Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2013-01-25, 16:34
  #4561
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Partiet verkar för övrigt vara väldigt förtjusta av att hålla demonstrationer som urartar á la fotbollskravaller.
Partiet håller kanske två demonstrationer per år. Och om dessa urartar så beror det knappast på partiet eller dess deltagare utan på våra motståndare, kommunister och främlingar. Din kritik är mao felriktad.
Citera
2013-01-25, 16:34
  #4562
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag brukar personligen förespråka att man ska ha ett övervägande vitt ursprung, betraktas som svensk av andra svenskar, se sig som svensk och se ut som en svensk för att kunna kalla sig svensk. Jag gissar att partiet har i stort sett samma uppfattning.
Säkert men man får anta att den är något mer precis. Vem som ser ut som en svensk råder det ju inte precis konsensus om och spännvidden även inom gruppen pursvenskar är ganska stor.
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det beror på hur omfattande blandningen är.
Alice De Toledo var som "bäst" (i samanhanget) 100% iberisk, dvs Portugis/Spanjor. Ibererna har vid det här laget absorberat inte bara en massa araber (när halvön till största delen var känd som Kalifatet i Cordoba) utan dessutom en stor mängd afrikanska slavar (om man får tro Dick Harrison). Drottning Silvia är 50% iberisk och före operationerna såg hon ut som om hon lika gärna skulle kunna vara chilensk presidentfru:

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTgAW7XBoocDqqyCYTII7rICpf5uzw4N 2ejsiiY-R4wnNzSH97lzQ

Om hon och Paolo Roberto och Pascalidou får stanna så ser det inte ut att bli så mycket bevänt med att folk skall se ut som svenskar.
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
I sådana fall får väl personen stanna i Sverige, dock kommer han/hon inte få vara svensk medborgare.
Vad skall det innebära rent praktiskt? Får man för övrigt gifta sig med en svensk eller skaffa barn?
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Rör det sig om tveksamma fall så är det förstås upp till experter att granska dessa individuellt. "Sydeuropéerna" är ingen hmogen folkgrupp, det finns sydeuropéer som är närmast identiska med oss både genetiskt och fenotypiskt, och det finns sådana som är betydligt mer blattoida och med stor del icke-vit genetik tack vare hundratals år av blandning. Någonstans får man dra gränsen helt enkelt.
Var går då den gränsen? Förr betraktade folk i allmänhet i princip hela medelhavsområdet och det mesta av balkan som svartskalleområde. Resten av balkan och öster om där tyskarna bor var det slaver som visserligen är vita men inte som oss. Är det inte ungefär den avgränsningen som SvP är ute efter (även om det kan finnas en och annan ljushylt person på andra sidan)?
Citera
2013-01-25, 16:41
  #4563
Medlem
Ahrkantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrphonk
Nu vet jag inte vad du menar, om det inte handlar om ditt svammel om den katolska konspirationen igen. Hursomhelst, jag tycker inte att staten ska bestämma vilka gudar folk får tro på och det är inte heller en linje som partiet driver. Vi förespråkar religionsfrihet.

Du vinner ingenting på att vara otrevlig. Som kommunikatör i form av internationell sekreterare borde du veta det. Alla borde kunna förvänta sig ett mer professionellt bemötande från någon som dig än så. Bättre kan du.


Och om du råkade missa min fråga så ställer jag den här igen:

Hur kan man acceptera världsåskådningar som strider mot partiprogrammet?

Utifrån ovanstående frågeställning undrar jag alltså hur det kommer sig att ni förespråkar religionsfrihet. Skulle vara trevligt med ett seriöst svar den här gången, så undvik gärna ytterligare otrevligheter och floskler.


Tack på förhand!
Citera
2013-01-25, 16:42
  #4564
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Var går då den gränsen? Förr betraktade folk i allmänhet i princip hela medelhavsområdet och det mesta av balkan som svartskalleområde. Resten av balkan och öster om där tyskarna bor var det slaver som visserligen är vita men inte som oss. Är det inte ungefär den avgränsningen som SvP är ute efter (även om det kan finnas en och annan ljushylt person på andra sidan)?
Exakt var gränsen kommer att gå är ingenting jag kan svara på och ingenting heller jag har lust att sitta och höfta fram bara sådär. Det är upp till partistyrelsen att dra den gränsen när det blir aktuellt, och upp till experter att granska den.

Grundtanken är dock att Sverige ska vara svenskt först och främst och sekundärt vitt och europeiskt. Någonstans kommer gränsen mycket riktigt att behöva dras, men jag kan inte dra den exakt för dig nu. Det ser jag ingen större mening i.
Citera
2013-01-25, 16:43
  #4565
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Säkert men man får anta att den är något mer precis. Vem som ser ut som en svensk råder det ju inte precis konsensus om och spännvidden även inom gruppen pursvenskar är ganska stor.

Generellt sett kan folk kategorisera vissa som svenskar och vissa som icke-svenskar om man utgår från utseendet. Jag tänker inte ens diskutera detta, dem flesta vet vem som ser svensk ut och vem som inte gör det.

Citat:
Alice De Toledo var som "bäst" (i samanhanget) 100% iberisk, dvs Portugis/Spanjor. Ibererna har vid det här laget absorberat inte bara en massa araber (när halvön till största delen var känd som Kalifatet i Cordoba) utan dessutom en stor mängd afrikanska slavar (om man får tro Dick Harrison). Drottning Silvia är 50% iberisk och före operationerna såg hon ut som om hon lika gärna skulle kunna vara chilensk presidentfru:

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTgAW7XBoocDqqyCYTII7rICpf5uzw4N 2ejsiiY-R4wnNzSH97lzQ

Om hon och Paolo Roberto och Pascalidou får stanna så ser det inte ut att bli så mycket bevänt med att folk skall se ut som svenskar.

Det är i slutändan en fråga för genetiker att bedöma tveksamma fall och jag är ingen genetiker.

Citat:
Får man för övrigt gifta sig med en svensk eller skaffa barn?

Om man är en rasfrämling som lever i Sverige utan ett svensk medborgarskap? Det vet jag inte men det kommer knappast uppmuntras i varje fall. Det är ju inget annat än hypotetiska resonemang vi diskuterar i det här fallet.

Citat:
Var går då den gränsen? Förr betraktade folk i allmänhet i princip hela medelhavsområdet och det mesta av balkan som svartskalleområde. Resten av balkan och öster om där tyskarna bor var det slaver som visserligen är vita men inte som oss. Är det inte ungefär den avgränsningen som SvP är ute efter (även om det kan finnas en och annan ljushylt person på andra sidan)?

Gränsen kan bäst avgöras av genetiker med Sveriges bästa i åtanke, inte av någon annan.
Citera
2013-01-25, 16:45
  #4566
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahrkantos
Du vinner ingenting på att vara otrevlig. Som kommunikatör i form av internationell sekreterare borde du veta det. Alla borde kunna förvänta sig ett mer professionellt bemötande från någon som dig än så. Bättre kan du.


Och om du råkade missa min fråga så ställer jag den här igen:

Hur kan man acceptera världsåskådningar som strider mot partiprogrammet?

Utifrån ovanstående frågeställning undrar jag alltså hur det kommer sig att ni förespråkar religionsfrihet. Skulle vara trevligt med ett seriöst svar den här gången, så undvik gärna ytterligare otrevligheter och floskler.


Tack på förhand!

Så länge en persons religion inte blir politiskt relevant ska staten inte lägga sig i den, det framgår i partiprogrammet. För övrigt är du den siste som ska be folk vara trevliga.
Citera
2013-01-25, 17:06
  #4567
Medlem
Ahrkantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Så länge en persons religion inte blir politiskt relevant ska staten inte lägga sig i den, det framgår i partiprogrammet.

Religion är politik och om en världsåskådning strider mot partiprogrammet är det väl ändå relevant?

Vidare skrev mrphonk följande:

"Skulle stora grupper svenskar välja att konvertera till Islam, Hinduism eller någon annan religion som inte har någon vidare tradition i Sverige så är det inget som Svenskarnas parti eller den nationalistiska staten bör eller ska lägga sig i."

Kan man tolka det som något annat än att exempelvis judar är välkomna i partiet?


Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
För övrigt är du den siste som ska be folk vara trevliga.

Nej. Alla utom du (?) förväntar sig nog att en internationell sekreterare ska agera professionellt i sin kommunikatörsroll. Något annat vore grymt oseriöst.
Citera
2013-01-25, 17:12
  #4568
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahrkantos
Religion är politik och om en världsåskådning strider mot partiprogrammet är det väl ändå relevant?

Vidare skrev mrphonk följande:

"Skulle stora grupper svenskar välja att konvertera till Islam, Hinduism eller någon annan religion som inte har någon vidare tradition i Sverige så är det inget som Svenskarnas parti eller den nationalistiska staten bör eller ska lägga sig i."

Kan man tolka det som något annat än att exempelvis judar är välkomna i partiet?




Nej. Alla utom du (?) förväntar sig nog att en internationell sekreterare ska agera professionellt i sin kommunikatörsroll. Något annat vore grymt oseriöst.

Ja, det han skrev syftar på att partiet förespråkar religionsfrihet, lär dig vad det innebär. Sen finns det ingen anledning att vara trevlig mot en människa som tagit avstånd från nationalismen och som pekar ut personer inom partiet som inre fiender, det kanske du borde försöka begripa.
Citera
2013-01-25, 17:13
  #4569
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
[...] ingenting jag kan svara på [...] jag kan inte dra den exakt [...]
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Generellt sett [...] Jag tänker inte ens diskutera detta [...] jag är ingen genetiker[...]Det vet jag inte [...]

Jag tycker det verkar lite abivalent och diffust inom SvP. Ärligt talat vekare än hos SD i början på nittiotalet. Där var det, åtminstone mellan skål och vägg, inte ens någon diskussion om att spanjorer, juggar, greker och likande svartskallar skulle hållas borta i möjligaste mån, det var självklart.

Ambivalensen kan väl tänkas ha två huvudsakliga orsaker. Antingen är SvP ganska mjuka eller så inser man att det inte precis är imagemässigt klipskt att säga att man egentligen vill slänga svartskallarna i Östersjön och låta finnjävlarna gå hem. Båda möjligheterna torde vara oroande för den som är lite mer old school-natonalist. Den första innebär att inte heller SvP är ett parti med hjärtat på rätta stället och den andra att partiet, likt SD en gång, har påbörjat resan mot avradikalisering och politik för partiets skull snarare än parti för politikens skull.
Citera
2013-01-25, 17:22
  #4570
Medlem
jackelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
Du råkar inte ha några källor som stödjer din teori om att flickor i väst gick i skolan för 3000 år sedan?

http://books.google.se/books?id=c3k2AN1GulYC&printsec=frontcover&hl=sv#v= onepage&q&f=false
Citera
2013-01-25, 17:25
  #4571
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Ambivalensen kan väl tänkas ha två huvudsakliga orsaker. Antingen är SvP ganska mjuka eller så inser man att det inte precis är imagemässigt klipskt att säga att man egentligen vill slänga svartskallarna i Östersjön och låta finnjävlarna gå hem. Båda möjligheterna torde vara oroande för den som är lite mer old school-natonalist. Den första innebär att inte heller SvP är ett parti med hjärtat på rätta stället och den andra att partiet, likt SD en gång, har påbörjat resan mot avradikalisering och politik för partiets skull snarare än parti för politikens skull.
Eller så är det helt enkelt så att det är partistyrelsens uppgift att ta fram svaret på den fråga du ställer och var gränsen i framtiden kommer att gå. Varför ska jag höfta fram ett exakt svar som senare visar sig vara felaktigt? Det är väl ingen som tjänar på det?

Jag kan förstås argumentera utifrån var jag tycker att gränsen ska gå, men då blir ju det resonemanget också just personligt och inte nödvändigtvis partiets officiella ståndpunkt.
Det kan väl inte vara sådär vansinnigt svårt att förstå?

För övrigt kan partiets stadgar inte ändras eller tas bort. Någon "avradikalisering" som du pratar om är förstås heller inte aktuell eller intressant av uppenbara skäl.
__________________
Senast redigerad av Straybullet 2013-01-25 kl. 17:32.
Citera
2013-01-25, 17:34
  #4572
Medlem
Ahrkantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ja, det han skrev syftar på att partiet förespråkar religionsfrihet, lär dig vad det innebär. Sen finns det ingen anledning att vara trevlig mot en människa som tagit avstånd från nationalismen och som pekar ut personer inom partiet som inre fiender, det kanske du borde försöka begripa.

Som jag skrev innan. Ifrågasatte jag religionsfriheten med följande frågeställning:

Hur kan man acceptera världsåskådningar som strider mot partiprogrammet?

Lär dig läsa.

***


Dina oseriösa påhopp är endast löjliga. Sedan blir man knappast förvånad över att en tragisk och bitter fylltratt som dig inte bryr sig om en internationell sekreterare agerar professionellt eller ej. Om du fick bestämma skulle väl alla vara lika värdelösa som dig.

Jag ställde en seriös fråga i all välmening till en av partiets representanter. Övertygad om att han inte behöver din hjälp för att svara på frågorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in