Personen som vill "anställa" dig är ute efter att skattefuska och ge dig lönen (fickpengarna) svart. Du har helt rätt i att semesterersättningen är lagstadgad. Om du bara sommarjobbar har du inte rätt till semesterdagar, men semesterersättningen (som du får istället, även vid kortare anställningar) går inte att avtala bort på något vis.
Följande hittade jag på
http://www.nutek.se/sb/d/303/a/1324 :
Enligt semesterlagen har alla anställda rätt till 25 dagars semester per år. En anställd som påbörjar sin anställning efter den 31 augusti har endast rätt till fem dagars obetald semester under resterande del av året. Kortare anställningar som räcker högst tre månader och som omfattar högst 60 timmar ger inte rätt till någon ledighet alls. Då har den anställde istället rätt till semesterersättning. Den ska normalt betalas ut tillsammans med den ordinarie lönen. Semesterersättningen för korttidsanställda beräknas på samma sätt som semesterlönen.
Den anställde har enligt semesterlagen rätt till en semesterlön som motsvarar 12 procent av den lön som betalats ut under intjänandeåret. Med lön likställs timlön, månadslön, lönetillägg och vissa förmåner såsom ackord, provision med mera. Kostnadsersättningar och värdet av till exempel bilförmån, bostadsförmån och kostförmån räknas däremot inte med i löneunderlaget.
Sedan när vi kommer till lönen...
55 spänn? Visst existerar det minimilöner, och eventuella kollektivavtal som gäller även för obundna (ej fackligt anslutna) personer. Jag gjorde en snabb överslagsräkning här, och för en 18-åring (eller äldre) så bör minimilönen ligga på någonstans över 70 kr/t
...men här är jag lite osäker. Det KAN ju vara så illa att man som arbetsgivare kan slinka undan kollektivavtalen genom att inte ha NÅGON fackligt ansluten på arbetsplatsen, men det kanske någon annan än jag kan reda ut bättre?
I vilket fall som helst... 55 kr är ett hån.