Citat:
Ursprungligen postat av
Luckmann
Inte av nödvändighet. Dock så förutsätter nästan ändringar av den ekonomiska modellen att utbytet utav varor sker via medling, varor för varor, snarare än det fria växlingssystemet vi har idag, alternativt att staten reglerar penningvärdet, där främmande stater, företag eller organisationer sedan får köpa utav den svenska kronan, för att kunna agera på den svenska marknaden.
Ja, byteshandel är kanske inte det mest effektiva av alla system och att staten skulle reglera penningvärdet för tankarna till sjuttitalets valutareglering, där svenskar måste be om lov för att föra ut valuta. Måtte dessa DDR tider inte upprepa sig, för regleringar medför lägre investeringar från utlandet, mindre handel och lägre tillväxt.
Citat:
Det fungerar förhållandevis annorlunda mot idag, där alla pengar som växlas växlas om till dollar innan de växlas, och där penningmängden i princip inte regleras alls.
Så är det, och det av nödvändighet, för att det finns många olika valutor i denna världen, som har mycket liten handel med Svenska kronor och därför inte kan skapa en effektiv prissättning på valutan.
Citat:
Nu börjar utläggningen bli lite lång och jag känner att jag bara babblar. Min poäng är att det internationella handeln kommer av nödtvång att se annorlunda ut än idag, av många olika anledningar.
Säkert, och för min del hoppas jag att den blir friare för det tjänar hela världen på. Ett exempel som jag personligen tycker illa om är Unionens jordbrukspolitik, som skapar höga tullar för tredje världen, subventionerar det egna lantbruket och dumpar priserna i tredje världen; och sedan måste vi skicka hjälp för att vi har slagit ut deras egen produktion.
Citat:
Det är inte nödvändigtvis så att nationalismen förespråkar ett "minimum av import", men självklart så måste det svenska ekonomiska systemet och den svenska staten premiera och prioritera det inhemska i första hand, genom att te.x. reglera tullar på utvalda varor som i övrigt redan produceras i Sverige i acceptabel mån eller genom momssystemet punkttaxera (öka eller minska skatten) varor på den egna marknaden för att premiera dess konsumtion eller produktion.
Jag tycker ärligt sagt att det är en feg och kontraproduktiv inställning att ropa efter protektionism, för att tullar mot import skapar tullar mot export och vi kan vara säkra på att andra länder kommer att svara med likadana medel. Världshandeln kommer att minska och alla blir förlorare, särskilt Sverige som är så enormt beroende av utrikeshandel. Stora länder märker inte av det lika mycket, för de har en större inre marknad.
Citat:
Självförsörjning är i det närmaste ett axiom inom nationalismen, men full självförsörjning i en global värld är i det närmaste en omöjlighet.
En tråkig och defensiv inställning av nationalismen i så fall, för det vore att leva under en slags permanent krigssituation, likt första världskrigets isolering. Mitt recept är helt annorlunda, jag tycker att vi ska våga ta upp konkurrensen med andra länder, på lika villkor och ha förtroende för vårt lands kunnande och möjligheter. Vi har en rik industriell historia i vårt land, med många entreprenörer, som byggde ett land i världsklass, och jag tror vi kan göra det igen, utan att behöva tillgripa tullar, självförsörjning eller regleringar. Min nationalism består av ett stort förtroende för vårt folk, även på den ekonomiska arenan, och därför vågar jag möta andra folkslag på lika villkor, för att jag tror att vi vinner den kampen, utan tullar.
Citat:
Principiell merkantilism är ingenting positivt och ingenting vi vill ha. Vi behöver kanske inte våra bananer och apelsiner, men att i principsyfte att minimera importen vägra import utav icke-essentiella varor skulle vara någon form av sjuk, ekonomiskt kontraproduktiv isolationism
Men då är vi ju överens...