Flashback bygger pepparkakshus!
2012-12-22, 17:16
Medlem
At precis plockat ut en egenrimmad julskinka ur ugnen, den vilar nu på diskbänken, jag provsmakade och tyckte att den var lite för salt, kan ju vara så att fet bara är ytterst men jag tvivlar på det då jag använde spruta för att få in lagen.

Kan jag göra något åt sältan nu?
Enda momentet kvar är grilljereringen.
Citera
2012-12-22, 17:35
Medlem
sluggerbanans avatar
Salta mackorna, nej du kan inte göra något åt en tillagad skinka. En färsk skinka ska rimmas i 10-14 dagar, kanske där finns förklaringen
Citera
2012-12-22, 17:48
Medlem
Luismis avatar
Nu är jag ju vegetarian sen några år tillbaka, så du ska nog inte lita alltför mycket på mig. Men ifall du har möjlighet så skulle du kanske kunna "vattna ur den", om du lägger den i vatten borde en del av saltet dras ur. Å andra sidan inser jag redan nu att det antagligen kommer att gå åt helvete
Citera
2012-12-22, 18:00
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Nu är jag ju vegetarian sen några år tillbaka, så du ska nog inte lita alltför mycket på mig. Men ifall du har möjlighet så skulle du kanske kunna "vattna ur den", om du lägger den i vatten borde en del av saltet dras ur. Å andra sidan inser jag redan nu att det antagligen kommer att gå åt helvete

Jorå det funkar nog, både sältan och smaken puts väck =)
Citera
2012-12-22, 18:12
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Jorå det funkar nog, både sältan och smaken puts väck =)

Försvinner smaken så är det ju en klar nackdel
Citera
2012-12-22, 18:21
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Försvinner smaken så är det ju en klar nackdel

Speciellt som frågeställningen var för lite sälta.
Vattna ur gör man med saltade råa råvaror, att stoppa en grillad skinka i vatten är fullständig trams och kan bara förstöra den helt.

Många vill inte ha en för salt skinka heller, den kommer nog smaka alldeles utmärkt griljerad i morgon.
Citera
2012-12-22, 18:29
Medlem
Nej för mycket salt ber om ursäkt om jag varit otydlig. Jag vill få bort sälta. Funderar på om jag ska sjuda den i gryta med vatten bara för att minska sältan...
Citera
2012-12-22, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Salta mackorna, nej du kan inte göra något åt en tillagad skinka. En färsk skinka ska rimmas i 10-14 dagar, kanske där finns förklaringen
Precis det jag gjort
Citera
2012-12-22, 19:19
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Speciellt som frågeställningen var för lite sälta.
Vattna ur gör man med saltade råa råvaror, att stoppa en grillad skinka i vatten är fullständig trams och kan bara förstöra den helt.

Många vill inte ha en för salt skinka heller, den kommer nog smaka alldeles utmärkt griljerad i morgon.

Som sagt, jag har inte tillagat kött sen jag var i femton-sextonårsåldern och jag kan inte minnas att jag någonsin har rimmat skinka Så jag är definitivt på din sida där.

Citat:
Ursprungligen postat av Groegg
Nej för mycket salt ber om ursäkt om jag varit otydlig. Jag vill få bort sälta. Funderar på om jag ska sjuda den i gryta med vatten bara för att minska sältan...

Du ska nog ta sluggerbanans råd före mina. Kanske väga upp sältan med en söt senap eller liknande?
Citera
2012-12-22, 19:26
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groegg
Precis det jag gjort

Finemang, då är nog felet någon annanstans.
Citera
2012-12-22, 20:07
Medlem
Citat:
Finemang, då är nog felet någon annanstans.
Ja lite för mycket salt i lagen. Men det var inte det jag frågade efter. Det kunde jag räkna ut själv. Bästa tipset hittils är nog att grilljera med söt senap... Tack för all tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in