• 1
  • 2
2012-12-24, 01:22
Bannlyst
Jag har tänkt bjuda in bekanta för att fira julens faciliteter.
Men har tyvärr dålig inspiration till vilka rätter jag ska ta med i det somaliska varianten av julbord.

Vore sjusst om ni kunde hjälpa mig kring den punkten

Senast redigerad av Zoomalier 2012-12-24 kl. 01:31.
Citera
2012-12-24, 09:44
Medlem
Revbenspjäll gjort på nötrevben
Nötköttbullar
Hönskorv
janson
Fisk på längden och tvären, somalier gillar fisk. (lax,lutfisk,sill)
En snapps (alkholfri) Piratens beska

Citera
2012-12-24, 10:28
Medlem
Studsbolls avatar
Utan att någonsin sett somalier fira jul kan jag rekommendera får och kamel. Både bra till familjemys och blir en bra gryta som förenar en ullig, bräkig smak med det vaggande, långsamma. Man måste efterstäva smaker som symboliserar sitt lands traditioner.

Men TS verkligen är somalier vore det bra om du frågar någon släkting om vad som är lämpligt. Sedan kan du rapportera tillbaka här i tråden, för jag är nyfiken.
Citera
2012-12-24, 11:07
Medlem
htdgs avatar
Man har kameler (dromedarer) på ungefär samma sätt som vi har kor. De äter mycket kamel och dricker kamelmjölk.
Citera
2012-12-24, 11:36
Medlem
igl0s avatar
Sambos med feta,färs !
Citera
2012-12-24, 18:10
Medlem
kebab utan sås?
Citera
2012-12-24, 18:19
Medlem
undervattenfisks avatar
Du kom ju på i sista sekund att du skulle fira en somalisk jul (firar muslimer jul?)
Citera
2012-12-24, 20:17
Medlem
Somalier gillar väll pasta tror jag (tack vare Italienska inflytandet på hemlandet)..
Friterad/panerad fisk gillar dem också.
Citera
2024-12-07, 20:12
Medlem
Mohaves avatar
Till skillnad från när den här tråden startades, så kryllar det nu av somalier i Sverige. Kanske är någon av dessa Flashbackmedlem och kan svara på frågan?
Citera
2024-12-07, 22:29
Medlem
Av alla muslimska invandrargrupper i Sverige så är somalierna striktast med halal. Araber äter i regel nöt och kyckling. Så det räcker med att undvika fläsk. Medan somalier kräver att köttet måste vara halalslaktat. Men till jul äter man mycket fisk och det kan ju somalier äta. Om du ska göra någon inläggning är det bra att vera att ättika är halal.

Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Till skillnad från när den här tråden startades, så kryllar det nu av somalier i Sverige. Kanske är någon av dessa Flashbackmedlem och kan svara på frågan?

kryllade av somalier i Sverige år 2012 också.
Citera
2024-12-08, 11:01
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

Tror det finns 1 Zomalisk restaurang i hela sverige eller max 1,5 hehe
Kanske svarar underförstått på att det finns inte så mycket att hänga i Julgranen
eller att du kan ens kan förvänta dig ett svar på svenska iaf :-)
Citera
2024-12-09, 08:53
Medlem
Har ett gäng somalier på mitt jobb och ser vad dom har i lunchlådan:

Pasta i stora lass, gärna en glasslåda full. Oklart vad det är för sås om det är någon ens, brukar se några små köttaktiga bitar och kanske lite stekt lök iblandat.

Ris i stora lass, tillbehör likt ovan.

Libabröd. Ätes med det mesta.

Bananer. Alla somalier äter banan ihop med all annan mat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in