2012-12-21, 07:36
Medlem
johanjosefssons avatar
Det kassa med wow är att det är så låg limit på levels. Jag vill kunna grinda långt bort från alla andra i godan ro och kötta sönder allt och alla med min lvl 843 "Troll".
Citera
2012-12-21, 07:39
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trubbelochproblem
Jag tror att det ligger mycket i att WoW har lagt ribban högt, men jag tror att en annan faktor är väldigt viktig, jag (och många fler) har WoW som första "mmo" eller riktiga spel.

Då jag först började spela wow sprang jag runt och kollade på världen mycket, questade då och då och det tog mig länge att ens nå level 40, då jag sen gjorde det och fick min första mount där i vanilla så var det grymt, massa outdoor pvp och jag tog fruktansvärd lång tid på mig att ta 60, jag njöt varje gång jag loggade in. Det kändes inte som ett spel utan som en helt annan värld, separerad från mitt riktiga liv där jag hade skolarbeten och snöskottning. Jag testade många olika klasser, hade bra ordning i mina backpacks och banker, då jag väl var 60 kunde jag spendera timmar i tyr's hand i väntan på en härlig 1v1.

Detta är vad jag på senare tid då jag tänkt efter kommit fram till måste ha lagt min grund till kärleken till denna värld. För då TBC kom och jag började spela arena frenetiskt och även kunnat tjäna pengar på mitt PvPande så har jag alltid undrat vad som fïck mig att spela så mycket då det inte fanns, för genom TBC->MoP Har jag mest bara sprungit runt i Stormwind/Orgrimmar runt hustaken och väntat på arena/pvp och allt magiskt har varit försvunnet. Allt letande efter world pvp, allt utforskande, walljumping, hemliga ställen/meddelanden.

Magin är försvunnen, spelet utdaterat, folk "ÄTER SIG" genom all content så fort, all njutning är förstörd. Jag önskar att jag inte spelat så mycket, att jag kunde göra om allt, att njuta av nått spel som jag njöt av WoW i början. Eller kanske inte spelat det alls...

Tror det är mycket i det du säger och att fler kanske inte inser det. Jag spelade själv wow från att det kom till några månader sen (7+ år går fort..) och även om jag provade många andra mmorpgs på vägen (Rift, Warhammer, GW2) så hittade jag inget som jag riktigt fastnade för.

Men som du skrev så hade man en helt annat tänk när man började spela wow och när man började med dom här nya spelen. När jag spelade wow för första gången så gick jag in i en värld och det blev som sitt andra liv. Man träffade nya människor (några som jag fortfarande pratar med än i dag) och man spenderade så mycket tid där ett tag att det faktiskt nästan blev som ens liv.

Men nu när man börjar ett spel blir det inte alls samma sak. Man har snarare ett "måste göra allt snabbt"-tänk som går ut på att maxa sin gubbe, optimera sin "build" och se till att man är först med saker. Något som självklart kan vara roligt med men man förlorar lite av den där magiska känslan samtidigt.

Jag har i alla fall bestämt mig att sluta helt med mmorpgs och hoppas att nästa gång det kommer något bra ska man ha lugnat ner sig lite och hittar tillbaka till den där känslan man hade första året med wow.
Citera
2012-12-21, 07:40
Medlem
Ingen som har spelat lineage2? Det hade ju allt. Open world pvp bl.a slott och bossar som flera hindra spelare slogs om. Men så skulle dom förståss förstöra spelet. Lita aldrig på ncsoft. Jag fastnade aldrig för wow, för många raid guildar.
Citera
2012-12-21, 07:48
Medlem
David9s avatar
Eve?
Citera
2012-12-21, 08:32
Medlem
EVE Online.

Det är det enda spelet som jag känner till som faktiskt kan kalla sig ett äkta MMO.

Alla jävla spelare spelar i samma lilla universum, du har en fullt utvecklad ekonomi där spelarna i princip kontrollerar ALLT.

Varningen med EVE är att det är HÖG inlärnings kurva.
Det finns oändligt mycket mer att göra i EVE än något annat spel men för att förstå det så måste du ha spelat ett tag. Du följer ingen "story", det är du som spelare som blir lämnad ute i rymden och det är upp till dig själv vad du gör med ditt liv - vill du "griefa" go ahead! Det är INTE mot reglerna.

Förväntar du dig att du ska hoppa in i EVE lvla till max och äga? End game content? Sorry inget av det existerar... Det är ett heeeelt annat koncept än WOW och dess kloner. Du kan träna skills som gör dig bättre på vissa saker men du har inga lvl's och i princip oändligt med skills att träna. Förutsätter att du verkligen kan styra för att verkligen nå någonslags framgång.

Dog du? Vill du respawna? Går ej. Tyvärr du förlorade alla grejjer som du lagt tiiiiiimmmmar på att samla ihop pengar till för att köpa, bara ut och börja om eller använd pengarna smartare.

Saken är att spelet är så fundamentalt annorlunda än ALLA andra MMO's.

Ähh, går iaf inte att förklara vad EVE är för folk som inte spelat det minst 6 månader innan. Och dom flesta ger upp efter 1-2 veckor.
Citera
2012-12-21, 08:45
Medlem
Som några tagit upp så handlar detta oftast om vilket som var det första mmorpg för dig. De flesta jag känner får ett speciellt band till deras första mmorpg och jämför därefter alltid allting gentemot det. Man måste släppa det där och se spelen som helt nya och inte tänka på, "såhär gjorde dom inte i WoW", "såhär borde dom göra för så var det i WoW"

Jag har spelat många mmorpgs och måste säga att WoW är bland de tråkigare i mitt tycke. Vanilla funkade, det var underhållande men jag fick ingen jättekärlek. Det spelet hade Dark Age of Camelot fått av mig. Problemet med WoW för mig var också att alldeles för mycket fjortisar fick tillgång till pappas kreditkort och det drog även ner standarden över hur ett mmorpg är för mig.

Som du nämnde så trodde man på GW2, jag tyckte det var riktigt kul första 2 månaderna men sen så tröttna jag så hårt. Free transfer servers och ingen kärlek för WwW som är vad jag vill köra för.

Ett tips för dig är att vänta ett tag om du vill lägga stor energi på ett nytt spel. http://www.youtube.com/watch?v=1_Fr6VF_1LA Den där introduktionen för Elder Scrolls Online fick mig att ändra uppfattning helt, det där spelet har i mina ögon fångat allt som ett mmorpg ska innehålla. Och om jag förstår Elder Scrolls rätt så brukar de inte släppa halvdanna spel, så jag tror detta kommer bli jävligt fett utan tvekan.
Citera
2012-12-21, 09:21
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag kämpar verkligen med att hitta bra MMORPG spel. Jag spelade WoW i ca 3 år och efter det kan jag inte hitta MMORPG spel jag njuter av. Jag hatar wow men måste ändå glorifiera Blizzard, det finns alltid något att göra, stor spelarbas och det är alltid fullt ös oavsett tid på dygnet, stor variation och bra lore.

Folk trodde ju att GW2 skulle slå igenom och sopa bort World of Warcraft men nu verkar många redan ha tröttnat på spelet och står nu igen utan ett bra spel.

Var World of Warcraft så jävla bra att vi blev bortskämda? Det saknas konkurrens på den marknad WoW existerar på så jag är rädd att spelindustrin tar skada av det.
Kommer vi behöva vänta på att Blizzard släpper ett nytt MMORPG innan vi kan njuta av ett bra spel igen?

World of warcraft var, som jag även nämt i tidigare trådar, helt nytt koncept när det kom. Inom den närmsta framtiden kommer inget att överträffa känslan man fick av just det spelet.
Jag krängde en viss dessert som fan när jag ``upptäckte`` det för ett halvår sedan. Åt det dagligen i ett antal veckor men har nu ingen känsla för det längre och känner att det fattas nåt i tillvaron, har ännu inte hittat något som överträffar känslan. Tänk då mmo-spel som det finns mycket färre utav än mat, och som är baserat på teknologi.
Jag minns att när jag först spelade WoW så var det som om något jag gått och väntat på i flera år, den där flexibiliteten och friheten man kände i spelet. Nytt, revolutionerande...
Citera
2012-12-21, 09:29
Medlem
FredrikSahlins avatar
Jag har spelat WoW sen det blev möjligt i Sverige, gjort det mesta. Spelar lite fortfarande, bara för skojs skull. Raidar inte, PvPar inte så värst seriöst heller.

Jag tror verkligen WoW har förstört vår syn på ett MMO, jag tror det inte finns någon med handen på hjärtat kan säga att de har spelat WoW seriöst och sedan gått över till ett annat MMO och spelat det lika mycket, eller mer.

Visst, andra genrer är ju möjligt, CoD, t.ex. CS, osv. Där har man ju spenderat BRA många timmar.

Vad tror ni är WoW nyckel till framgång? Jag kan inte se vad det är, egentligen, ingenting unikt ju, som andra spel inte skulle klara av att bygga.
¨
Jag väntar än på ett spel ska ta mig med storm. Hoppas det kommer snart..
Citera
2012-12-21, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SickYo
Ingen som har spelat lineage2? Det hade ju allt. Open world pvp bl.a slott och bossar som flera hindra spelare slogs om. Men så skulle dom förståss förstöra spelet. Lita aldrig på ncsoft. Jag fastnade aldrig för wow, för många raid guildar.
Lineage 2 var riktigt jäkla bra. Ett riktigt PvP spel med allt runtomkring. Den enda "nackdelen" var tiden det tog att grinda. Dock så var grindingen jävligt rolig. Samla ihop 100+ mobs och bara mosa. healers var healers, tanks var tanks, DPS var DPS och det krävdes att man spelade tillsammans.

EvE är också ett jävligt bra MMO.
Citera
2012-12-21, 09:52
Medlem
Sadisten123s avatar
Om WoW var det första mmorpg du spelade och njöt av är det klart att det har satt sina spår, på gott och ont. Viktigt att tänka på är att WoW var precis som de flesta andra spel ganska oslipat och buggigt i början. Efter hand så förbättrade de spelet och la till nya saker att göra, förfinade skills och hade sig.

Jag fick en beta nyckel till vanilla wow och körde det som en tok, sen kom tbc och det var enligt mig den bästa expansionen de gjort. Arena kom och för mig var det där jag spendera mesta tiden, plockade ett par gladiator titlar med några andra svenskar jag hittade lite slumpmässigt i en högst oseriös guild.

Wotlk kom, nu gick det utför enligt mig och de jag spelade med, men arena var ändå ok lite då och då när de väl fixade visa klasser (vilket ofta tog minst 1 säsong...)

Provade lite cataclysm men då hade Blizzard förstört spelet jag gillade. Jag och mina spelvänner drog vidare och lirade diverse spel. Nu har vi fastnat för Planetside 2 och Guildwars 2. Både dessa spel är lite buggiga och behöver slipas på, men det kommer.

För mig räcker det att hitta ett spel som är ok och sen spela med vänner. Det är det som är hela biten med mmo för mig.

tl;dr Hitta ett ok spel, sitt på skype/mumble/vent/ts och snacka skit och ha kul. WoW har inte förstört mmo för mig, däremot förstörde Blizzard WoW för mig, men det är en högst personlig åsikt.
Citera
2012-12-21, 10:16
Medlem
kekkzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trubbelochproblem
Jag tror att det ligger mycket i att WoW har lagt ribban högt, men jag tror att en annan faktor är väldigt viktig, jag (och många fler) har WoW som första "mmo" eller riktiga spel.

Då jag först började spela wow sprang jag runt och kollade på världen mycket, questade då och då och det tog mig länge att ens nå level 40, då jag sen gjorde det och fick min första mount där i vanilla så var det grymt, massa outdoor pvp och jag tog fruktansvärd lång tid på mig att ta 60, jag njöt varje gång jag loggade in. Det kändes inte som ett spel utan som en helt annan värld, separerad från mitt riktiga liv där jag hade skolarbeten och snöskottning. Jag testade många olika klasser, hade bra ordning i mina backpacks och banker, då jag väl var 60 kunde jag spendera timmar i tyr's hand i väntan på en härlig 1v1.

Detta är vad jag på senare tid då jag tänkt efter kommit fram till måste ha lagt min grund till kärleken till denna värld. För då TBC kom och jag började spela arena frenetiskt och även kunnat tjäna pengar på mitt PvPande så har jag alltid undrat vad som fïck mig att spela så mycket då det inte fanns, för genom TBC->MoP Har jag mest bara sprungit runt i Stormwind/Orgrimmar runt hustaken och väntat på arena/pvp och allt magiskt har varit försvunnet. Allt letande efter world pvp, allt utforskande, walljumping, hemliga ställen/meddelanden.

Magin är försvunnen, spelet utdaterat, folk "ÄTER SIG" genom all content så fort, all njutning är förstörd. Jag önskar att jag inte spelat så mycket, att jag kunde göra om allt, att njuta av nått spel som jag njöt av WoW i början. Eller kanske inte spelat det alls...

+1
Tiden i vanilla var verkligen något speciellt, på den tiden va inget lika hetsigt som allt är idag på diverse mmorpg, gällande optimerade builds och rotations.
När man sprang runt i Redrige mountains, utan mount, questade, fiskade, när man SPRANG till instancerna och utforskade trevliga landskap påvägen och tillochmed kanske råkade se sin först horde ?! det va riktigt spännande och trevligt.
Tveksamt om man nångång mer kommer uppskatta att ett datorspel äger äns IRL liv på den nivån wow gjorde i vanilla, tror det har med åldern att göra, tråkigt nog.
Citera
2012-12-21, 10:18
Medlem
htdgs avatar
WoW har förstört vår syn på spel i den meningen att man inte släpper spel med meningsfull story längre. Man har glömt bort hur mysigt singleplayer kan vara. Allt som släpps nu är bara MMO's och multiplayer-shooters och om det mot all förmodan skulle släppas ett bra singleplayer-spel så måste man köpa arton DLC's och skit för att få någon form av immersion. Allt handlar bara om pengar. Förjävligt.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in