2012-12-26, 04:46
Medlem
chills.s avatar
När man käkat antidepressiva läkemedel en tid, och sen slutar med dessa så kan det hända en hel del märkliga grejer i skallen. Kallsvettningar, ångest, sömnbrist, och så vidare. Det är ganska lätt att beskriva dessa biverkningar för i princip vem som helst. Ångest kanske kan vara lite svårdefinierat i och för sig, men dom här "brain zapsen" verkar vara omöjliga att beskriva för någon som aldrig haft dessa förr. Dom kan ta in orden och kanske föreställa sig litegrann av vad du säger, men försök att beskriv känslan du har i skallen så att dom verkligen kan relatera till det! Hur gör man?

Jag läste en riktigt bra beskrivning häromdagen, men jag hittar inte tillbaka.

Det sjuka är att, har man haft dom här stötarna i skallen - då kan man relatera direkt till ordet "brain zap". Ingen mer förklaring behövs, det sätter verkligen fingret på känslan.

Men när man ska förklara för mor, far, ens flickvän eller till och med en läkare som aldrig hört talas om något liknande förr, då får man tänka till alltså.

- Slickat på ett 9volts-batteri nångång? Tänk dig den känslan, fast inne i hjärnan istället för på tungan.

- Känslan kan framkallas när som helst, genom att bara röra på ögonen och sätta fokus på något i rummet du är i.

- För varje ny grej du fokuserar blicken på, så blixtrar det till, inte i ögonen, utan i skallen. Ofta inte bara en stöt, gärna tre-fyra på raken.

- För varje stöt så hörs ett tydligt "zap"-ljud i öronen. Det svischar till snabbt. Det är för mig skitsvårt att beskriva ljudet.

- Det "kittlas" på insidan av skallen.

Alltså, jag kan inte. Hjälp mig att beskriva! Jag vet att det finns massvis med folk som haft dom här brain zapsen. Har läst att folk gjort magnetröntgen och dylikt när dom haft detta symptom, utan att det har visat nåt utslag. Det är för mig otroligt, jag hade nog väntat mig att EEG-skärmen skulle blinka utav helvete när det blixtrar till i knoppen.
Citera
2012-12-26, 05:37
Medlem
chills.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gupp1234
Du kanske har ett batteri i huvet?

Yupp, inget är omöjligt...
Citera
2012-12-26, 05:42
Avslutad
Jag kan framkalla ljudet som kommer genom att.. eh.. det går inte att förklara.

Men du har rätt i att det är totalt omöjligt att förklara för någon som inte upplevt det.

//Går igenom det atm
Citera
2012-12-26, 06:22
Medlem
SpooN.s avatar
Vet inte om vi upplever samma men för mig så känns det som ett pulserande tryck typ 3 gånger. Som en lite plätt/blodådra som pulserar innanför skallbenet och skulle man göra hål på kraniet skulle det flöda ut. Nu låter det som jag beskriver hjärnblödning men den pulserande känslan av "brain zap" känns exakt som om du trycker stop på ådrorna vid handleden fast du har det i skallen. Brukar få det ibland på högra hjärnhalvan men tycker det är rätt skönt och inget att oroa sig över.

Känns kanske lite som en brainfreeze också hmm.. pratar vi om samma sak nu? Är det här vanligt?
Citera
2012-12-26, 07:09
Medlem
Mavvelitos avatar
Har samma ibland några gånger om året. Kommer alltid 3 st åt gången. Skulle nästan vilja förklara det som att hjärnan är ett hjärta som slår 3 snabba blixtrande slag på rad som man hör högt i öronen. Ser inga ljus egentligen med det känns som blixtrar. Gör inte ont. Dock har jag inte ätit antidepressiva utan det kommer ibland när jag druckit alkohol.
Citera
2012-12-26, 09:13
Bannlyst
Försök inte att förklara det, kommer ej gå för den som ej kännt på det själv^^

Om dom frågar så ta sönder en tändare som du sedan ger dom en stöt med. Sen säger du "ta bort det som gör ont, tänk dig att det händer INUTI din skalle det är en brainzap!".
Citera
2012-12-26, 09:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
//Går igenom det atm

Stackare, men det är snart över!
Citera
2012-12-26, 10:30
Medlem
fingercuffss avatar
Exploding head syndrome.
Citera
2012-12-26, 10:41
Medlem
Brukarbetecknings avatar
Vet inte om vi tänker på samma, men brukar få något liknande då jag äter psykadelisk svamp.
Börjar ganska tyst och ljudet eskalerar snabbt upp till ett ganska högt "pulserande" eller ekande typ "metalliskt" ljud samtidigt som man får någon slags tryckkänsla i huvudet, till och med lite ont gör det.
Det hela brukar bara vara i ungefär 4-10 sekunder sen går det helt över, men kommer tillbaka då och då.

Väldigt mystiskt och läskigt när det händer.

hänt nån gång att jag har fått det innan jag ska somna eller är väldigt trött utan att jag har tagit svamp också.
Senast redigerad av Brukarbeteckning 2012-12-26 kl. 10:55.
Citera
2012-12-26, 11:07
Medlem
oppositas avatar
Jag råkade också ut för "brain zaps" när jag skulle sluta med mina antidepressiva, men jag fick stötarna genom hela kroppen istället, sjukt jobbigt. Som att få en elstöt från hjärnan ner i tårna via nervsystemet. Hände ibland när jag gick eller vred på huvudet.

Jag beskrev det iallafall som att man får en elstöt genom kroppen, men sen har jag också fått riktiga elstötar från tex elstaket eller statiska prylar. Hatar stötar.
Citera
2012-12-26, 11:28
Medlem
Gobbless avatar
Jag har det också - får dock bara 1 zapp åt gången och kan ibland vakna av ljudet då att jag haft en i sömnen.

Skönt att höra att man inte är ensam -
Citera
2012-12-26, 11:31
Medlem
Det är signalsubstanserna som ställer om sig i hjärnan. Hela hjärnan är full av elektrisk aktivitet. Ifall besvären(biverkningarna) inte går över efter en tid kan du möjligtvis behöva hjälp att ställa om dosen.

Det finns ett medicinskt namn på tillståndet, men jag kommer inte på namnet just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in