2012-12-25, 19:07
Medlem
Älgkött är tänkt att stå på middagsbordet på nyårsafton. Skulle behöva förslag på vad för typ av kött -stek eller biffar?
Då älg tydligen är rätt så torrt så bör man ju även välja tillagningsmetod.
Vad är experternas förslag?
Senast redigerad av plainvanilla 2012-12-25 kl. 19:10.
Citera
2012-12-25, 19:57
Medlem
Lätt! Du måste tillaga Kälknul. Vi har det på Nyårsmiddagen varje år. Det kan vara en av de godaste kötträtterna som finns när den tillagas bra!
Citera
2012-12-25, 20:05
Medlem
christerys avatar
Tjärknul är inte dumt, blir som rostbiff, äts kall. Annars är den torr som en öken om man ska göra nåt annat än gryta. Går att göra bra (min bror lyckas) men jag tror han tar recept från jakttidningar. Fan vet om det inte är såsen eller att han späckar med bacon för jag lyckas aldrig.

Lång tillagning och feta tillbehör är nog det bästa tipset till älg, åsså kolla på forum som hanterar såna styckdetaljer. Jag gör köttsoppa på i princip allt jag hittar men det är nog inte en nyårsmeny som du tänkt.
Citera
2012-12-25, 20:32
Medlem
Fick höra detta från annat håll också. Så får det bli. Tack för hjälpen
Citera
2012-12-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Älgkött är tänkt att stå på middagsbordet på nyårsafton. Skulle behöva förslag på vad för typ av kött -stek eller biffar?

Mannen.. Inget kött är torrt från början liksom det mesta vilt så är det fettsnålt, så därför är varmsamhet och stekgrad extra viktigt.

En stek som du drar in i en torkad kryddblandning och serverar med mustig sås med svamp och krispig potatiskaka smaksatt med vällagrad präst eller västerbottenost.

Kryddblandning:
Timjan
Enbär
Svart/grönpeppar
Fänkålsfrö
Salt
Citera
2012-12-25, 21:04
Medlem
Citat:

Allting som tillagas dåligt blir torrt. Älg är bara mer viktigt att det görs rätt annars blir det torrt. Jag tycker själv älgfilé som stek hårt för yta och sen sätts in i ugnen till relativt låga grader är mört och inte alls torrt. Men det är ju som sagt inte köttets fel utan snarare tillagarens. Gör sås för säkerhetsskull om du känner dig osäker.
Citera
2012-12-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Allting som tillagas dåligt blir torrt. Älg är bara mer viktigt att det görs rätt annars blir det torrt. Jag tycker själv älgfilé som stek hårt för yta och sen sätts in i ugnen till relativt låga grader är mört och inte alls torrt. Men det är ju som sagt inte köttets fel utan snarare tillagarens. Gör sås för säkerhetsskull om du känner dig osäker.

Jag tackar för all input. Detta skall bli spännande
Citera
2012-12-25, 22:33
Medlem
När vi talar om älgkött, är det någon som brukar göra älgtartar? Varit sugen på att göra det ett tag, men aldrig blivit av.
Citera
2012-12-25, 22:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag tackar för all input. Detta skall bli spännande
Gör porterstek istället med en god gräddig potatisgratäng till, alt.klyftpotatisk och rotfrukter i ugn.

Såsen är grejen , överjordiskt gott.
Citera
2012-12-26, 12:31
Medlem
Allt beror ju vilken styckdetalj man har tillgänglig, vad har TS tänkt sig. Älg är mycket gott kött.
Citera
2012-12-26, 12:34
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Gör en mustig älggryta!
Älggryta med chili
5 port.

1 kg älggrytbitar
2 msk olja
2½ dl viltbuljong
1 tsk Santa Maria Red chiliflakes
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
½ tsk chilipulver
400g krossade tomater
½ msk tomatpuré
½ tsk kummin
½ msk vetemjöl
1 tsk oregano
½ tsk socker
salt, peppar

Sätt ugnen på 150º.
Bryn köttet i en gryta.
Koka upp 1 dl av buljongen och häll över chiliflaksen, låt stå och dra 10 -15 min.
Skala och hacka lök och vitlök, fräs dem i olja utan att de tar färg.
Mixa löken med chiliflakes, chilipulver, krossade tomater och tomatpuré till en slät puré.
Rosta kumminfröna i en stekpanna, pudra över mjölet och tillsätt lök- och tomatpurén, oregano och resten av buljongen.
Smaka av med socker, salt och peppar. Låt koka i 5 min.
Häll såsen över köttet i grytan och ställ in grytan med lock i ugnen ca 1- 1½ timme eller tills köttet är mört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in