2012-12-23, 21:59
Medlem
Brukar stå att hjärnan är färdigutvecklad vid 20 års ålder, lite olika, har läst 25 år också.
Man får intrycket av att man inte man inte kan lära sig något mer, vilket verkligen inte kan stämma!
Jag är 20 nu å har lite ångest över att jag inte utvecklat mig eller vad man ska säga, har spenderat för mkt dötid vid min dator.

Vill ändra på mig å börja utveckla mig själv å lära mig nya saker osv, läsa mer, osv.

Men vad innebär det igentligen? Utvecklar man inte hjärnan efter den åldern eller?
Citera
2012-12-23, 22:04
Medlem
Infogas avatar
Självklart kan man lära sig nya saker efter att man fyllt 25...
Det som menas med färdigutvecklad är nog snarare att din hjärna har uppnått full kapacitet, dvs du är nu optimal och du kan tänka klarare och snabbare än förut.
Det betyder definitivt inte att din hjärna är "full" så du inte kan få in mer information i den.
Citera
2012-12-23, 22:22
Medlem
HarmonicAces avatar
Främst är det prefrontala cortex eller pannloberna som behöver upp till 25 års ålder för att utvecklas.

Dessa områden har mer att göra med "social intelligens" än att lära sig "nya saker" etc.

Men om du har ångest över att du spenderar för mycket tid vid datorn har du säkert rätt, har du någon form av plan hur du ska klara ditt liv?
Citera
2012-12-23, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infoga
Självklart kan man lära sig nya saker efter att man fyllt 25...
Det som menas med färdigutvecklad är nog snarare att din hjärna har uppnått full kapacitet, dvs du är nu optimal och du kan tänka klarare och snabbare än förut.
Det betyder definitivt inte att din hjärna är "full" så du inte kan få in mer information i den.
ok bra svar. Men att hjärnan uppnåt full kapacitet, kan man inte utveckla högre kapacitet då eller?
Känns knappast som det tar slut då. jag tkr man utvecklar hjärnan fram till 30, efter 30+ nånting så är man inte lika snabb som man var förr. Så vid 30 har man typ uppnåt sina fullaste kapacitet tkr ja. 20-25 är för ungt.
Citera
2012-12-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Främst är det prefrontala cortex eller pannloberna som behöver upp till 25 års ålder för att utvecklas.

Dessa områden har mer att göra med "social intelligens" än att lära sig "nya saker" etc.

Men om du har ångest över att du spenderar för mycket tid vid datorn har du säkert rätt, har du någon form av plan hur du ska klara ditt liv?
Jaa alltså jag ska ändra min vanor nu. Ska börja leva livet. Har levt ett aldeles för osocialt, ensamt liv senaste typ 3 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in