2005-04-27, 20:58
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Och när vi ändå är inne på avdelningen "hur kommunen skaffar sig billig arbetskraft" så verkar det i vissa studentstäder vara standard att kommunen låter studenter som inte har fått sommarjobb delta i "kompetenshöjande aktiviteter" (läs: gräsklippning, staketmålning osv) i utbyte mot socialbidrag. Att man istället kan erbjuda studenterna att utföra arbetet som anställda, för avtalsenlig lön, så att man slipper söka socialbidrag, verkar inte ha slagit kommuncheferna.

Jo men att anställa kostar betydligt mer vilket skulle leda till att färre latmaskar skulle få något att göra och rätt många latmaskar skulle fått socialbidrag ändå utan att ens behöva göra någon som helst nytta.
Citera
2005-04-27, 21:17
Medlem
Fortsätter på den inslagna vägen om kommunens löner. Visst kan det vara kontroversiellt med att kommuner betlar 16-17 åringar väldigt låga löner, men tycker samtidigt att det är en åldersgrupp som går (oftast) i skolan och är på sommarlov och att det finns ett mervärde i att just de får jobba några veckor under sommaren, ett mervärde som inte bara är pengar.
Om de skulle få högre lön skulle det leda till att färre skulle få prova på att jobba och ta ansvar och det tycker jag är ett sämre alternativ.

Att studenter arbetar extra och får klippa gräs etc. för att få socialbidrag är därmot värre, där handlar det enbart om utnyttjande av kompetens och ett hån mot landets studenter. Därmot kan jag tycka att alla studenter ska göra sitt yttersta för att skaffa sig ett sommarjobb så att de slipper leva på bidrag, de som inte anstränger sig, kan dock få slava lite för att få pengar.
Citera
2005-04-27, 21:44
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misanthropique
Kristianstads kommun betalar 16-åringarna 41 kr/h och 17-åringarna 46 kr/h. Det är verkligen slavarbete.

De ungdomar som jag ser på somrarna med kommunala jobb verkar ju inte direkt jobba ihjäl sig.

Min farbror anlitar polska bärplockare. Det främsta skälet är inte att de är billiga utan det främsta skälet är att inga svenskar vill ha jobben.
Citera
2005-04-27, 22:03
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulltext
Jo men att anställa kostar betydligt mer vilket skulle leda till att färre latmaskar skulle få något att göra och rätt många latmaskar skulle fått socialbidrag ändå utan att ens behöva göra någon som helst nytta.

Visst är det så, men jag tycker ändå att om det finns jobb som behöver utföras så bör kommunen annonsera efter anställda som kan göra det istället för att kallt räkna med att det ska finnas tillfälliga socialbidragstagare som kan göra jobbet.

Iofs är ju kärnan i problemet att man som student har ett ologiskt uppehåll i studierna på nästan tre månader varje år, men det är ju en annan femma.
Citera
2005-04-28, 01:56
Medlem
scitors avatar
Citat:
De ungdomar som jag ser på somrarna med kommunala jobb verkar ju inte direkt jobba ihjäl sig.

Tjänar mycket, jobbar mycket - tjänar lite, jobbar lite. Det hägrar väl inte varken löneökning eller karriärstegeklättring runt hörnet även om dubblar antalet klippa kvadrameter gräs...

Mina egna sommarjobbslöner:
14 år: 45 kr/h + 12% (byggjobbare)
15 år: 55 kr/h + 12% (byggjobbare)
16 år: 80 kr/h + 12% (byggjobbare)
17 & 18 år: 92 kr/h + 12% (byggjobbare)
18 år: 105 kr/h (lagerarbete, semesterersättningen "inbakad" enligt chef )

Jobbar just nu extra i en ICA-affär och på de lönespecar jag fått har det inte stått någonting om semesterersättning. Men det kanske kommer sen...
Citera
2005-04-28, 06:46
Medlem
Auditors avatar
Av alla sommar/vikariejobb som jag haft så har det aldrig stått nått om semesterersättning. utan den har kommit som en klumpsumma i sammband med sista lönen.
Citera
2005-04-28, 06:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Ok, tack, det är säkert så det är. Då är ju mina siffror rätt.

Absolut, tycker jag känner igen de där siffrorna ganska precis.
Citera
2005-04-28, 12:13
Medlem
Citat:

Min farbror anlitar polska bärplockare. Det främsta skälet är inte att de är billiga utan det främsta skälet är att inga svenskar vill ha jobben.

Näe, det beror förstås helt och hållet på vilket jobb man har. Jag arbetade på ett dagis när jag var 15-16 och visst, gillar man ungar är det ju knappast slit att leka med dem åtta timmar om dagen. Jag led i tre veckor. Men det finns ju kommunala jobb i form av parkarbete och städning också, och det är väl åtminstone lite mer slitsamt.

Men visst är det så att man helst vill ha 300 kr/h utan att behöva göra någonting.
Citera
2005-04-28, 13:20
Medlem
De Larges avatar
Jag sommarjobbade 2 sommrar i rad för 25kr i timmen, parkarbete och amdministration. Jag var 14 och 15 år, jävla slavlön.
Citera
2005-04-29, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misanthropique
Jag var nyss på "anställningsintervju" för ett sommarjobb. Jobbet innebär att stå i en kiosk och sälja godis, hyra ut minigolfklubbor etc. Jag frågar vad lönen är och får då svaret: "55 kronor i timmen, det är vad vi kan betala här. Och semesterersättning kör vi inte med."
Vafan? För det första ska man väl som 18-åring i en kiosk har bättre betalt än 55 kr/timme, och för det andra är väl semesterersättning lagstadgat? Eller har jag fel? Kan man avtala bort semesterersättning?

Nej, jobbet ska jag inte ta. Jag slavar hellre på en restaurang för 75 kr/h + semesterersättning.

Den lönen är rena svält lönen. Om du är 18 år så ska du ha
MINST 81.42 i timmen
Dessutom ska du ha ob-tillägg om du jobbar efter kl 18 på vardagar
Efter kl. 12 på Lördagar samt hela arbetstiden på söndagar.
Semmester ersättningen är på 13% av intjänade pengar och skall betalas ut på slutlönen, dvs den sista lönen du får.
Sedan ska du ha ett anställningsbevis när du börjar där det står dina arbetsuppgifter, din lön och din arbetstid dvs hur mycket du ska jobba tex 20 timmar i veckan. dessutom ska det stå anställningsform. och mellan vilka datum du arbetar om du ska vara sommarvikarie.
Du kan läsa mer på www.handels.se eller pm:a mig om du undrar nåt.
Citera
2005-04-29, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Det är rätt intressant (samma sak har förekommit i andra kommuner tidigare) att kommuner tillåts sysselsätta ungdomar med rena fickpengar, och argumentet att 'det är viktigt att dom har nå't att göra'. Sant iofs, men om en privat ag underskrider kollektivavtalsenliga minimilöner, då kommer media och facket igång direkt.

Uddevalla kommun kallade anställningsförhållandet förra året för "feriepraktik", och erbjöd 23:- per timma - http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=128893&highlight=uddevalla

Jag antar att Byggnads inleder blockad mot alla dessa kommuner.
Citera
2005-04-29, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auditor
Av alla sommar/vikariejobb som jag haft så har det aldrig stått nått om semesterersättning. utan den har kommit som en klumpsumma i sammband med sista lönen.

Samma här. Jag fick 2,17 kr i utbetalning ett halvår efter jag slutat. Då var den månaden räddad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in