Citat:
Ursprungligen postat av
-Wasteland-
Fast det är ju bara bra om den frågan kommer ofta och blir "problematiserad", eftersom det är hur enkelt som helst att även ifrågasätta palestiniers eller judars eller tibetaners eller somaliers osv. existens då. Svenskar är en etnisk folkgrupp vilket enkelt kan konstateras genom DNA-undersökningar och den intresserade kan kontakta närmaste universitets genetikinstitution om man vill fördjupa sig i frågan. Enkla motfrågor som "menar du att svenskarna inte finns?" uppenbarar ju också det fullkomligt bisarra i en sådan fråga. Egentligen är det ett drömläge att få smasha in några enkla bollar på och kunna plocka poäng bland vanligt folk. Ju mer vi pratar om svenskar och Sverige desto bättre.
Intervjuaren sa ju dock att "Det finns inte en enda expert/forskare [minns inte vilket ord han använde] i Sverige som kan avgöra etnicitet på människor.
Och jag har svårt att tro att något av Sveriges stora universitet skulle gå med på att bekräfta SvP:s världsbild.
Citat:
Ursprungligen postat av
RexNemorensis
Jag tror också att det kan vara kontraproduktivt att börja hålla låda om haplogrupper och dylikt om man får chansen att medverka i fulmedia.
Ja, det var ju det jag skrev, men problemet är ju att fulmedia kommer att pressa oss på liknande frågor tills det får ett bra svar.
"Men hur vet man om någon är etnisk svensk?"
"Har du någon forskare som stödjer det du säger?"
"Hur bevisar man att det finns etniska svenskar?"
o s v ...
Det är KNAPPAST någon som faktiskt
vill sitta i en politisk intervju och diskutera sådana här vetenskapliga, krångliga grejer.