2012-12-22, 21:48
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Ja det har du. Du kan ju försöka anmäla dig själv,men dom kommer inte gå vidare med det.
Möjligen får du pissa och dom tar dig på benzon.
Ge mig lagrum. Benso stavas just så - inte benzo. Jag har fått svar nu. Jag vet att jag är en grov brottsling och jag har rapporterat tråden, för svar har jag fått.
Citera
2012-12-22, 21:52
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVeeD
Du begriper väl vad jag menar? Nyckeln i --> du har kört bilen.
Men 8 meter på privat mark?
Jämförelse: Jag kan springa kring i min trädgård med en spade och skrika "död åt alla" utan konsekvens.
Citera
2012-12-22, 21:56
Medlem
-defekt-s avatar
Enligt lagen innebär rattfylleri
att en person som kör ett motordrivet
fordon:

• har druckit så mycket alkohol att alkoholkoncentrationen i blodet är minst 0,2 promille eller 0,1 milligram per liter i utandningsluften
• har använt narkotika så att det finns något narkotiskt ämne kvar i blodet
• är så påverkad av alkohol eller något annat medel att hon eller han inte kan köra på ett betryggande sätt.

Enligt lagen innebär grovt rattfylleri
att en person som kör ett motordrivet
fordon:

• har en alkoholkoncentration i blodet på minst 1,0 promille eller 0,5 milligram per liter i utandningsluften
• är avsevärt påverkad av alkohol eller annat medel
• kör på ett sätt som innebär påtaglig fara för trafiksäkerheten.

Det är inte bara personbilar, lastbilar och bussar som räknas som motordrivna fordon utan även mopeder, motorcyklar, snöskotrar och andra terrängmotorfordon. Även om man kört berusad med snöskoter kan man dömas till fängelse och få körkortet återkallat. Lagen gäller även vid körning i terräng och inom inhägnade områden.
Citera
2012-12-22, 22:32
Medlem
franges avatar
Men TS, vad tjafsar du om? Du ställde en fråga, du fick svar, så varför håller du på och käbblar och dramatiserar dig själv till ett sådant offer?
Citera
2012-12-22, 22:41
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Men 8 meter på privat mark?
Jämförelse: Jag kan springa kring i min trädgård med en spade och skrika "död åt alla" utan konsekvens.
Vem som äger marken är oviktigt. Det här är inte USA där "private property" kan leda till att i princip halva lagboken upphör att gälla.

Du startar din bil och kör den när du är under påverkan av alkohol och narkotika, det är lagbrott oavsett hur kort du kör den och oavsett var bilen står.

Springer du omkring med en spade på din tomt och skriker död åt alla så kan du fortfarande få en LPT (lagen om psykisk tvångsvård), så helt fri att göra vad du vill är du inte.
Senast redigerad av Emerain 2012-12-22 kl. 23:03. Anledning: råkade skriva "polisen" istället för "bilen" i 3e stycket...
Citera
2012-12-22, 23:01
Medlem
namgrebs avatar
Håll er till juridiken.

En massa OT raderat.

/MOD
Citera
2012-12-22, 23:07
Medlem
Av vad jag kan förstå får du be grannen flytta din bil om du vill skotta full på lagligt vis.

Citat:
Ursprungligen postat av VVeeD
Sitter nycklarna i bilen är det ett bevis på att du "kört" bilen.

Så om du sätter dig i bilen full och lyssnar på radio är det rattfylla.

Nyckel i fordon kan väl svårligen räknas som att man framför detsamma? Däremot vill jag minnas att det i sak räcker att flytta bilen - alltså, att även att knuffa ett fordon är att betrakta som framförande av detsamma. Vilket är rätt lustigt, kan tyckas.
Senast redigerad av RockInRhino 2012-12-22 kl. 23:10.
Citera
2012-12-22, 23:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Av vad jag kan förstå får du be grannen flytta din bil om du vill skotta full på lagligt vis.

Nyckel i fordon kan väl svårligen räknas som att man framför detsamma? Däremot vill jag minnas att det i sak räcker att flytta bilen - alltså, att även att knuffa ett fordon är att betrakta som framförande av detsamma. Vilket är rätt lustigt, kan tyckas.
Nyckel i fordon med startad motor (eller motor som är varm som om den varit startad nyligen) kan användas som bevis för att göra det troligt att fordonet framförts/bakförts (försöker skämta). Lägg till lite spår i snön, och ts behöver göra en väldigt trolig mothistoria om att han inte kört bilen nu när han är påverkad.
Citera
2012-12-22, 23:17
Medlem
Ja det räknas som rattfylla men när du döms så tar de faktist hänsyn till omständigheterna också vet jag av erfarenhet, det är t ex stor skillnad på om du utsatt bara dig själv eller också andra för fara. Åkte själv dit för grov fylla men fick ett väldigt snällt vittnesmål från polisen pga omständigheterna så straffet blev därefter.

De tar då hänsyn till hela paketet, hur långt du har kört, hur fort du har kört, hur mycket trafik det var, hur väderleken var, hur många som satt i bilen osv osv
Citera
2012-12-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Nyckel i fordon med startad motor (eller motor som är varm som om den varit startad nyligen) kan användas som bevis för att göra det troligt att fordonet framförts/bakförts (försöker skämta). Lägg till lite spår i snön, och ts behöver göra en väldigt trolig mothistoria om att han inte kört bilen nu när han är påverkad.

Jo, men nu påstods att man onykter inte fick lyssna på radio i en bil. Det stämmer ej. Av rättsfall att döma är det heller inte nödvändigtvis framförande av fordon att låta motorn gå på tomgång. Vilket är lite lustigt i beaktande av att det mer sannolikt är det om man knuffar bilen för egen maskin.
Citera
2012-12-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain

Det är faktist upp till åklagaren att bevisa att man är skyldig dvs har kört bilen när man varit onykter, man är inte skyldig tills man själv lyckats bevisa motsatsen. Finns ju de som bevisligen kört bilen o krockat men kommit undan för de hävdat att de drack sig fulla just efter krocken på en flaska sprit de hade i bilen.

Så sitter man full i en bil med motorn igång för att hålla värmen så kommer man sannolikt inte åka dit så länge man inte kört bilen.
Citera
2012-12-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gwpersson
Det är faktist upp till åklagaren att bevisa att man är skyldig dvs har kört bilen när man varit onykter, man är inte skyldig tills man själv lyckats bevisa motsatsen.

Fri bevisprövning. Åklagaren har lagt fram bevis och nu ska du övertyga rätten om varför dom inte skulle gälla.

Citat:
Ursprungligen postat av gwpersson
Finns ju de som bevisligen kört bilen o krockat men kommit undan för de hävdat att de drack sig fulla just efter krocken på en flaska sprit de hade i bilen.

Det där är en modern myt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in