Jag kör stronglift 5x5 men fastnar på knäböjen, ökar inte i vikt. Visserligen ligger jag på kaloriunderskott men med tanke på att jag fastnar på 70kg tycker jag inte det borde vara pga det. Kan tilläggas att när jag kör tyngre är det ofta jag "missar hälen" och får vikten på framfoten, senaste passet försökte jag kompensera det med att luta mig bakåt lite men det känns ju lite risky. Jag har inte tillgång till någon "bur" heller, jag kör helt fritt på gymmet där jag kör, 99% av tiden är jag helt själv också.
Jag testade knäböj/marklyft/rodd i en smithmaskin för några veckor sedan och tyckte det kändes riktigt bra. Jag förstår att det är "bättre" att köra fritt men jag tyckte jag fick mycket bättre kontakt, framförallt i knäböjen, var inga som helst problem att ha tyngden på hälen hela tiden pga stödet jag fick.
Bör nämnas att jag är rätt lång, 196, väger 110 så jag har inte gravitationen på min sida.
Så, hur ska jag göra? Sänka vikten eller köra smith?
Jag är ju medveten om att fritt såklart är det bästa, det jag undrar över är hur mycket bättre, är det försummbart i sammanhanget, eller förkastligt att inte köra?
Senast redigerad av failname 2012-12-27 kl. 11:14.
Sänk vikten och kör fritt. När du kör fritt så tvingas du använda fler muskelgrupper för att t.ex. hålla balansen. Kör du i smithen så är det lättare att fuska då du kan använda den som en form av stöd.
Utfall och marklyft är övningar som tar på benen med.
Jag ser inte att hacklift nämns någonstans. Varför inte prova den emellanåt? Då kan du sätta fötterna längre fram och pressa mer med hälarna. Se också till att stretcha baksida lår/hamstrings, så att du kommer ner med hälarna i golvet, annars halkar baksidan av låren efter.
Du utvecklas allra mest genom att variera övningarna. Sedan blir det roligare att inte nöta samma hela tiden.
Jag får ta och sänka vikten be nån kolla tekniken helt enkelt. Jag ska även kolla på lite alternativa övningar, dock är jag ganska övertygad om att just knäböj ger mest, under förutsättning att de utförs korrekt dvs.
Är det dåligt att sätta två vikter under hälarna när man kör knäböj? Har själv inte testat, men ska man gå riktigt djupt ner så blir de lätt att hälarna lyfter från marken. Men va säger ni? plattor under hälarna eller inte?
Är det dåligt att sätta två vikter under hälarna när man kör knäböj? Har själv inte testat, men ska man gå riktigt djupt ner så blir de lätt att hälarna lyfter från marken. Men va säger ni? plattor under hälarna eller inte?
Tycker själv det är bättre med ett helt platt underlag. Brukar t.o.m böja i enbart strumpor. Vet inte för och nackdelar med lägga en höjd under, men va fan vet jag?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!