• 1
  • 2
2012-12-23, 18:05
Medlem
Låt oss säga att du äger en Nattklubb. En stor nattklubb, typ ett stort inneställe. Eftersom det väldigt lätt kan uppstå bråk väljer du att skaffa väktare från ett företag som securitas. Hur många väktare kan det krävas? Låt oss säga att du skaffar 6 stycken. Är det rimligt?

Hursomhelst, min huvudfråga är: Vad kommer detta att kosta dig om året?
Citera
2012-12-23, 18:18
Bannlyst
Över miljonen tippar jag på.
Citera
2012-12-23, 18:28
Medlem
GrumpyOldMans avatar
6 väktare /ordningsvakter som jobbar heltid natt med avtalsenlig månadslön = 6 x 22800 plus OB tillägg = 1.641.600, om du anställer dem själv. Om du hyr in dem från t ex Securitas stiger kostnaden ytterligare.

Edit: Plus sociala avgifter om du anställer dem själv.
Citera
2012-12-23, 18:29
Medlem
larsen1s avatar
Tror 1 vakt kostar runt 400kr/h inkl moms. Kan ha fel. Men mellan 300-500 skulle jag tippa.

Edit: Nu blev jag riktigt osäker, kommer icke ihåg :/
Senast redigerad av larsen1 2012-12-23 kl. 18:32.
Citera
2012-12-23, 18:41
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Du ska ju inte ha väktare på en krog din dumma fan, utan ordningsvakter.

Och varför i helvete ska du blanda in ett bevakningsbolag? De kommer att ta bra mycket mer än att ha några "privat" eller mindre firma.

Åk till andra krogar och fråga de som står i dörrarna, de kanske kan tänka sig att komma till ditt ställe istället. Alt får du konkreta tips om vart du hittar folk.

Tillägg: 1 sec väktare kostar kring 550:- timman. Väktare har INGA befogenheter att göra något. Dessutom kommer ingen inom sec att gå med på att skriva ett avtal med dig om 6 väktare, då de kommer att föreslå OV, och dessa kostar nog nån hundring mer i timman.
Senast redigerad av WhenAllLightDies 2012-12-23 kl. 18:53.
Citera
2012-12-23, 20:18
Medlem
BaldiNs avatar
Priset för en OV i storstäderna ligger mellan 210-250 kr/h plus sociala avgifter och annat gottigt. Är det så att du har en nattklubb med "dans" så kommer du att bli ålagd av polisen att ha minst X antal OV för att ha öppet.

Kan även tillägga att det är ytterst sällsynt att Securitas och liknande företag tar på sig nattklubbsbevakningar.
Citera
2012-12-23, 21:21
Medlem
För det första ska du ha en ordningsvakt, inte en väktare..
en OV tror jag kostar 200-400kr/timmen.
Och jag har för mig att du behöver 1 OV / 150 personer.

Kan ha lite fel angående siffrorna.
Citera
2012-12-23, 22:22
Medlem
gulaLejonets avatar
alla vakter jobbar svart, kostar inte mer än 200/ timme isf
Citera
2012-12-23, 23:07
Medlem
De flesta siffror i tråden verkar stämma. Som flera påpekat så är det en ordningsvakt du vill ha. Lönen till vakten brukar ligga på runt 200-250kr/h brutto, men det är ju som sagt vad vakten får. Staten ska ju ha sitt också. En del jobbar svart, men långt ifrån alla. Försäkring är rätt skönt att ha som OV på krogen.

Att beställa in från ett bevakningsföretag som Securitas är inte ens att tänka på. Räkna med runt 5 gånger så dyrt som att ta in frilansande vakter eller mindre vaktbolag som endast fokuserar på krogdörren. Det är åtminstone vad krogar som varit tvungna att fixa en sådan nödlösning i min stad har tvingats betala.

Hur många vakter du behöver bestämmer polisen. I runda slängar 1 vakt per 100-150 besökare. Det kan dock skilja rätt mycket beroende på klientel. Ett lugnt ställe kanske har 1 per 300, medan ett stökigt har 1 per 75. Polisens beslut som sagt då man ansöker om tillstånd. Har du färre en aktuell kväll så får du inte ens ha öppet.
Citera
2012-12-23, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
alla vakter jobbar svart, kostar inte mer än 200/ timme isf
Nej. Alla ordningsvakter jobbar inte svart.
Citera
2012-12-23, 23:35
Medlem
Att skaffa (ordnings)vakter är inget man väljer, det är ett krav från polis och myndighet för att man öht ska få tillstånd att sälja alkohol och ha dansgolv så du kommer få veta hur många du minst måste ha där per kväll, hur många det är beror ju på hur stort stället är och hur många gäster man har, runt 1 vakt per 100 pers kan du nog räkna med.
Citera
2012-12-23, 23:36
Medlem
bratemos avatar
Det jobbar Ordningsvakter, och inte Väktare, det är som att ha flygvärdinnor som piloter, typ.

Det varierar men brukar ligga på 200+ per timme, med arbetstider som 22-03.

Entrévärdar brukar ha lite lägre lön.

Sedan är det hur stor nattklubb du har, ett tillstånd jag läst krävs det 3 ordningsvakter (+ "annan personal" som ska kontrollera ID) för en krog som får ta in 500 personer.

Likaså krävs det 4 ordningsvakter för att ta in 750+1000 personer, plus entrévärdar.

Stökiga krogar har krav på fler ordningsvakter, exempelvis så krävdes det vid en premiär att en krog hade 8 ordningsvakter på 750 gäster pga stök.

Räkna in 200+ exkl. arbetsgivaravgifter för 5-6 timmars arbete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in