tillkommer enligt nedan. Sedvanlig kreditkontroll görs. Minimiålder 18 år.

3. BETALNING
3.1. Det belopp du ska betala framgår av kontoutdraget som du får varje månad. Där ser du också gjorda inköp, betalningar mm. Lägsta månadsbetalning är 1/24 av skulden samt ränta och aviavgift dock minst 100 kr. Du har naturligtvis rätt att helt eller delvis betala kontot i förtid utan extra kostnad. Betalning med befriande verkan kan endast ske till Collector Credit AB.

4. RÄNTA OCH KOSTNADER
4.1. Nominell årsränta är f n 14,4 % och beräknas på kontoskulden den sista i månaden. Aviavgift på 29 kr per månad tillkommer. Den effektiva räntan på 10 000 kr med en löptid på 60 månader blir 22,3%. Ränteändringar kan ske pga. kreditpolitiska beslut, ändrade upplåningskostnader eller andra kostnader uppkomna efter nedan angivet datum.
Citera
2012-12-30, 10:55
Medlem
riff0raffs avatar
Swish-transaktion att skicka pengar till mobil via mobil

De stora bankerna lanserar i december en ny metod att föra över pengar mellan privatpersoner som kallas Swish. Tydligen anges enbart mottagarens mobilnummer + kod mobilt bankid och pengarna sitter på mottagarens konto direkt. Tjänsten är gratis fram till sommaren verkar det som därefter några kronor i avgift per transaktion preliminärt.

Krav att både sändare och mottagare har app för Swish, app mobilt bank-id

Någon som kan uttala sig om denna nya banktjänst?

Personligen låter detta väldigt smidigt och användbart.

/riff0raff
Senast redigerad av riff0raff 2012-12-30 kl. 11:00. Anledning: felstavning rättad
Citera
2012-12-30, 11:53
Medlem
Jag har det installerat sedan någon vecka tillbaka och jag kan inget annat säga att det funkar kanon. Använder det inte speciellt mycket men när jag väl har använt det så har jag inget att klaga på.
Citera
2012-12-30, 11:59
Medlem
Polyklorfenols avatar
Funkar utmärkt. Det kommer att kosta 1 kr/transaktion efter gratisperioden.
Citera
2012-12-30, 15:15
Medlem
En alldeles strålande tjänst. Bästa som hänt sedan internetbanken. Lite småkrångligt att få igång och inte så många som testat ännu, men det funkar klockrent.
Citera
2012-12-30, 15:39
Medlem
Goto10s avatar
Går det att Swisha omkring pengar på helger och helgdagar också?
Tycker det låter intressant men känner inte riktigt att jag har behov av tjänsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in