Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-27, 07:37
  #1
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15986069.ab

Kanske finns tråd, ursäktar då.

Men blev så jäkla illa berörd då jag läste detta, vad är det för fel i huvudet på människan som skjuter första bästa hund i tron att det är en varg. Och skyller på att de haft problem med rovdjur..

Kan vi få fram fakta på vem den här rent ut sagt jävla idioten är ?

"bonden mår inge bra" nähäää undra vad hundägarna gör.

"Mannen misstänks nu för skadegörelse....:S Karl bör ju givetvis förlora sin jaktlicens och få kraftigare efterspel. Om det så nu vore en varg, så har du inte rätt att skjuta hur fan du vill. Hur skulle det se ut varje jägare fick skjuta vilt var de ville när de känner för det. Och något försvarande av boskap... Cut the bullshit! Bor själv ute på landet med varg springandes runt knuten så jag vet vad jag pratar om.
__________________
Senast redigerad av Sinclaire 2012-12-27 kl. 07:42.
Citera
2012-12-27, 08:17
  #2
Medlem
psnrs avatar
Det var ju bara en hund...
Citera
2012-12-27, 08:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psnr
Det var ju bara en hund...

Ja ser att logiken inte ligger på topp hos dig... Ja det var en hund, var det så svår konstaterat ?
Citera
2012-12-27, 08:25
  #4
Medlem
psnrs avatar
Jag menar bara att det inte är så mycket att hetsa upp sig över.
Citera
2012-12-27, 09:13
  #5
Medlem
csts avatar
Det är väl klart att det är beklagligt, men på lite avstånd i djupsnö och eftermiddagsmörker är det väl inte helt omöjligt att missta den där hunden för en varg? Den har ju minst sagt varglika drag, jag tror knappast bonden var ute för att skjuta hund.
Citera
2012-12-27, 09:51
  #6
Medlem
Snyfthistoria. Stockholmare ut på landet och med dåligt omdöme. Ägarna släppte hunden då de själva gick på promenad åt annat håll. Hunden sprang helt fritt och okontrollerat. Stockholmaren säger: Hutch var alltid snäll. Det är obegripligt att någon kunde tro att han var en varg, säger Tony Sandin. Sedan känns det märkligt, går folk bara runt med laddade vapen däruppe.

Vad har det med saken att göra om hunden var snäll eller inte? Gick bonden "runt med laddade vapen"? Han har nödvärnsrätt mot vargar som attackerar hans djur.

Verkar vara en bra skytt. Ett skott i huvudet.

Allt stöd åt bonden. Klarar inte Stockholmarna livet på landet så kan de stanna hemma
Citera
2012-12-27, 10:02
  #7
Medlem
Nu var ju jycken ifråga inte helt olik varg på lite avstånd som sagt. Skulle väl haft hunden i koppel. Tycker mest synd om skytten. Bra skott hur som helst.
Citera
2012-12-27, 10:02
  #8
Medlem
Nu hade väl bonden ingen rätt att skjuta "vargen" heller. Då hunden i fråga inte gick till angrepp mot hans djur vid tillfället.

Bara för att jag någon brutit sig in i mitt hus tidigare, och jag ser en misstänk figur utanför mitt hus så ger det inte mig rätt att spöa skiten ur killen och säga att han bröt sig in i mitt hus förrut.
Citera
2012-12-27, 10:02
  #9
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollenblau

Vad har det med saken att göra om hunden var snäll eller inte? Gick bonden "runt med laddade vapen"? Han har nödvärnsrätt mot vargar som attackerar hans djur.

Har han verkligen nödvärnsrätt på så sätt att han har rätt att skjuta bara han ser en varg? Utan att den ens visar tecken på att attackera hans får?

Jag tycker det här är ganska märkligt. Har aldrig hört talas om att det är fritt fram att skjuta vargar som man behagar. Skytten har såvitt jag kan se inte ens påstått att hunden attackerade några får.

Citat:
Varför sköt du hunden?

– Vi har haft problem med rovdjur här. Björn, lo och varg som lemlästat våra djur. Jag beklagar djupt det som hänt. Mer vill jag inte säga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15986069.ab
Citera
2012-12-27, 10:06
  #10
Medlem
Den enda som det inte är synd om i denna historia torde vara hunden. Den lider ju uppenbarligen inte längre.
Citera
2012-12-27, 10:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ishavet
Den enda som det inte är synd om i denna historia torde vara hunden. Den lider ju uppenbarligen inte längre.

Den led väl knappast innan detta hände heller
Citera
2012-12-27, 10:10
  #12
Medlem
Skydogs avatar
Antal dödade och skadade hundar under perioden 2000-2006 enligt Agria Djurförsäkring.
Trafik
7238
Vådaskott
135
Rovdjur
84
Annat vilt
51

lägg till ett tjugotal jägare som även de vådasköts till döds under oavanstående period.

...jobbigt läge att skjuta hunden under jakt men inte ovanligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback