Citat:
Precis som Hitler och vetenskapen säger men som även mrSkarsgard så kan vi avla bort främmande element. Lite som att tvätta ett smutsigt plagg, doppar man det i tvättvattnet tillräckligt ofta så kommer det att vara rent.
Ursprungligen postat av Stormtrooper
En förutsättning som alltså är på väg att försvinna, vilket också var min poäng. Dessutom beror det på vad du menar med "avla bort"?
Citat:
Men om man har flera olika planer för olika scenarion så är de ju ändå klart definierade.
Det är inte fegt. Det är sant. Framtiden är oviss och den som påstår att han sitter på en felfri lösning i det här stadiet ljuger. Att man sedan har ett visst hum om vad framtiden har i sitt sköte är en annan sak.
Det är svårt att ha en "klart definierad plan" när man inte vet säkert hur förutsättningarna kommer att se ut i framtiden (kommer vi få en riktig finanskris i Sverige också snart eller är det bara något nationella hoppas på?). Det är rentav dumt att säga "exakt så här ska jag göra och jag tänker inte göra något annat" om man inte är helt hundra på hur förutsättningarna kommer att se ut i framtiden. Bättre då att förklara att man tänker agera på det mest ändamålsenliga sättet vad som än händer och sedan ha planer för ett flertal tänkbara scenarion.
Det är svårt att ha en "klart definierad plan" när man inte vet säkert hur förutsättningarna kommer att se ut i framtiden (kommer vi få en riktig finanskris i Sverige också snart eller är det bara något nationella hoppas på?). Det är rentav dumt att säga "exakt så här ska jag göra och jag tänker inte göra något annat" om man inte är helt hundra på hur förutsättningarna kommer att se ut i framtiden. Bättre då att förklara att man tänker agera på det mest ändamålsenliga sättet vad som än händer och sedan ha planer för ett flertal tänkbara scenarion.
Citat:
Jag ser ingen nytta med en omedelbar omskrivning av våra grundlagar, till en början så räcker det gott om vi får riksdagen att följa de grundlagar vi har idag. T.ex. Regeringsreformen.
Men lösningen du tror på är alltså att 51% av de svenska medborgarna vid minst två tillfällen med fyra års mellanrum ska lägga sina röster på SvP som på det viset får fria händer att skriva om Sveriges grundlag?
Citat:
Finns inget som tyder på att vi som folk håller på att gå under, vi har en mycket svår tid framför oss men vi har anpassat oss genom hela historien och därmed överlevt och behållit vår säregenhet. Så kommer vi även att göra då vi är ett lysande exempel på naturens "survival of the fittest"
"Högmod går före fall", heter det ju också... men total undergång är ju osannolikt.
Citat:
Sannolikhetsläran fungerar inte särskilt bra då man inte agerar utifrån slumpen, så nej.
Även om jag till viss del håller med om att vissa saker upprepats gång på gång genom åren och varje gång visat sig felaktigt, så kan det ändå komma en första gång när det träffar rätt också. Och något svenskt Sverige kan vi nog glömma om invandringen fortsätter i oförminskad takt i 20 år till.
Citat:
Nej, man behöver inte ställa upp på alla delar i programmet.
Jaså? Jag är rätt så säker på att det annars brukar tjatas om att "vem som helst som ställer upp på partiprogrammet får vara med i partiet" på ett sätt som antyder att man inte bör vara med om man inte ställer upp på programmet.
/Micke