Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-26, 21:07
  #1
Avstängd
RyttarVM1990s avatar
Den här tråden är en början på en resa. Det har funnits ett samtal mellan KHL och AIK. Det gick i stöpet. Tidigare i år läste jag en intervju med Tony Mårtensson och han talade om att det förekom ett snack om expansion av KHL till Dubai. Av alla omständigheter, vad är då inte rimligare än att ett svenskt lag ansluter sig till KHL?

Vilka är kriterierna?

Geografin?

Sverige är nära. De största lagen är nära godkända flygplatser.

Det svenska seriesystemet, som är kostsamt och skadligt vid avancemang/degradering. Tyvärr är det så.

Det är enkelt att finna alternativ för ett svenskt KHL-lag.

Hockeyintresset?

Sverige är en av världens mest ishockeyintresserade nationer.

Jag vill ha er insideinformation!

Era resonemang!

Spontana tankar!

Inom ett par år har vi ett svenskt KHL- lag.

Vilken ort kommer att låta sin lokala hockey förening lämna det svenska seriesystemet?
Citera
2012-12-26, 21:08
  #2
Medlem
Leksingens avatar
Kommer aldrig att hända, leksand är bäst, lås tråden.
Citera
2012-12-26, 21:09
  #3
Avstängd
RyttarVM1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leksingen
Kommer aldrig att hända, leksand är bäst, lås tråden.

Skojare, var seriös. Leksand är precis en sådan klubb som skulle tjäna på att lämna det svenska seriesystemet. En oerhört svensk klubb som skulle vara enkel att profilera i KHL. Laget, anhängarna, tröjan samt profilen är perfekt. Min tes är att just Leksand blir ett KHL-lag. En bra deal för Leksand och Sverige i helhet.

Edit: Redhawks närvaro i det svenska seriesystemet är så urbota dumt att man baxnar. Det geografiska läget är perfekt. Ponera hur läget kommer att se ut när NHL -danskarna återvänder? Perfekt.
__________________
Senast redigerad av RyttarVM1990 2012-12-26 kl. 21:18.
Citera
2012-12-26, 22:53
  #4
Medlem
€rics avatar
Det handlar ju mer än om bara "acceptera" förslaget från KHL så att säga. AIK fick tex nej från svenska ishockeyförbundet vilket försvårar saken.

Jag tror inte vi kommer ha något lag i KHL närmsta 5 åren iaf. Därefter är jag dock väldigt osäker.
Citera
2012-12-26, 23:06
  #5
Medlem
Racerbyces avatar
Med tanke på hur halva hockeyetablissemanget redan dömt ut Frölunda och Modo så kanske dessa båda lag borde fundera på att söka sig vidare mot exempelvis just KHL, så får de övriga lagen arbetsro i den lilla ankdammen.
Citera
2012-12-27, 03:21
  #6
Medlem
Leksand så klart nu när man är folkets lag på riktigt.
Citera
2012-12-27, 21:26
  #7
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Det handlar ju mer än om bara "acceptera" förslaget från KHL så att säga. AIK fick tex nej från svenska ishockeyförbundet vilket försvårar saken.

Jag tror inte vi kommer ha något lag i KHL närmsta 5 åren iaf. Därefter är jag dock väldigt osäker.
Aldrig att ett svenskt lag kommer röra sig till KHL. Tror aldrig att förbundet accepterar det. Vilket är bra.
Citera
2012-12-27, 21:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Aldrig att ett svenskt lag kommer röra sig till KHL. Tror aldrig att förbundet accepterar det. Vilket är bra.

Man trodde inte heller att Modo och Frölunda skulle gå emot HL. Så man ska aldrig säga aldrig.
Sedan finns Malmö,sveriges mest oseriösa lag.

Så omöjligt tror jag inte att det är.
Citera
2012-12-27, 23:02
  #9
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Aldrig att ett svenskt lag kommer röra sig till KHL. Tror aldrig att förbundet accepterar det. Vilket är bra.

Nu är jag inte för att något svenskt lag ska spela i KHL men hur i helvete kan förbundet ha veto över en sån sak?

Står väl varje lag fritt att göra vad fan dom vill.

Man kan ju undra om det är vi eller dom som lever i föredetta Sovjet.
Citera
2012-12-27, 23:14
  #10
Medlem
Utahamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Nu är jag inte för att något svenskt lag ska spela i KHL men hur i helvete kan förbundet ha veto över en sån sak?

Står väl varje lag fritt att göra vad fan dom vill.

Man kan ju undra om det är vi eller dom som lever i föredetta Sovjet.
Veto, är väl fel ord, ingen kan väl hindra någon att samarbeta med någon annan organisation.
Men vad händer om nu t.ex ett svenskt lag köper in sig i KHL, men det visar sig kosta mer än det smakar???
Det är väl bland annat dessa frågetecken, som gör att en svensk klubb tvekar gissar jag.
Citera
2012-12-27, 23:56
  #11
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Nu är jag inte för att något svenskt lag ska spela i KHL men hur i helvete kan förbundet ha veto över en sån sak?

Står väl varje lag fritt att göra vad fan dom vill.

Man kan ju undra om det är vi eller dom som lever i föredetta Sovjet.
Det var väl mer en fråga om huruvida de skulle kunna komma tillbaka in i svenska systemet om det inte gick bra och om de kunde låta svenska delen vara kvar som typ farmarlag, fattade jag det som.
Citera
2012-12-28, 00:13
  #12
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Nu är jag inte för att något svenskt lag ska spela i KHL men hur i helvete kan förbundet ha veto över en sån sak?

Står väl varje lag fritt att göra vad fan dom vill.

Man kan ju undra om det är vi eller dom som lever i föredetta Sovjet.

Citat:
Ursprungligen postat av Utahaman
Veto, är väl fel ord, ingen kan väl hindra någon att samarbeta med någon annan organisation.
Men vad händer om nu t.ex ett svenskt lag köper in sig i KHL, men det visar sig kosta mer än det smakar???
Det är väl bland annat dessa frågetecken, som gör att en svensk klubb tvekar gissar jag.

Jodå, det kan mycket väl vara så att SIF har mandat att reglera processen kring utflyttning av ett svenskt lag till KHL. FHR (ryska hockeyförbundet) och SIF är båda medlemmar i IIHF. Dvs, det är tänkbart att man där har satt upp ett regelverk kring hur sådana här övergångsfrågor skall hanteras, och vad klubbarna samt respektive nationella förbund har att säga till om. Precis som vid spelarövergångar. Hur det ser ut, om SIF har fått jättemycket makt eller nästan inget osv, är inget jag har koll på, men vi det är inte alls otänkbart att SIF har en del att säga till om, för att IIHF vill främja stabilitet i de nationella ligorna m.m.

Formellt är det alltså inget förtryck att tala om, eftersom ingen tvingar klubbarna att vara med i ligor administrerade av IIHF/SIF. I praktiken däremot har man såklart inte mycket alternativ. Ja, sålänge man inte frågar konkurrensverket såklart, som dömde ut SBFs förfarande i en inhemsk situation med beröringspunkter hit. Kanske är det här något för herr Bodén att ta upp i Luxemburg, han verkade ju ändå så ivrig ner dit till EU-domstolen innan MoDo nobbade honom. Han skulle väl kunna få ta upp sin vita riddarland och slåss för de svenska lagens rätt att få spela bortamatcher på andra sidan jordklotet. Bussresa till Amur Khabarovsk, det om något vore en mental resa för galningarna i supportertråden att skryta om!
__________________
Senast redigerad av sm910dif 2012-12-28 kl. 00:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback