2012-12-26, 11:42
Medlem
BrainDisorders avatar
Att dra i sig någon extremt kolsyrad dryck när man precis har vaknat tycker jag är ganska snarlikt.
Men man känner sig riktigt skum med dessa "brain zaps" som du säger, jävla skitpiller.
Citera
2012-12-26, 11:50
Medlem
aftrmths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chills.
När man käkat antidepressiva läkemedel en tid, och sen slutar med dessa så kan det hända en hel del märkliga grejer i skallen. Kallsvettningar, ångest, sömnbrist, och så vidare. Det är ganska lätt att beskriva dessa biverkningar för i princip vem som helst. Ångest kanske kan vara lite svårdefinierat i och för sig, men dom här "brain zapsen" verkar vara omöjliga att beskriva för någon som aldrig haft dessa förr. Dom kan ta in orden och kanske föreställa sig litegrann av vad du säger, men försök att beskriv känslan du har i skallen så att dom verkligen kan relatera till det! Hur gör man?

Jag läste en riktigt bra beskrivning häromdagen, men jag hittar inte tillbaka.

Det sjuka är att, har man haft dom här stötarna i skallen - då kan man relatera direkt till ordet "brain zap". Ingen mer förklaring behövs, det sätter verkligen fingret på känslan.

Men när man ska förklara för mor, far, ens flickvän eller till och med en läkare som aldrig hört talas om något liknande förr, då får man tänka till alltså.

- Slickat på ett 9volts-batteri nångång? Tänk dig den känslan, fast inne i hjärnan istället för på tungan.

- Känslan kan framkallas när som helst, genom att bara röra på ögonen och sätta fokus på något i rummet du är i.

- För varje ny grej du fokuserar blicken på, så blixtrar det till, inte i ögonen, utan i skallen. Ofta inte bara en stöt, gärna tre-fyra på raken.

- För varje stöt så hörs ett tydligt "zap"-ljud i öronen. Det svischar till snabbt. Det är för mig skitsvårt att beskriva ljudet.

- Det "kittlas" på insidan av skallen.

Alltså, jag kan inte. Hjälp mig att beskriva! Jag vet att det finns massvis med folk som haft dom här brain zapsen. Har läst att folk gjort magnetröntgen och dylikt när dom haft detta symptom, utan att det har visat nåt utslag. Det är för mig otroligt, jag hade nog väntat mig att EEG-skärmen skulle blinka utav helvete när det blixtrar till i knoppen.

För mig känns det ungefär som om jag svimmar i en halv sekund men liksom vaknar till av att något exploderar i huvudet innan det blir svart. Mycket obehagligt..
Citera
2012-12-26, 12:28
Medlem
Haha brainzaps! Trodde inte det fanns ett ord för sånt, råkat ut för det ett antal gånger.
Känns som att stöten ska stänga ner hjärnan :S
Citera
2012-12-26, 13:07
Medlem
nicken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tydligsynonym
Det är signalsubstanserna som ställer om sig i hjärnan. Hela hjärnan är full av elektrisk aktivitet. Ifall besvären(biverkningarna) inte går över efter en tid kan du möjligtvis behöva hjälp att ställa om dosen.

Det finns ett medicinskt namn på tillståndet, men jag kommer inte på namnet just nu.
http://en.wikipedia.org/wiki/SSRI_discontinuation_syndrome är det medicinska namnet, "brain zaps" orsakas av en global nedreglering av serotonin som svar på ökade nivåer av serotonin i synaptiska klyftan. Dock är inte själva mekanismen helt förstådd än.
Citera
2012-12-26, 13:23
Medlem
trebbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chills.
Alltså, jag kan inte. Hjälp mig att beskriva! Jag vet att det finns massvis med folk som haft dom här brain zapsen. Har läst att folk gjort magnetröntgen och dylikt när dom haft detta symptom, utan att det har visat nåt utslag. Det är för mig otroligt, jag hade nog väntat mig att EEG-skärmen skulle blinka utav helvete när det blixtrar till i knoppen.

Nu är ju inte MRI/fMRi samma sak som EEG, med fMRI så är det itne så troligt att så transienta fenomen skulle kunna fångas, så det är nog inte ens troligt att någon sån studie genomförts, av denna anledning plus andra anledningar relaterat till tekniken i sig. När det gäller EEG däremot så kan man ju i princip detektera en zap, men nu behöver man ju normalt sett en väldig massa trials för att kunna hitta en signal i allt noise. Att online kunna utläsa brain zaps från EEG likt sleep spindles osv låter lite oroligt. Har själv inte sett någon studie där man försökt kvatifiera dessa saps med EEG, MEG eller något liknande, så om du har någon av dessa skulle det vara skoj att se.

Hade själv brain zaps och läste lite kvalitativa beskrivningar av brain zaps som publicerats, det var dock länge sedan. Du kan ju kolla upp de två refernser som finns under SSRI discontinuation syndrome på engelska wiki. Kanske kan du där få hjälp med en beskrivning som gör att du kan förmedla det du upplever till dina anhöriga.
Citera
2012-12-26, 13:35
Medlem
Min flickvän har samma problem när hon inte tagit sin medicin på några dagar. Hon säger dock att det känns som stötar i kroppen, inte i hjärnan. Börjar i nacken och letar sig upp i huvudet.

Har inte haft så svårt att föreställa mig elchocker, men hon kanske bara har varit dålig på att förklara..
Citera
2012-12-26, 13:58
Medlem
chrille15s avatar
Härligt att någon satt ett namn på det! Har också haft väldigt svårt att förklara det för, fru, läkare mfl.
Brain Zaps är ett perfekt ord! Plus att nu kan man ju härleda till denna tråden när man ska förklara för någon. Har märkt att jag får det när jag är bakfull och trött. Även när man bommat att ta en pilla någon gång.
Keep Rocking Psychos!!
Citera
2012-12-26, 14:03
Medlem
Haha, säger som flera andra; skönt att inte varit ensam om det!

Gick av mina piller för nån månad sen, och upplevde det där VARENDA JÄVLA GÅNG jag tittade i sidled, typ sneglade alltså. Hörde visserligen inga ljud, men det zappade till på nåt jävla vis i hela skallen.

Trodde jag hade fått värre problem än innan medicineringen
Citera
2012-12-26, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cruel-Town
Haha, säger som flera andra; skönt att inte varit ensam om det!

Gick av mina piller för nån månad sen, och upplevde det där VARENDA JÄVLA GÅNG jag tittade i sidled, typ sneglade alltså. Hörde visserligen inga ljud, men det zappade till på nåt jävla vis i hela skallen.

Trodde jag hade fått värre problem än innan medicineringen

Samma här, rörde jag ögonen i sidleds och höll skallen stilla så kunde det komma 2 snabba zapp, satt och lekte runt lite med det där, men jag antog att det var pga medicinen, efter lite googlande så kom jag fram till att det stämde och att många faktiskt kallade det för brain zap^^
Citera
2012-12-26, 14:43
Medlem
GonerStoners avatar
Brukar säga "det laggar"
Kanske svårt att relatera då datorer laggar och då är det ju egentligen bara dumt att säga "det laggar" för att folk kan ju inte relatera till en dator.
Citera
2012-12-26, 15:26
Medlem
mrtowlies avatar
Har upplevt det en gång, en mycket skum känsla. Det närmaste jag kan komma på för att beskriva det är ljudet då man drar sladden ur en elgitarr och tar på den: BZZZZZZ. Det känndes verkligen i skallen och blockerade ut allt annat, som en kortalutning helt enkelt.
Citera
2012-12-26, 15:29
Medlem
Det känns som en hastig rysning i huvudet men med vassa kanter istället för lite luddig känsla som en vanlig rysning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in