2005-04-26, 20:20
Medlem
Jag var nyss på "anställningsintervju" för ett sommarjobb. Jobbet innebär att stå i en kiosk och sälja godis, hyra ut minigolfklubbor etc. Jag frågar vad lönen är och får då svaret: "55 kronor i timmen, det är vad vi kan betala här. Och semesterersättning kör vi inte med."
Vafan? För det första ska man väl som 18-åring i en kiosk har bättre betalt än 55 kr/timme, och för det andra är väl semesterersättning lagstadgat? Eller har jag fel? Kan man avtala bort semesterersättning?

Nej, jobbet ska jag inte ta. Jag slavar hellre på en restaurang för 75 kr/h + semesterersättning.
Citera
2005-04-26, 21:02
Medlem
Starta eget!

// peakk
Citera
2005-04-26, 21:05
Medlem
plastankas avatar
Kolla med facket om inte annat, fan 55:-/h e fan inte LITE illa heller...fick 68,50 när ja va 15 på ett bygge
Citera
2005-04-27, 01:12
Medlem
Vädurs avatar
Personen som vill "anställa" dig är ute efter att skattefuska och ge dig lönen (fickpengarna) svart. Du har helt rätt i att semesterersättningen är lagstadgad. Om du bara sommarjobbar har du inte rätt till semesterdagar, men semesterersättningen (som du får istället, även vid kortare anställningar) går inte att avtala bort på något vis.

Följande hittade jag på http://www.nutek.se/sb/d/303/a/1324 :
Enligt semesterlagen har alla anställda rätt till 25 dagars semester per år. En anställd som påbörjar sin anställning efter den 31 augusti har endast rätt till fem dagars obetald semester under resterande del av året. Kortare anställningar som räcker högst tre månader och som omfattar högst 60 timmar ger inte rätt till någon ledighet alls. Då har den anställde istället rätt till semesterersättning. Den ska normalt betalas ut tillsammans med den ordinarie lönen. Semesterersättningen för korttidsanställda beräknas på samma sätt som semesterlönen.

Den anställde har enligt semesterlagen rätt till en semesterlön som motsvarar 12 procent av den lön som betalats ut under intjänandeåret. Med lön likställs timlön, månadslön, lönetillägg och vissa förmåner såsom ackord, provision med mera. Kostnadsersättningar och värdet av till exempel bilförmån, bostadsförmån och kostförmån räknas däremot inte med i löneunderlaget.

Sedan när vi kommer till lönen...
55 spänn? Visst existerar det minimilöner, och eventuella kollektivavtal som gäller även för obundna (ej fackligt anslutna) personer. Jag gjorde en snabb överslagsräkning här, och för en 18-åring (eller äldre) så bör minimilönen ligga på någonstans över 70 kr/t
...men här är jag lite osäker. Det KAN ju vara så illa att man som arbetsgivare kan slinka undan kollektivavtalen genom att inte ha NÅGON fackligt ansluten på arbetsplatsen, men det kanske någon annan än jag kan reda ut bättre?
I vilket fall som helst... 55 kr är ett hån.
Citera
2005-04-27, 02:29
Medlem
david85s avatar
Det finns ingen lagstadgad minimilön i Sverige. 55kr är dock som redan sagt ett hån mot en människa över 15
Citera
2005-04-27, 11:37
Medlem
Kristianstads kommun betalar 16-åringarna 41 kr/h och 17-åringarna 46 kr/h. Det är verkligen slavarbete.

De senaste två åren har jag arbetat i en glasskiosk med 55 kr/h. Bara förra året fick jag semesterersättning och inget år har jag skrivit på kontrakt. Det är i deras restaurang (en avdelning för glass och en för mat) jag ska jobba nu i sommar, men där får man som sagt 75 kr/h och numera även sin semesterersättning. Inget OB och ingen övertidsersättning, men men...

Tack för svaren.
Citera
2005-04-27, 11:51
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misanthropique
Kristianstads kommun betalar 16-åringarna 41 kr/h och 17-åringarna 46 kr/h. Det är verkligen slavarbete.

De senaste två åren har jag arbetat i en glasskiosk med 55 kr/h. Bara förra året fick jag semesterersättning och inget år har jag skrivit på kontrakt. Det är i deras restaurang (en avdelning för glass och en för mat) jag ska jobba nu i sommar, men där får man som sagt 75 kr/h och numera även sin semesterersättning. Inget OB och ingen övertidsersättning, men men...

Tack för svaren.
Det är rätt intressant (samma sak har förekommit i andra kommuner tidigare) att kommuner tillåts sysselsätta ungdomar med rena fickpengar, och argumentet att 'det är viktigt att dom har nå't att göra'. Sant iofs, men om en privat ag underskrider kollektivavtalsenliga minimilöner, då kommer media och facket igång direkt.

Uddevalla kommun kallade anställningsförhållandet förra året för "feriepraktik", och erbjöd 23:- per timma - http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=128893&highlight=uddevalla
Citera
2005-04-27, 12:49
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Personen som vill "anställa" dig är ute efter att skattefuska och ge dig lönen (fickpengarna) svart. Du har helt rätt i att semesterersättningen är lagstadgad. Om du bara sommarjobbar har du inte rätt till semesterdagar, men semesterersättningen (som du får istället, även vid kortare anställningar) går inte att avtala bort på något vis.

Följande hittade jag på http://www.nutek.se/sb/d/303/a/1324 :
Enligt semesterlagen har alla anställda rätt till 25 dagars semester per år. En anställd som påbörjar sin anställning efter den 31 augusti har endast rätt till fem dagars obetald semester under resterande del av året. Kortare anställningar som räcker högst tre månader och som omfattar högst 60 timmar ger inte rätt till någon ledighet alls. Då har den anställde istället rätt till semesterersättning. Den ska normalt betalas ut tillsammans med den ordinarie lönen. Semesterersättningen för korttidsanställda beräknas på samma sätt som semesterlönen.

Den anställde har enligt semesterlagen rätt till en semesterlön som motsvarar 12 procent av den lön som betalats ut under intjänandeåret. Med lön likställs timlön, månadslön, lönetillägg och vissa förmåner såsom ackord, provision med mera. Kostnadsersättningar och värdet av till exempel bilförmån, bostadsförmån och kostförmån räknas däremot inte med i löneunderlaget.

Sedan när vi kommer till lönen...
55 spänn? Visst existerar det minimilöner, och eventuella kollektivavtal som gäller även för obundna (ej fackligt anslutna) personer. Jag gjorde en snabb överslagsräkning här, och för en 18-åring (eller äldre) så bör minimilönen ligga på någonstans över 70 kr/t
...men här är jag lite osäker. Det KAN ju vara så illa att man som arbetsgivare kan slinka undan kollektivavtalen genom att inte ha NÅGON fackligt ansluten på arbetsplatsen, men det kanske någon annan än jag kan reda ut bättre?
I vilket fall som helst... 55 kr är ett hån.

Men hur är det med semesterersättningen egentligen? Jag är fast anställd och jag får ut ca 13.300 kr netto i månaden. Under semestern får jag ut ca 100 kr mer om dagen vilket brukar bli ungefär 15.300 kr netto, stämmer det?
Citera
2005-04-27, 13:00
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Men hur är det med semesterersättningen egentligen? Jag är fast anställd och jag får ut ca 13.300 kr netto i månaden. Under semestern får jag ut ca 100 kr mer om dagen vilket brukar bli ungefär 15.300 kr netto, stämmer det?
Svårt att veta, olika avtalsområden skiljer sig åt. Diffen skulle kunna motsvara semestertillägget, något olika uträkningsmodeller inom olika avtalsområden, inom t ex HTF gäller semestertillägg på 0,8 % av månadslönen för varje betald semesterdag.
Citera
2005-04-27, 16:10
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Svårt att veta, olika avtalsområden skiljer sig åt. Diffen skulle kunna motsvara semestertillägget, något olika uträkningsmodeller inom olika avtalsområden, inom t ex HTF gäller semestertillägg på 0,8 % av månadslönen för varje betald semesterdag.

Ok, tack, det är säkert så det är. Då är ju mina siffror rätt.
Citera
2005-04-27, 16:17
Medlem
Hurkels avatar
Jag har jobbat för 40kr/h åt kommunen. Kommer inte ihåg om det sedan blev mer för semesterersättning men det bör man väl ha haft. Dock vet jag att jag fick semesterersättning när jag delade ut tidningar en gång i veckan på söndagar.

Sedan har jag ju försvarat Sverige för 66kr(x2) om dagen...
Citera
2005-04-27, 18:40
Medlem
miklons avatar
Och när vi ändå är inne på avdelningen "hur kommunen skaffar sig billig arbetskraft" så verkar det i vissa studentstäder vara standard att kommunen låter studenter som inte har fått sommarjobb delta i "kompetenshöjande aktiviteter" (läs: gräsklippning, staketmålning osv) i utbyte mot socialbidrag. Att man istället kan erbjuda studenterna att utföra arbetet som anställda, för avtalsenlig lön, så att man slipper söka socialbidrag, verkar inte ha slagit kommuncheferna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in