• 1
  • 2
2012-12-22, 11:53
Medlem
Det finns faktiskt inga bevis på att Stalins gullag arkipelag och koncentrationsläger funnits.
! så fall skulle kroppar funnits och lägren hittats.
Citera
2012-12-22, 12:03
Medlem
Power41s avatar
Det han man väl gjort. Det finns bilder och folk som fortfarande lever.

Sen så var ju Sovjet med och vann kriget och de hade ett tag på sig att dölja många bevis.
"Vinnarna skriver historien"
Citera
2012-12-22, 12:05
Medlem
Coolcittes avatar
Ok, då vet vi.
Citera
2012-12-22, 14:49
Medlem
Okej Mikael. Då menar du att släktingar på min fars sida aldrig dog under stalins tyrann- period då? Okänsliga jävel.

Ungefär som att säga, andra världskriget var bara ett påhitt.
Citera
2012-12-22, 14:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
43 miljoner döda är väl den mest aktuella uppskattningen vill jag minnas.
Citera
2012-12-22, 14:57
Medlem
birgetts avatar
har du bevis på ,,,,xxx miljoner,,uppgifterna fr Aftonbladet eller,,,polacker och fascistiska balter,,som gömmer sig i Sverige

,,,,släktingar på min fars sida aldrig dog under stalins tyrann- period då?

vad jobbade dina släktingar med???
Stalin mördade och likviderade folk runt omkring honom, ,,slikande kommunister..som kämpade för en internationell kommunistisk revolution....
Citera
2012-12-22, 17:09
Medlem
BernardLoutres avatar
Vem vet, det kanske bara var 50 miljoner, so what?!
Citera
2012-12-22, 17:46
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Det finns faktiskt inga bevis på att Stalins gullag arkipelag och koncentrationsläger funnits.
! så fall skulle kroppar funnits och lägren hittats.

Nej! det är rätt Stalin dödade aldrig själv personligen 60 miljoner. Däremot vintern och andra saker , gjorde sin rätt.
Citera
2012-12-22, 19:58
Medlem
WiperTheMightys avatar
Det är det inte många som tror heller. 20 miljoner människor brukar man säga är ett rimligt antal dödsoffer. Har för mig att rangn ordninger ser ut såhär bland 1900-talets massmördare;
1, Mao 44 miljoner
2, Hitler 23-27 miljoner
3, Stalin 20 miljoner
Nu snackar vi civila dödsoffer
Citera
2012-12-22, 20:07
Medlem
Lägrena ligger på samma plats än idag, något mindre brutala i sin verksamhet.

Som tidigare nämnt "vinnarna skriver historien". Med det sagt är jag inte lagd åt NS-hållet utan tror likväl att Nazityskland hade ihjäl en massa de med.
Citera
2012-12-22, 22:07
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WiperTheMighty
Det är det inte många som tror heller. 20 miljoner människor brukar man säga är ett rimligt antal dödsoffer. Har för mig att rangn ordninger ser ut såhär bland 1900-talets massmördare;
1, Mao 44 miljoner
2, Hitler 23-27 miljoner
3, Stalin 20 miljoner

Men i siffran 20 miljoner inkluderas även de miljoner människor som dog under svältkatastrofen i Ukraina 1932/33 antar jag? Snarare en effekt av ett brutalt och inkompetent styre (tvångskollektiviseringen av jordbruk samt export av allt spannmålsöverskott för att finansiera Stalins industrialiseringsprojekt) i kombination med missväxt snarare än ett aktivt folkmord, där det överordnade syftet är att folk skall dö. Dessa människor dog som en konsekvens av Stalins handlande, men det var nog inget självändamål.
Däremot dödades (arkebuserades) väl närmare 2 miljoner aktivt under Stora Terrorn fr.o.m 1937. Eller som en konsekvens av att de förpassats till Gulag-läger. Det är ett aktivt dödande som kan likställas med nazisternas brott IMHO, även om det inte inriktade sig mot en specifik folkgrupp eller skedde godtyckligt.

Samma borde gälla Mao. Mer brutal inkompetens och kriminell nonchalans (och i Stalins fall antagligen även paranoja) som orsakade miljoner människors död än en utstuderat ondskefull plan för att aktivt döda x-antal miljoner människor (som tex Hollocaust eller folkmordet på Armenier eller slakten av Tutsier i Rwanda 1994).
Citera
2012-12-22, 23:36
Medlem
Reddots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WiperTheMighty
1, Mao 44 miljoner
2, Hitler 23-27 miljoner
3, Stalin 20 miljoner
Jappsnarna då? Det lär ju ha dukat under massvis med gulingar när de rullade in i Kina.
23-27miljoner civila för hitler? Låter fan mycket. 9 mille i läger och 15 i utanför? Njaaaaa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in