2012-12-23, 03:50
Medlem
Finns ett hus för folk med problem i det området, det är inte direkt lyx och de har reception osv. Man kan jämföra det med studentkorridorer med massor av extra regler.
Kanske är det huset?
Citera
2012-12-23, 04:00
Medlem
Citat:
"SHIS är Stockholms Stads bostadssociala resurs och har kommunfullmäktiges uppdrag att tillhandahålla genomgångsbostäder till bostadslösa inom Stockholms Stad som av sociala och/eller ekonomiska skäl för tillfället inte kan få en egen lägenhet på den ordinarie bostadsmarknaden."
http://www.shis.se/sokbostad/index.html

Det är det som händer. Eller vad undrar du?

Det är massor av svenskar där på Magnus ladulåsgatan.
Du kan också söka boende där. Men har du andra möjligheter till boende så bör du inte kunna utnyttja en sån här samhällstjänst vad jag förstår. Du blir behandlad lika.

Det här är för människor som inte har möjlighet ordna hotell eller "vika ut sig" på blocket som du skrev att andra kan bli tvungna att göra. Folk med riktigt dåliga referenser typ som får en chans så vitt jag förstått.
Att det finns sånt här i Stockholms innerstad är för mig beundransvärt. Var glad att det ens finns en bostadskö och hyresrätter kvar på Södermalm.
Citera
2012-12-23, 04:53
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Finns ett hus för folk med problem i det området, det är inte direkt lyx och de har reception osv. Man kan jämföra det med studentkorridorer med massor av extra regler.
Kanske är det huset?

Ja exakt.
Citera
2012-12-23, 05:01
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
http://www.shis.se/sokbostad/index.html

Det är det som händer. Eller vad undrar du?

Det är massor av svenskar där på Magnus ladulåsgatan.
Du kan också söka boende där. Men har du andra möjligheter till boende så bör du inte kunna utnyttja en sån här samhällstjänst vad jag förstår. Du blir behandlad lika.

Det här är för människor som inte har möjlighet ordna hotell eller "vika ut sig" på blocket som du skrev att andra kan bli tvungna att göra. Folk med riktigt dåliga referenser typ som får en chans så vitt jag förstått.
Att det finns sånt här i Stockholms innerstad är för mig beundransvärt. Var glad att det ens finns en bostadskö och hyresrätter kvar på Södermalm.

Antar att du jobbar för SHIS.

Jag vill inte diskutera min egen bosituation i tråden. Kanske redan bor hos er? Vet ni inget om.

Att ordna hotell är väldigt få som har möjlighet att göra, men gör det ändå för att slippa sova i snön. Vad gör man inte för alla asylanter som halkar på bananskal och in i hyresrätter på Södermalm motsvarande 15 års kötid? Måste kännas extra gott att betala skatt som går raka vägen till erat konto.

Att vika ut sig på Blocket kan ALLA göra, så där vet ja inte vad du snackar om. Men det är extremt nedvärderande. Där har svenska tjejer kanske något lättare än andra grupper, kanske lite extra större chans om dem är snygga och nästan visar tuttarna?

Bara för att det är svenskar som bor på Ladulås så säger inte det nåt om hur utvecklingen sett ut senaste åren? Dvs, det verkar ha blivit poppis att gå MVs ärenden på sistone. Ni gör ju som ni vill, fast det vore ju inte så mycket att begära om ni hade lite mer ingående och ärlig info på eran hemsida från början med allt det här. Dvs hymla inte med det ni håller på med, låt alla få veta.

Jag vet ett antal som blivit nekade att bo hos er, helt sjuka kriterier man måste uppfylla som svensk. Tänker inte ta upp dem i tråden. Vanliga bolag är ju i alla fall rättvis mot alla. Är man däremot asylant så åker röda mattan fram direkt.

Jag kan dock ha fel, jag efterlyser som sagt lite mer bevis.

Vill inte att det här blir en SHIS-bashing tråd heller.
Senast redigerad av Tidsresenaren 2012-12-23 kl. 05:06.
Citera
2012-12-23, 06:09
Medlem
Manginazs avatar
Skicka ut skiten på landet och låt dom röja skog så det blir folk av dom.
Citera
2012-12-23, 06:32
Medlem
Drapåtrissors avatar
Det är väl "ungkarlshotellet" på Magnus Ladulåsgatan som menas. Socialen betalar ockerhyror för små kyffen på typ arton kvm så lyxigt är det knappast. Gissar att svenska A-lagare får maka på sig när det gäller att i dag priotera.
Citera
2012-12-23, 06:38
Medlem
Citat:
Antar att du jobbar för SHIS.
Du antar fel..
Jag känner bara till stället från besök hos kompisar och genom SHIS hemsida som jag läste igenom efter din TS och länkade. Sen har det huset diskuterats en del med andra vänner genom åren.

Det med blocket och hotell.
Alltså de jag känner har när de fick boende där hade ingen möjlighet att betala för hotell(och har fortfarande inte), och vem vill ta in någon från blocket med noll referenser eller pengar på kontot tex. Jag måste erkänna att jag har noll koll på bostäder genom blocket. Men som ditt exempel, en svensk tjej har nog större chans där än en som står lite utanför samhället. Skulle jag hyra min lägenhet privat i andra hand så skulle jag lätt välja en pluggande tjej med referenser och utan betalningsanmärkningar före någon utan referenser med massiva skulder.

Jag ska fråga nån av kompisarna där om de vet om det är högre prioritet för asylsökanden. Enligt hemsidan borde det vara ett lämpligt ställe att starta en ny tillvaro för en nyanländ. Men det står att det krävs PUT.

Vad är det du tycker de hymlar om på deras hemsida? Det är inte heller hyresrätter de förmedlar där så vitt jag kan läsa.

Citat:
Våra lägenheter hyrs ut med så kallat avstående av besittningsskydd vilket betyder att du hyr av oss i andrahand under en begränsad tid, för närvarande fem år.
Senast redigerad av hodde 2012-12-23 kl. 06:41. Anledning: la till en quote
Citera
2012-12-23, 07:42
Medlem
rEEgs avatar
Kan inte det som det står som rubrik vara för att dom flyttar från en annan kommun och därför får förtur till vissa av Stockholms kommuner?

Det är nämligen flera kommuner som har just den regeln, b.la Strömsund, MittHem i Sundsvall och flera andra, och det är tänkt att den förtursregeln ska främja tillväxten till de utvalda kommunerna.

Tyvärr är jag inte hemmavid nu så kan inte dra fram länken till sidan där kommunerna står som har just dom reglerna

Edit: Kom precis på att det heter "Bostadsförtur" det som kommunerna har
Senast redigerad av rEEg 2012-12-23 kl. 07:45.
Citera
2012-12-23, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rEEg
Kan inte det som det står som rubrik vara för att dom flyttar från en annan kommun och därför får förtur till vissa av Stockholms kommuner?

Det är nämligen flera kommuner som har just den regeln, b.la Strömsund, MittHem i Sundsvall och flera andra, och det är tänkt att den förtursregeln ska främja tillväxten till de utvalda kommunerna.

Tyvärr är jag inte hemmavid nu så kan inte dra fram länken till sidan där kommunerna står som har just dom reglerna

Edit: Kom precis på att det heter "Bostadsförtur" det som kommunerna har

Hela Strömsund tappar invånare. Finns väl hur mycket boende som helst ledigt där så, går kanske inte att jämföra. Dom måste väl locka med något för att få folk till ett utdöende samhälle.

Men att invandrare ska få förtur i bostadskö.. Jag förstår varför SD plockar fler och fler röster.
Citera
2012-12-23, 08:19
Medlem
Drapåtrissors avatar
När vi ändå håller oss runt Södra Stationsområdet vilka drev boendet i det ganska nyligen rivna gråa fula huset på Timmermansgatan? Minns att det bodde mycket negrer där. Men numera bara en stor grop och byggplats för 2-300 hyresrätter.
Citera
2012-12-23, 08:51
Medlem
Ipissonus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Visst att talad danska kan vara lite svårt ibland men om man inte förstår huvuddelen av det inlägget har man problem..

Han skriver på Norska, bara så att du vet.
Citera
2012-12-23, 08:55
Medlem
birgetts avatar
inte bra för oss som bor i innerstan... vart ska vi ta vägen,,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in