Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Ambivalensen kan väl tänkas ha två huvudsakliga orsaker. Antingen är SvP ganska mjuka eller så inser man att det inte precis är imagemässigt klipskt att säga att man egentligen vill slänga svartskallarna i Östersjön och låta finnjävlarna gå hem. Båda möjligheterna torde vara oroande för den som är lite mer old school-natonalist. Den första innebär att inte heller SvP är ett parti med hjärtat på rätta stället och den andra att partiet, likt SD en gång, har påbörjat resan mot avradikalisering och politik för partiets skull snarare än parti för politikens skull.
Eller så är det helt enkelt så att det är partistyrelsens uppgift att ta fram svaret på den fråga du ställer och var gränsen i framtiden kommer att gå. Varför ska jag höfta fram ett exakt svar som senare visar sig vara felaktigt? Det är väl ingen som tjänar på det?
Jag kan förstås argumentera utifrån var
jag tycker att gränsen ska gå, men då blir ju det resonemanget också just personligt och inte nödvändigtvis partiets officiella ståndpunkt.
Det kan väl inte vara sådär vansinnigt svårt att förstå?
För övrigt kan partiets stadgar inte ändras eller tas bort. Någon "avradikalisering" som du pratar om är förstås heller inte aktuell eller intressant av uppenbara skäl.