2012-12-27, 14:11
Medlem
BirgittaSpetss avatar
En person jag känner har parkinson.

Hur skulle det påverka mig att testa en tablett "madopark" som innehåller benserazid?

Kan jag bli mer fokuserad av det?
Citera
2012-12-27, 14:20
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Undvik att testa engångsdoser av Madopark. Fass för allmänheten: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2

En bättre kommentar hittar man givetvis i Fass för förskrivare. Du lär inte bli mer fokuserad.
Citera
2012-12-27, 14:44
Medlem
ThingThings avatar
Då, vad jag har förstått efter att ha skumläst bipacksedeln, medicinen innehåller något som ska vara till för att låta kroppen fixa lite extra dopamin till hjärnan när avsaknaden finns, så borde väl effekten på en frisk människa bli ganska trevlig med ett lagom dopaminöverskott? Är jag helt fel ute?
Citera
2012-12-27, 14:53
Medlem
GrumpyOldMans avatar
FASS igen (för förskrivare): Att testa en tablett.

Behandling med MADOPARK-preparat bör påbörjas gradvis. Dosen bör avpassas individuellt och titreras till optimal effekt.

Regelbunden mätning av intraokulärt tryck rekommenderas hos patienter med glaukom med öppen kammarvinkel.

Alla patienter som behandlas med MADOPARK bör övervakas noga med hänsyn till utveckling av psykiska förändringar, depression med självmordstendens eller annan allvarlig mental förändring.

Patienter med myokardinfarkt, koronarinsufficiens eller kardiella arytmier bör genomgå regelbundna kontroller som även omfattar EKG-undersökning.

Levodopa har associerats med somnolens och plötsliga sömnattacker.

MADOPARK-preparat ska inte utsättas abrupt. En sådan utsättning av preparatet kan leda till ett tillstånd liknande malignt neuroleptikasyndrom, vilket kan vara livshotande.

Nu säger jag inte att allt detta drabbar den som ska "testa" en tablett, men vetskapen om riskerna gör att jag avstår från att rubba dopaminhalten i hjärnan, om än tillfälligt.
Citera
2012-12-27, 22:13
Medlem
OverkoktBlomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgittaSpets
Hur skulle det påverka mig att testa en tablett "madopark" som innehåller benserazid?
Du skulle få ett gäng otrevliga biverkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in