2012-12-22, 23:40
Medlem
Nermans avatar
Det är rattfylla. Inte under några omständigheter får man köra full i Sverige. tv3 gjorde något program med Robert Aschberg för några år sedan där han skulle testa köra full. De fick åka till Danmark och köra på inhägnat område där då reglerna var annorlunda där.
http://korkortonline.se/teori/alkohol-rattfylla/
Citera
2012-12-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Fri bevisprövning. Åklagaren har lagt fram bevis och nu ska du övertyga rätten om varför dom inte skulle gälla.

OM man inte har kört bilen så finns det ju inga klara bevis åklagaren kan lägga fram.

Det där är en modern myt.

Det var ju en politiker i Sthlm som kom undan med den storyn för ett antal år sedan fast han hävdade kanske att han gått till närmaste krog och supit pga chocken.

Den enda myten här är att man åker dit för rattfylla genom att sitta i bilen onykter med motorn igång, man måste förflytta bilen för att det ska bli rattfylla, om sen åklagaren lyckas bevisa att man förflyttat bilen trots att man inte gjort det så har man åkt på århundradets oflyt, jag tror knappast någon råkat ut för det här i Sverige.
Citera
2012-12-23, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
På kvällskvisten brukar jag gå ut och skotta fram bilen, backa bak den 4 meter skev på både alkohol och diverse droger. Jag äger marken där bilen står
Det märks som vanligt att det är jullov när trådarna fylls av gissningar och allmänt hej och hå.

Snart kan vi döpa om juridikforumet till "juridikchatten" eller "fråga du så gissar vi".

TS fråga är om man kan flytta en bil fyra meter med alkohol i blodet och om det då är rattfylleri (alternativt grovt brott).

Många har gett det korrekta svaret (cred till dom) och svaret är JA, men gissningarna fortsätter ändå att hagla, så till den milda grad att mod fått ingripa.

Jag brukar få avsluta fåniga trådar. Låt detta bli ännu en sån.
Citera
2012-12-23, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gwpersson
Det var ju en politiker i Sthlm som kom undan med den storyn för ett antal år sedan fast han hävdade kanske att han gått till närmaste krog och supit pga chocken.

Den enda myten här är att man åker dit för rattfylla genom att sitta i bilen onykter med motorn igång, man måste förflytta bilen för att det ska bli rattfylla, om sen åklagaren lyckas bevisa att man förflyttat bilen trots att man inte gjort det så har man åkt på århundradets oflyt, jag tror knappast någon råkat ut för det här i Sverige.

Kan du lämna platsen utan att polisen är där så kan du köra med vilket ursäkt du vill. Den vanligaste är att det var någon annan som körde. Det var en förare som kom undan med den ursäkten bara genom att hoppa in i passagerarsättet i sista sekunden och öppna förardörren strax innan polisen anlände på plats. Detta fungerar dock inte om polisen har sett dig köra.

Dock finns det allt för många som har en flaska med sig i bilen och börjar dricka utifall dom blir stoppade av polis. I tron att dom kan komma undan genom att hävda att det var den alkoholen som ledde till det positiva testet men det fungerar inte.
Citera
2012-12-23, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Det märks som vanligt att det är jullov när trådarna fylls av gissningar och allmänt hej och hå.

Snart kan vi döpa om juridikforumet till "juridikchatten" eller "fråga du så gissar vi".

TS fråga är om man kan flytta en bil fyra meter med alkohol i blodet och om det då är rattfylleri (alternativt grovt brott).

Många har gett det korrekta svaret (cred till dom) och svaret är JA, men gissningarna fortsätter ändå att hagla, så till den milda grad att mod fått ingripa.

Jag brukar få avsluta fåniga trådar. Låt detta bli ännu en sån.

En intressant följdfråga blir vad man får för straff om man flyttar enligt vad TS gjort, jag tror han kommer rätt lindrigt undan även om han åker dit.
Citera
2012-12-23, 00:15
Medlem
som-alis avatar
Man kan ju göra parallellen för att TS skall förstå lättare att det kvittar om det är han förbannade uppfart eller om så hela hans hus är inhägnat - ett brott på svensk mark straffas enligt svensk lag.

Exemplet är att du kunde ju jag ta in en person på min uppfart och sticka kniven i honom. Kommer sen Polisen säger jag bara att det här är privat mark och området är inhägnat och jag är ägaren till fastgheten.

För fan tänk nu lite innan ni bara postar en sådan här tråd.
Citera
2012-12-23, 00:21
Medlem
Dessvärre är ändå det lindrigaste straffet för rattfylleri ganska allvarlig. Speciellt när det inte längre finns ringa rattfylla. Böterna är näst intill oväsentliga i jämförelse med det indragna körkortet på 1-2 år

Vill man ansöka om alkolås så ska du i så fall vara nykter i ett till två år och till en kostnad av runt 24.000 kr per år. Dras körkortet in för längre än ett år så får du också ta om kortet.
Citera
2012-12-23, 00:23
Medlem
Är du på DIN tomt får du köra hur full du vill, inhägnat eller inte! DIN tomt är inte statlig väg så där gäller inte trafik regler och dylikt!
Citera
2012-12-23, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbach
Är du på DIN tomt får du köra hur full du vill, inhägnat eller inte! DIN tomt är inte statlig väg så där gäller inte trafik regler och dylikt!

Och så kan du gå tillbaka och läsa tråden igen. Svensk lagstiftning slutar inte vid tomtgränsen.
Citera
2012-12-23, 00:30
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Fel på så många sätt... Visst gäller inte vissa regler på inhägnat privat område, men rattfylla-lagen gäller fortfarande.
Citera
2012-12-23, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Och så kan du gå tillbaka och läsa tråden igen. Svensk lagstiftning slutar inte vid tomtgränsen.

Polisen har inte rätt att ställa sig på din tomt för att sätta upp en blåskontroll så bilmässigt gör du vad du vill på din tomt så länge du inte dödar någon..
Citera
2012-12-23, 00:32
Medlem
Citat:
Polisen har inte rätt att ställa sig på din tomt för att sätta upp en blåskontroll så bilmässigt gör du vad du vill på din tomt så länge du inte dödar någon..
om de på något sätt misstänker att du är
Påverkad av alkohol och sätter sig i bilen och rullar så kan jag garantera att de tar dig för rattfylla med laga stöd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in