Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Nu r jag inte fr att ngot svenskt lag ska spela i KHL men hur i helvete kan frbundet ha veto ver en sn sak?
Str vl varje lag fritt att gra vad fan dom vill.
Man kan ju undra om det r vi eller dom som lever i fredetta Sovjet.
Citat:
Ursprungligen postat av Utahaman
Veto, r vl fel ord, ingen kan vl hindra ngon att samarbeta med ngon annan organisation.
Men vad hnder om nu t.ex ett svenskt lag kper in sig i KHL, men det visar sig kosta mer n det smakar???
Det r vl bland annat dessa frgetecken, som gr att en svensk klubb tvekar gissar jag.
Jod, det kan mycket vl vara s att SIF har mandat att reglera processen kring utflyttning av ett svenskt lag till KHL. FHR (ryska hockeyfrbundet) och SIF r bda medlemmar i IIHF. Dvs, det r tnkbart att man dr har satt upp ett regelverk kring hur sdana hr vergngsfrgor skall hanteras, och vad klubbarna samt respektive nationella frbund har att sga till om. Precis som vid spelarvergngar. Hur det ser ut, om SIF har ftt jttemycket makt eller nstan inget osv, r inget jag har koll p, men vi det r inte alls otnkbart att SIF har en del att sga till om, fr att IIHF vill frmja stabilitet i de nationella ligorna m.m.
Formellt r det allts inget frtryck att tala om, eftersom ingen tvingar klubbarna att vara med i ligor administrerade av IIHF/SIF. I praktiken dremot har man sklart inte mycket alternativ. Ja, slnge man inte frgar konkurrensverket sklart, som dmde ut SBFs frfarande i en inhemsk situation med berringspunkter hit. Kanske r det hr ngot fr herr Bodn att ta upp i Luxemburg, han verkade ju nd s ivrig ner dit till EU-domstolen innan MoDo nobbade honom. Han skulle vl kunna f ta upp sin vita riddarland och slss fr de svenska lagens rtt att f spela bortamatcher p andra sidan jordklotet. Bussresa till Amur Khabarovsk, det om ngot vore en mental resa fr galningarna i supportertrden att skryta om!