2012-12-25, 21:12
Medlem
Zhirgoyts avatar
Jag har gått ett par solosång-kurser och vi en av dessa var det en kille som hade grejer för att spela in och vi fick alla spela in en sång som vi hade jobbat på. Han hade fixat bara musiken från dessa låtar så vi fick sjunga in och sedan fixade han lite i sin dator och så fick vi det skickat till oss någon vecka senare.

Om ni vill höra resultatet: http://www.freewebs.com/zhirgoyt/Your%20song%20....mp3.

Jag vet att det blir aningen surt, och jag hamnde lite före, under refrängen, men det fanns inte tid att göra det snyggare just då.

Nu skulle jag vilja syssla lite med detta själv, men har ingen aning hur man gör. Vad behöver jag för mick, ingång till datorn (sitter på en pc utan något speciellt ljudkort), program och behöver jag bli skitduktig på det programmet innan det låter bra (för jag är ganska säker på att han la på någonting på "raw"-materialet)?

Hemskt tacksam för svar.
Z
Senast redigerad av Zhirgoyt 2012-12-25 kl. 21:26.
Citera
2012-12-25, 21:46
Medlem
MaryBells avatar
Kan ju börja med at skaffa et ljudkort, en mic (kondensator) och nåt innspelningsprogram, typ Cubase eller Pro tools. En trum-maskin kan ochså vara bra at ha. Kan du spela nåt instrument?
Citera
2012-12-25, 21:51
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryBell
Kan ju börja med at skaffa et ljudkort, en mic (kondensator) och nåt innspelningsprogram, typ Cubase eller Pro tools. En trum-maskin kan ochså vara bra at ha. Kan du spela nåt instrument?

Tack för svaret!
Har du förslag på specifika inköp jag borde göra? Kanske med länkar?

Jag tänkte på nåt vänster tippa musiken från låtar... Men det kanske inte går? Har hört mängder av folk på youtube där musiken är EXAKT som i originalet.
Citera
2012-12-25, 22:00
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhirgoyt
Tack för svaret!
Har du förslag på specifika inköp jag borde göra? Kanske med länkar?

Jag tänkte på nåt vänster tippa musiken från låtar... Men det kanske inte går? Har hört mängder av folk på youtube där musiken är EXAKT som i originalet.

Pojkvännen spelar inn lite egna låtar, men har ingen erfarenhet med pre-innspelat komp. Kan endå recomenderar följande:

Ljud kort

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=79315&artno=297846

Software (här kan du ochså hitta crackade versjoner gratis online)

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=86992&artno=299995

Mikrofån

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=43977&artno=270116
Citera
2012-12-25, 22:05
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryBell
Pojkvännen spelar inn lite egna låtar, men har ingen erfarenhet med pre-innspelat komp. Kan endå recomenderar följande:

Ljud kort

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=79315&artno=297846

Software (här kan du ochså hitta crackade versjoner gratis online)

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=86992&artno=299995

Mikrofån

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=43977&artno=270116

Tack så mycket! Tror jag får försöka hitta något i en lägre prisklass till att börja med, men nu har jag en utgångspunkt i alla fall.
Citera
2012-12-25, 22:09
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhirgoyt
Tack så mycket! Tror jag får försöka hitta något i en lägre prisklass till att börja med, men nu har jag en utgångspunkt i alla fall.

Fråga i nån affär, det finns säkert rimligare alternativ. Mic'ar och ljudkort kan ochså kjöpas 2nd hand.
Citera
2012-12-25, 22:24
Medlem
Skrffis avatar
Focusrite-ljudkortet är mycket prisvärt och jag rekommenderar det verkligen, och micken har jag aldrig använt så jag ska inte uttala mig om den. Det finns dock många billigare mickrofoner som fungerar bra. Du letar efter en stormembrans-kondensator-mikrofon.

Ett mycket bra alternativ till protools i det här fallet är REAPER. Du kan ladda ned demoversionen (som är en fullversion för all framtid, bara att du har laglig rätt att använda det i en månad), och sedan köpa full licens för 300 kronor. Det kan göra allt som Pro tools kan göra för dig. Addera på alla miljontals gratis VST-pluggar om du skulle intressera dig mer för ljudproduktion, så är reaper ett mycket bättre och billigare alternativ.

Trummaskin som någon nämnde behöver du verkligen inte. Det kan du fixa inuti ditt DAW (digital audio workstation, samlingsnamn för program som pro tools, reaper, logic, FL studio)

För att svara på dina frågor, du kommer att behöva lägga ned en del tid, men hur mycket beror helt på. För att spela in ljud och ordna det så det hamnar rätt i takt, så behöver du inte mer än en kväll. För att det ska låta proffisionellt, behöver du minst flera år. Du kan lägga dig var du vill i den skalan, beroende på ambitionsnivå.

När du ska köpa saker, kolla priser och sådant på thomann.de, för de är väldigt ofta billigast.

Enda sättet att plocka musiken från låtar är att komma över en instrumental-version. Det finns väldigt ofta.

Se till att inte lita blint på personalen i din lokala musikaffär. De kan ofta vara kunniga, men kom ihåg att de fortfarande är säljare. Så har du ingen aning, så prata med dem, och sedan gå hem och konsultera med google och resten av internet, och sen ta ett beslut.

När det gäller att lära sig programmet (vilket DAW du nu än väljer), youtube är din bästa vän. Det finns tutorials för precis allting.
Citera
2012-12-27, 15:16
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrffi
Focusrite-ljudkortet är mycket prisvärt och jag rekommenderar det verkligen, och micken har jag aldrig använt så jag ska inte uttala mig om den. Det finns dock många billigare mickrofoner som fungerar bra. Du letar efter en stormembrans-kondensator-mikrofon.

Ett mycket bra alternativ till protools i det här fallet är REAPER. Du kan ladda ned demoversionen (som är en fullversion för all framtid, bara att du har laglig rätt att använda det i en månad), och sedan köpa full licens för 300 kronor. Det kan göra allt som Pro tools kan göra för dig. Addera på alla miljontals gratis VST-pluggar om du skulle intressera dig mer för ljudproduktion, så är reaper ett mycket bättre och billigare alternativ.

Trummaskin som någon nämnde behöver du verkligen inte. Det kan du fixa inuti ditt DAW (digital audio workstation, samlingsnamn för program som pro tools, reaper, logic, FL studio)

För att svara på dina frågor, du kommer att behöva lägga ned en del tid, men hur mycket beror helt på. För att spela in ljud och ordna det så det hamnar rätt i takt, så behöver du inte mer än en kväll. För att det ska låta proffisionellt, behöver du minst flera år. Du kan lägga dig var du vill i den skalan, beroende på ambitionsnivå.

När du ska köpa saker, kolla priser och sådant på thomann.de, för de är väldigt ofta billigast.

Enda sättet att plocka musiken från låtar är att komma över en instrumental-version. Det finns väldigt ofta.

Se till att inte lita blint på personalen i din lokala musikaffär. De kan ofta vara kunniga, men kom ihåg att de fortfarande är säljare. Så har du ingen aning, så prata med dem, och sedan gå hem och konsultera med google och resten av internet, och sen ta ett beslut.

När det gäller att lära sig programmet (vilket DAW du nu än väljer), youtube är din bästa vän. Det finns tutorials för precis allting.

Tack! Skall ta mig en titt på allt det här. Ska få hjälp av en kompis att testa att spela in hemma hos honom först, så att jag vet hur roligt jag tycker att det är först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in