• 1
  • 2
2005-04-26, 09:59
Medlem
Skints avatar
Ja, det är sant. Men inte i den meningen att jag är kräsen vad gäller ostsorter. Jag äter med stort behag alla möjliga tänkbara ostar med ett undantag; mesost. Men det är inte mesostens vara eller inte vara jag tänker skriva om här!

Jag klarar inte av när det blir skidbackar på ostar. Varför kan inte människor klara av att hålla ostens yta jämn????

En sak är när jag har kamrater hemma på middag/frukost och dessa börjar karva ut en lagom fin slalombacke ur min ost. Då kan jag ge dessa okunniga människor en förläsning om hur tråkigt det är för nästa person att försöka hyvla fram fina ostskivor när osten är helt demolerad. Dessutom så får man ofta slänga mer av osten när den är behandlad på detta respektlösa sätt!

Nä, då är det värre när jag skall äta på bufféer eller hemma hos andra. Då är det svårt att börja kritisera deras vanor, jag menar folk får faktiskt i sina hem göra vad dem vill med sina ostar. Men jag känner mig i dessa fall tvingad att karva på "bakkanten" så att osten har en möjlighet att återfå sin fulländade form. Jag vet att detta är en smula neurotiskt, men som jag sade, jag är en ostfascist.

Är jag den enda som försöker stå emot denna styggelse eller finns det fler som är som jag? Det skulle vara kul att få höra vad "ostmassakreraren" har att säga i frågan.
Citera
2005-04-26, 11:03
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint
Ja, det är sant. Men inte i den meningen att jag är kräsen vad gäller ostsorter. Jag äter med stort behag alla möjliga tänkbara ostar med ett undantag; mesost. Men det är inte mesostens vara eller inte vara jag tänker skriva om här!

Jag klarar inte av när det blir skidbackar på ostar. Varför kan inte människor klara av att hålla ostens yta jämn????

En sak är när jag har kamrater hemma på middag/frukost och dessa börjar karva ut en lagom fin slalombacke ur min ost. Då kan jag ge dessa okunniga människor en förläsning om hur tråkigt det är för nästa person att försöka hyvla fram fina ostskivor när osten är helt demolerad. Dessutom så får man ofta slänga mer av osten när den är behandlad på detta respektlösa sätt!

Nä, då är det värre när jag skall äta på bufféer eller hemma hos andra. Då är det svårt att börja kritisera deras vanor, jag menar folk får faktiskt i sina hem göra vad dem vill med sina ostar. Men jag känner mig i dessa fall tvingad att karva på "bakkanten" så att osten har en möjlighet att återfå sin fulländade form. Jag vet att detta är en smula neurotiskt, men som jag sade, jag är en ostfascist.

Är jag den enda som försöker stå emot denna styggelse eller finns det fler som är som jag? Det skulle vara kul att få höra vad "ostmassakreraren" har att säga i frågan.

Jag kan bara hålla med, jag har infört spöstraff för lymmlarna om de lämnar skidbacke på osten. Detta är ett oskick av format!!!
Citera
2005-04-26, 11:10
Medlem
påskhares avatar
Jag beter mig ungefär likadant. Att folk ska ha så jävla svårt att med jämn kraft föra en osthyvel över en ostbit. På bufféer skiter jag alltid i att ta ost om den är "backad", alternativt ber jag personalen om en vettig ost.
Citera
2005-04-26, 11:30
Medlem
Capones avatar
Jag retar mig också mycket på detta!

Om man börjar skära från den breda änden så slipper man fenomenet med skidbacke. Enkelt kan man tycka, men svårt att få folk att förstå.
Citera
2005-04-26, 12:07
Medlem
rhodrys avatar
Jag stör mig lika mycket när folk gör skidbackar i osten i sina hem. Någon gräns måste man ju dra för hur folk får bete sig i ett demokratiskt samhälle. Folk är betrodda att rösta i riksdagsval, trots att de inte är förmögna att hantera en ost. Usch!
Citera
2005-04-26, 12:12
Bannlyst
Folk som misshandlar ostar pa detta vis, ar det inte samma folk som klammer kaviar / tandkrams - tuber pa mitten...?
Citera
2005-04-26, 12:19
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Folk som misshandlar ostar pa detta vis, ar det inte samma folk som klammer kaviar / tandkrams - tuber pa mitten...?

Nä, ty jag klämmer tuberna lite var som helst, men inte skulle jag få för mig att misshandla en ost!
Citera
2005-04-26, 12:42
Medlem
påskhares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhodry
Jag stör mig lika mycket när folk gör skidbackar i osten i sina hem. Någon gräns måste man ju dra för hur folk får bete sig i ett demokratiskt samhälle. Folk är betrodda att rösta i riksdagsval, trots att de inte är förmögna att hantera en ost. Usch!
Är du själv en kass hyvlare eller?
Citera
2005-04-26, 12:48
Bannlyst
Triangelformade ostar blir ju av naturen backiga då alla drag går över den smala delen, men bara hälften så många gånger på den breda delen.

Jag gör backar med flit, då den breda "bakkanten" ofta blir hård och torr. Därför undviker jag den och börjar hyvla en halv centimeter in från kanten. När detta pågått en längre tid får man en backe värre en Holmenkollen.
Personligen föredrar jag det framför att äta äckliga hårda kanter
Citera
2005-04-26, 13:01
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhodry

Egentligen håller jag med dig till fullo, men tänkte att det kanske är bäst att gå ut någorlunda lugnt så att jag inte åker dit för hets mot folkgrupp... ostmassakrerare
Citera
2005-04-26, 13:03
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer
Triangelformade ostar blir ju av naturen backiga då alla drag går över den smala delen, men bara hälften så många gånger på den breda delen.

Jag gör backar med flit, då den breda "bakkanten" ofta blir hård och torr. Därför undviker jag den och börjar hyvla en halv centimeter in från kanten. När detta pågått en längre tid får man en backe värre en Holmenkollen.

Man behöver ju inte alltid hyvla från tjock till smal del, utan kan ju hyvla från tjock till tjock om man vill undvika problem. Den hårda kanten kan man väl hyvla bort, och den tillbakabildas ju ej om osten förvaras lufttätt.
Citera
2005-04-26, 13:05
Medlem
Skints avatar
Citat:

Vem är det som har beslutat att det bara går att hyvla en ost från framkant till bakkant? Är den ojämn så hyvlar man naturligtvis där!!!!!!

Citat:

Men det är just detta som man undviker om man skär jämnt över osten. Då hinner kanterna aldrig bli det som du beskriver som "äckliga hårda kanter". Seså, se nu till att lämna ostmassakrerarträsket!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in