Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-05, 03:57
  #505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Det är väl klart att det är beklagligt, men på lite avstånd i djupsnö och eftermiddagsmörker är det väl inte helt omöjligt att missta den där hunden för en varg? Den har ju minst sagt varglika drag, jag tror knappast bonden var ute för att skjuta hund.

Man får inte skjuta varg heller. Trodde det var uppenbart för de flesta.
Citera
2013-01-05, 07:29
  #506
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Man får inte skjuta varg heller. Trodde det var uppenbart för de flesta.
Beror helt och hållet på omständigheterna. Med rätt omständighet har man rätt att skjuta både varg och hund. Och det är det som just nu är det viktiga i tråden. Bonden har ju blivit uthängd som om han vore skyldig men ingen kan ge en länk hurvida han hade djur ute.
Citera
2013-01-05, 16:38
  #507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Beror helt och hållet på omständigheterna. Med rätt omständighet har man rätt att skjuta både varg och hund. Och det är det som just nu är det viktiga i tråden. Bonden har ju blivit uthängd som om han vore skyldig men ingen kan ge en länk hurvida han hade djur ute.

Det har ju aldrig heller hävdats att det var skyddsjakt.
Om t.ex bonden haft problem med varg eller hund som befogar en skyddsjakt. Så är det ändå inte tillåtet att skjuta hund eller varg.
Det måste utredas vilken individ det handlar om för att jaga denne. Eller om tagen på bar gärning. Oavsett hund, katt, eller varg.

Så som fallets beskrivits än så länge, så var varken hund eller varg godkänd att påskjuta.
Citera
2013-01-05, 17:38
  #508
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Det har ju aldrig heller hävdats att det var skyddsjakt.
Om t.ex bonden haft problem med varg eller hund som befogar en skyddsjakt. Så är det ändå inte tillåtet att skjuta hund eller varg.
Det måste utredas vilken individ det handlar om för att jaga denne. Eller om tagen på bar gärning. Oavsett hund, katt, eller varg.

Så som fallets beskrivits än så länge, så var varken hund eller varg godkänd att påskjuta.
Om det kommer varg som gör hot mot boskap eller tamdjur så går det under §28 jaktförordningen. Och då är det upp till djurägaren eller den/dom som är vårdare av djuren som avgör om det ska skjutas eller ej. Om det är rätt eller ej avgörs av polis/domstol.
Så visst får man skjuta varg.
Citera
2013-01-05, 19:56
  #509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Om det kommer varg som gör hot mot boskap eller tamdjur så går det under §28 jaktförordningen. Och då är det upp till djurägaren eller den/dom som är vårdare av djuren som avgör om det ska skjutas eller ej. Om det är rätt eller ej avgörs av polis/domstol.
Så visst får man skjuta varg.

Repeterar: Eller om tagen på bar gärning. Oavsett hund, katt, eller varg.

I annat fall inte. Hund, kattdjur eller Varg utgör ju inget hot för att den vistas i närheten.
Citera
2013-01-06, 21:23
  #510
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Repeterar: Eller om tagen på bar gärning. Oavsett hund, katt, eller varg.

I annat fall inte. Hund, kattdjur eller Varg utgör ju inget hot för att den vistas i närheten.
Du kan repetera hur mycket du vill. Jaktförordningen finns länkad i tråden så det är bara att läsa på.

Det finns två möjliga scenarion som berättigar skjutningen. Antingen sköt bonden för att skydda sina djur, eller för att freda sig själv.
Jag börjar luta åt det senare eftersom han hade nämnt "nödvärn" till hundvakten. Om vad han var övertygad om var en varg sprang mot honom förklarar det ju skottet i huvudet. Vi kan ju med viss säkerhet anta att hunden i det scenariot inte gläfsande studsade jämfota eller viftade på svansen.

Jag tror utredningen om skadegörelse läggs ner.
Citera
2013-01-08, 07:31
  #511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Du kan repetera hur mycket du vill. Jaktförordningen finns länkad i tråden så det är bara att läsa på.

Det finns två möjliga scenarion som berättigar skjutningen. Antingen sköt bonden för att skydda sina djur, eller för att freda sig själv.
Jag börjar luta åt det senare eftersom han hade nämnt "nödvärn" till hundvakten. Om vad han var övertygad om var en varg sprang mot honom förklarar det ju skottet i huvudet. Vi kan ju med viss säkerhet anta att hunden i det scenariot inte gläfsande studsade jämfota eller viftade på svansen.

Jag tror utredningen om skadegörelse läggs ner.

Nu var ju mina inlägg helt efter jaktförordningen. Du läste kanske inte så noga vad jag skrev.
Citera
2013-01-10, 20:26
  #512
Medlem
Återigen en hund som blivit ihjälskjuten av en jägare. Golden Retrievern såg visst ut som en räv

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.194...dods-av-jagare
Citera
2013-01-13, 23:19
  #513
Medlem
egonxxxs avatar
Hade "vetrinären" skjutit någon av mina huskies hade det varit det sista han skjutit i sitt patetiska liv.
Citera
2013-01-16, 00:29
  #514
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egonxxx
Hade "vetrinären" skjutit någon av mina huskies hade det varit det sista han skjutit i sitt patetiska liv.
Håll dem i koppel då tuffing..
Citera
2013-01-17, 12:56
  #515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Håll dem i koppel då tuffing..
behöver väl inte handla om tuffhet, vet inte om man kan anse att ha ihjäl någon som tuff, är det den inställningen du har? tycker mest att det är tragiskt alla dödsfall som sker på grund av att någon ger en annan person en hjälpande hand ut från de levandes värld. Eller förutom du guldrånaren i södertälje som blev skjuten, det var inte tragiskt, kunde visst ändå hitta positiva dödsfall
Är det förresten någon som har en aning om vad som hänt med polisanmälan gällande skytten?
Citera
2013-04-05, 22:32
  #516
Medlem
Djupfryss avatar
Är det någon som vet hur det har gått med det här fallet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback