Då, vad jag har förstått efter att ha skumläst bipacksedeln, medicinen innehåller något som ska vara till för att låta kroppen fixa lite extra dopamin till hjärnan när avsaknaden finns, så borde väl effekten på en frisk människa bli ganska trevlig med ett lagom dopaminöverskott? Är jag helt fel ute?
FASS igen (för förskrivare): Att testa en tablett.
Behandling med MADOPARK-preparat bör påbörjas gradvis. Dosen bör avpassas individuellt och titreras till optimal effekt.
Regelbunden mätning av intraokulärt tryck rekommenderas hos patienter med glaukom med öppen kammarvinkel.
Alla patienter som behandlas med MADOPARK bör övervakas noga med hänsyn till utveckling av psykiska förändringar, depression med självmordstendens eller annan allvarlig mental förändring.
Patienter med myokardinfarkt, koronarinsufficiens eller kardiella arytmier bör genomgå regelbundna kontroller som även omfattar EKG-undersökning.
Levodopa har associerats med somnolens och plötsliga sömnattacker.
MADOPARK-preparat ska inte utsättas abrupt. En sådan utsättning av preparatet kan leda till ett tillstånd liknande malignt neuroleptikasyndrom, vilket kan vara livshotande.
Nu säger jag inte att allt detta drabbar den som ska "testa" en tablett, men vetskapen om riskerna gör att jag avstår från att rubba dopaminhalten i hjärnan, om än tillfälligt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!